Denar sveta vladar!
30. junij 2009 ob 8:56 | Elena Pečarič |V svetu se proizvaja vse več bogastva, saj tehnična sredstva in industrija omogočata vedno večjo proizvodnjo storitev in dobrin po vse nižji ceni. A paradoksno, na drugi, temni strani iste medalje, ki nam jo skušajo mediji mnogokrat prikazati kot neizogibno in nujno zlo, je na svetu vse več revščine in države se utapljajo v javnem dolgu do bančnega sistema. Revščina, ki je vzrok in hkrati posledica javnega dolga, ki ga sistemsko generira monetarni sistem in z njim povezane temeljne institucije (centralne banke, Svetovna banka, Mednarodni monetarni sklad). Vse bolj se dela, da se plačuje davke, dolgove in obresti do bank, vse manj za lastno življenje.
Denar uporabljamo samoumevno, spontano in avtomatično. O njem pogosto razmišljamo, a nikoli ne pomislimo kako se ustvarja, kako deluje in kakšne učinke ter posledice prinaša. Verjamemo, da nam denar lahko omogoči skoraj vse, nam izpolni želje in nas celo osreči. »Brez denarja nam živeti ni!« To mnogo ljudi misli in govori, predvsem pa verjame, da je temu res tako ter da ni drugih možnosti in alternativ.
Kaj denar je in kako deluje pa nam nihče ne pove. V šolah nas ne učijo in ne povedo nič o tem kako deluje monetarni sistem. V vsakdanjem življenju in tudi v medijih se stalno govori o ekonomiji, financah, rasti in padcu na borzah, govorijo nam o BDP-ju, o javnem dolgu, o kazalcih na makroekonomski ravni, cikličnih krizah itd…
Vse to se nepoznavalcem, navadnim ljudem zdi znanstvena fantastika, strokovno znanje, ki ga ne posedujejo in ga niso sposobni dojeti. Vse se zdi preveč zapleteno, preveč težavno, da bi se poglobili in razumeli kaj vse nam govorijo, tako se preprosto prepustimo, da nam krizo razlagajo tisti, ki so jo povzročili ali so soodgovorni, da je do nje prišlo. Razlagajo nam jo ekonomisti in finančniki, bankirji in drugi posvečeni iz visokih financ. Seveda jo razlagajo tako, da se jim vedno izide in ne povedo bistvenih, v temelju preprostih stvari, ki krize povzročajo in ustvarjajo revščino.
Sistem, ki je tako samoumeven, pomemben in nas povsem determinira, pa je hkrati povsem nerazumljen, skoraj skrivnosten in skrbno varovan pred javnim razumevanjem. Kako nastaja denar in kakšna je politika, ki ga upravlja, bi moralo postati ključno vprašanje, ki bi ga morali zastaviti tistim, ki nam vladajo. Razumeti moramo, kako vse to vpliva na družbo in seveda posledično tudi na naše konkretno življenje. Pa se o tem ne sprašuje, ne govori, kot da nikogar ne zanima. Zavedati se moramo, da le z razumevanjem in poznavanjem delovanja monetarne politike, bomo lahko razumeli, zakaj so naša življenja takšna, kot so. Mnogi še niso opazili, da ne živimo več v svetu ideologij, levih in desnih, v svetu narodov in držav, ampak, da s svetom upravljajo korporacije. Dolg je orožje za podjarmljenje in zasužnjevanje družbe, obresti pa njegovo strelivo. Ko odpravimo vse zaščite in omejitve trgovanja v imenu svobodne menjave in prostega trga, državna gospodarstva začnejo delovati, po logiki stvari in samega sistema, v korist globalnega kapitalizma; v korist nekaj svetovnih korporacij. Tako se širi imperij.
http://www.motionbox.com/videos/7a9cdbb71a14e3cbf5
http://www.motionbox.com/videos/7a9cdbb7121ceec6f5
Oglejte si filma in se vprašajte: «Kaj pa če je vse res?«
Elena Pečarič
29. junij, 2009 ob 9:20
Kar naprej nam naša Eleni razlaga in tolmači po črki in dolžini o dognanih proučenih stvareh, tokrat o denarju ! “Brez denarja nam živeti ni”, eni pa morajo ! Mislil sem, da bo tvoje pisanje bolj optimistično odkar je tvoja opcija na oblasti , pa v tvojem čivkanju v glavnem trosiš pesimizem ! Meni draga Eleni, skušaj svojo energijo usmerjati v enakovrednost ljudi, ki imajo tvojo ali podobno diagnozo. Nekateri morajo živi trohneti !
29. junij, 2009 ob 9:27
pa saj ni tako zapleteno in nerazumljivo :D
Denar je pač univerzalno menjalno sredstvo med ljudmi. To, da ga imajo nekateri več drugi manj govori samo o tem, da eni pač imajo boljši DNK in se bolje znajdejo med ljudmi - prodajajo tisto, kar ima več ljudi raje ali pa si znajo prisvojiti - ljudje smo edina bitja, ki drug drugega ščitimo, da imamo privatno lastnino — živali samo markirajo svoje področje ampak nobena žival ne pomaga drugi, če jo kdo napade in ji hoče prevzeti prostor / mesto.
Mednarodni dolgovi, državne prezadolženosti … so pač posledica tega, da si v posamezni državi kdo lahko izposodi od koga, ki lahko posodi (višek!!) - enako bi bilo, če bi si izposodil npr. krompir.
Da drug drugega izkoriščamo je pa v nas - ljudeh. To smo!
29. junij, 2009 ob 10:11
NoMercy: Hja tudi jaz sem do nedavnega razmislajal tako.
