Seks v operi

15. junij 2008 ob 15:31 | Luka Culiberg |

Brez dvoma se boste vsi strinjali, da je opera najčudovitejša iznajdba človekovega kreativnega duha, tisti numinozni mysterium tremendum (ali je nemara delirium tremens?), kjer se človek na Zemlji še najbolj približa nebesom, kjer ga popade občutje kreaturnosti pred grozljivim, iracionalnim, neopisljivim, kjer se zlije v eno s svojim bistvom. Kako se tudi ne bi?

Opera je nebeška, opera je sublimna, opera je lepa, opera je veličastna, opera je čarobna … opera je lahko boljša kot seks. In nenazadnje, opera je seks.

Opera je seveda tudi pomota.

salome2.jpg

Richard Strauss: Salome

Kako se je vse skupaj začelo? Opere pravzaprav ne bi smelo biti, saj gre le za plod prevelikega navdušenja renesančnih zagnancev, ki so v evforiji odkrivanja pozabljene dediščine klasične Grčije odkrili tudi kakšno stvar, ki je nikoli ni bilo.

Eden glavnih navijačev uglasbene drame je bil Vincenzo Galilei, oče znanega zvezdogleda, in kdo ve, morda je na malega Galileja, ki je postavil temelje moderne naravoslovne znanosti, vplivalo prav to, da je njegov oče izumil opero.

Opere so začeli pisati okrog leta 1600. Eno prvih oper, Euridice ali Evridika po naše, je napisal neki Jacopo Peri, s prvim resnim hitom, ki se je na opernih lestvicah ohranil vse do danes, pa je nekaj let kasneje udaril Claudio Monteverdi; to je bila opera Orfeo ali Orfej po naše. Ko so enkrat dobili zagon, so se te teme oklepali vse do konca baroka, ki ga je končal šele operni reformator Christoph Willibald Gluck, ki je končno napisal opero Orfeo ed Euridice ali po naše Orfej in Evridika, ki je bila krstno izvedena leta 1762 na Dunaju.

manon.jpg

Jules Massenet: Manon

Takrat je Mozart imel že šest let in v glasbenem smislu se je začelo obdobje klasicizma, ko so opustili mitološko temo o Orfeju in Evridiki in začeli pisati opere o strežaju Figaru. Tradicijo je končal Gioacchino Rossini s Seviljskim brivcem leta 1816, ko sta gospa Verdijeva in gospa Wagnerjeva ravno odstavili malega Giuseppa in malega Richarda in tako napovedali novo dobo romantike, čas, ko so ugotovili, da je pravzaprav najbolje pisati opere o čemerkoli: o terminalno bolnih prodajalkah ljubezni, o ciganih (o Ambrušanih je še ni), o solo pevcih iz Nürnberga, o vitezih, španskih kraljih, mornarjih z dolgim stažem in grbavcih. Ni važno kakšna je zgodba, važno je, da je v njej veliko seksa.

salome.jpg

Richard Strauss: Salome

Ker je opera postala torej nekakšen “babilonski stolp” seksa, kjer se je človek nevarno približal “božanskemu” bistvu lastne eksistence, se je nad njo pričakovano zgrnila sveta jeza mračnjakov. Kakor so se ljudem pomešali jeziki, da stolpa nikdar niso dokončali, tako se je nad opero zgrnilo prekletstvo predsodkov, stereotipov in, kratkomalo, laži, s katerimi se mora soočati ta morda edini poskus človeka, kjer mu je zares uspelo transcendirati lastno živalsko naravo in seči po prepovedanem sadežu “božanskega spoznanja”.

Prepričani smo, da je opera tisti resnični mysterium fidei, zato je treba z nje očistiti vso mitološko nesnago in jo ponesti nazaj med ljudi, med katere so temačne sile posejale seme predsodkov, ki se je razraslo vse do takih prepričanj, kot na primer, da je opera “zastarela, banalna, nerazumljiva, absurdna, da v njej ljudje umirajo pol ure in še kar pojejo, da jo poslušajo samo stare mame in geji, da se v njej derejo tristokilske sopranistke v vikinški opravi” in tako naprej.

Vse to seveda niso nič drugega kot laži in predsodki, ki so jih “temne sile” namenoma in vztrajno širile o tej veličastni umetnosti. Naš namen pa je, da jih razbijemo, se jih osvobodimo in jasno pokažemo, kako je z opero v resnici! Da končno pokažemo, da je opera “moderna, banalna, nerazumljiva, absurdna, da v njej ljudje umirajo pol ure in še vedno lahko čudovito pojejo, da je ne poslušajo samo stare mame in geji, in končno, da v njej v resnici pojejo zelo lepa dekleta, četudi so kdaj v vikinški opravi”. Predvsem pa bomo razkrili to, kar so o operi najbolj temeljito skrivali, namreč to, da se opera vrti izključno okoli seksa.

traviata.jpg

Giuseppe Verdi: La Traviata

Vse to vam nameravamo tudi dokazati in razbiti vse škodoželjne mite o operi. Danes, za začetek, vam ponujamo v ogled odlomek iz opere Manon Julesa Masseneta. Zgodbe vam ne bomo pripovedovali, saj je popolnoma nepomembna in služi samo kot izgovor, da se glavna junaka celo predstavo valjata po postelji in seksata.

Tristokilske sopranistke? Vikingi? Poglejte si še enkrat! Da je tole za geje in stare mame? Lepo vas prosim, oni že imajo Eurosong. Ko pa tule Anna Netrebko strastno gladi Roberta Alagno po njegovem “ljubavnem tepihu” in namiguje na spolne igrice, se ob tem gotovo lahko razneži tudi sleherni heteroseksualni testosteronski ljubitelj pira in fuzbala.

Napisal: Luka Culiberg

Objavi na Facebook-u, pošlji po e-pošti in več...
Zapri
  • Skupnosti
  • E-pošta
   Natisni Natisni    Pošlji prijatelju Pošlji prijatelju     RSS objav Vest RSS 
 
Komentarji - 16 x komentirano
  1. vinetu pravi:

    ha ha ha! nekaj med okorno in smešno…morda groteskno. ekstra soft porno za staro in novokomponirano “elito”.

  2. Malina pravi:

    Zgleda, da elita vsaj ve, kaj je dobr… pa ti indijanc? ah mladina! :)

  3. n.n. pravi:

    kak dramaturg, gay, seveda, rad zavede neuko občinstvo
    in iz patetike dela erotiko…
    sledi pornografa…

  4. Carlos Contreras pravi:

    Sledi komunistov!

  5. opleteni jež pravi:

    napaka: prikupna raztegovalka ni ana netrebko, ampak ana Potrebko.
    ideja: vprašajte za mnenje Rudolfa Francla ali koga drugega od starih opernih mačkonov.

  6. sifra pravi:

    vse se “prodaja”, čeprav v imenu estetike, gracioznosti,goroteske,
    ljudje potrebujemo vsak izgoovr ,da lahko pobegnemo v”iluzijo”..

  7. konec pravi:

    Carlos Contreras, komunisti bi to cenzurirali, ni ideološko zasnovano pač.
    Ti ali politični komisar ne bi dovolili takih “buržuaznih” traparij.
    Ha, ha, ha.

  8. Carlos Contreras pravi:

    Konec, nikar ne glej, ti bodo ti perfidni Judje nedolžnost vzeli!

  9. konec pravi:

    Carlos Contreras, nisem komunist kot ti zato nimam predsodkov do Judov, prej obratno.

  10. Carlos Contreras pravi:

    Ampak ljubček, kokolo, sinko, sončece, ljubezen moja zakristijska, jaz vendar *sem* Jud!

  11. 1tastar pravi:

    To bi bilo šele sexy, če bi se na štengah raztegovala Marjana Lipovšek!

  12. konec pravi:

    Carlos Contreras, si komunist zato laži v miru naprej.

  13. Carlos Contreras pravi:

    Konec, beri knjige in članke svojih ljubljenih “konservativnih” politikov izpred druge svetovne vojne, pa boš videl, da je res.

  14. t-h-o-r pravi:

    ma opera mi ni všeč, pa četudi goli skačejo po odru

  15. Kos pravi:

    De gustibus disputandum non est.

    Vsekakor sem zehal na vseh operah… Jasno, tam ni bilo porno scen…

  16. :_/_/ g r e /m/ g o r @. pravi:

    po carstvu čutil sem pričakoval, da bo naslednji izziv audiovizualni umetnosti necenzurirana seksualnost, vendar ne, opere ostajajo zibelke tabujev, nekakšne pravljice, v katerih seveda ni fuka, čeprav vemo, da so prav pravljice sprevržena pornografija ali vsaj predigra. ne vem, ali pa je težko dobiti operno pevko, ki bi ga v živo pofafala svojemu kolegu, neee, klasika mora ostati klasika, porno pa porno.

Komentiraj