1. denar ni čisto pravo menjalno sredstvo. pravo menjalno sredstvo ni vsiljeno, kot je denar! Tisti ki denar tiskajo imajo tako absolutno oblast.
2. Ljudje radi izkoriščamo to drži, poleg tega pa vseeno nismo radi izkoriščeni. največji problem je, da se nekoga izkorišča s pomočjo goljufije kot je državna zadolžitev, s katere se ni mogoče rešiti. torej trenutno tak sistem ne prinaša drugega kot sodobno suženjstvo. smo sužnji tistim, ki denar tiskajo!
29. junij, 2009 ob 10:12
@ NoMercy:
banke ne posojajo svojega viška, ker ga nimajo. Prodajajo le obljubo, da lahko zagotovijo določeno količino denarja.
Boljši DNK??? Na to, da eni imajo več, drugi manj, DNK še najmanj vpliva. Veliko teže imajo okoliščine, v katere se rodiš in zrasteš - eni se recimo rodijo v premožno okolje in imajo enostaven dostop do možnosti pridobiti še več denarja (primer: Electa). Drugi imajo drugačne vrste dostop do možnosti grabljenja na kup (primer: Istrabenz). Nikakor pa ne velja, da imamo vsi enake možnosti, ker enostavno nismo vsi štartali z istega štartnega mesta.
Sklicevanje na naravo je neumestno - če bi nas uravnavala narava, ne bi prihajalo do takih razlik - saj sam ugotavljaš, da živali ne poznajo pohlepa. Sicer pa takšno sklicevanje rado postane apologija socialnih razlik, češ “to je naravno, normalno, tako mora biti in nič se ne da spremeniti”. Isto velja za izkoriščanje iz tvojega zadnjega stavka.
29. junij, 2009 ob 11:20
Elena, kaj predlagaš kot rešitev?
29. junij, 2009 ob 11:22
Se bojim, da je vse res!
29. junij, 2009 ob 11:26
Itak smo samo igralci oz. marijonete! Le kako in kam nas vlečejo? Na odpad!
29. junij, 2009 ob 12:28
Upam, da nihče ne pričakuje, da mu bom dal kar prigaram kar tako … ker kdo pač je?? Če komu kaj privoščim in se po svoji volji zanj peham je to moje potomstvo.
Da mi karkoli uspeva sodelujem z drugimi ljudmi, četudi za nižjo ceno, kot pa bi si jo sam priznal.
Veliko sociale mi trga država pri plači in dohodnini, nekaj pomoči dajem sam od sebe (še najraje preko Loterije).
In ja, imam kar lep dolg do banke - zato, ker sem si pač nekaj privoščil v upanju, da bom to lahko tudi odplačal. In v tej recesiji mi zaradi tega dolga visi na nitku cca 7x vrednost, če ne bom mogel odplačevati dolga.
Pa se ne smilim sam sebi ampak plenim.
29. junij, 2009 ob 12:53
Ja rešitve v Zeitgeistu ne najdemo, vsaj zdi se mi, je pa res, da se delovanje trenutnega finančnega sistema ne da predstavit v pol ure!!!
Rešitev je v bistvu zelo enostavna in je skozi zgodovino bila že večkrat uresničena, celo na več načinov!!…..osebno se mi zdi najbolši način Lincolnov ( vzeti moč tiskanja denarja iz privatnih rok, da nato država skrbi, oz.nadzira centralno banko, da je v ekonomiji vseskozi ravno pravšnja količina denarja, ki omogoča lahek prehod dobrin med ljudmi, potrošniki…..), namreč to je bistvo vsega, količina denarja v ekonomiji, seveda delovanje sistema v največji meri zavisi od neodvisnega nadzora, če ta deluje ni problemov……
29. junij, 2009 ob 15:22
http://www.professorfekete.com/articles/AEFIsAggregateDebtExcessive.pdf
IS AGGREGATE DEBT EXCESSIVE?
The Obama administration is looking at the wrong ratio
A paper presented at the Santa Colomba Conference on the International
Monetary System at the Palazzo Mundell, July 2009.
Antal E. Fekete
San Francisco School of Economics
29. junij, 2009 ob 17:22
Jz sam to vem o denarju, da ga mam vedno premal, eni pa ga majo vedno preveč.
29. junij, 2009 ob 17:35
Začnimo s svojim denarjem!
29. junij, 2009 ob 17:59
Tebe pa vse zanima!
29. junij, 2009 ob 22:00
Elenini nudelni
V vsakdanjem življenju in tudi v medijih se stalno govori o ekonomiji, financah, rasti in padcu na borzah, govorijo nam o BDP-ju, o javnem dolgu, o kazalcih na makroekonomski ravni, cikličnih krizah itd… Kako nastaja denar in kakšna je politika, ki ga upravlja, bi moralo postati ključno vprašanje, ki bi ga morali zastaviti tistim, ki nam vladajo. Mnogi še niso opazili, da ne živimo več v svetu ideologij, levih in desnih, v svetu narodov in držav, ampak, da s svetom upravljajo korporacije. Tako se širi imperij. Sistem, ki je tako samoumeven, pomemben in nas povsem determinira, pa je hkrati povsem nerazumljen, skoraj skrivnosten in skrbno varovan pred javnim razumevanjem. Razumeti moramo, kako vse to vpliva na družbo in seveda posledično tudi na naše konkretno življenje.
Denar uporabljamo samoumevno, spontano in avtomatično. Kaj denar je in kako deluje pa nam nihče ne pove. O njem pogosto razmišljamo, a nikoli ne pomislimo kako se ustvarja, kako deluje in kakšne učinke ter posledice prinaša. Verjamemo, da nam denar lahko omogoči skoraj vse, nam izpolni želje in nas celo osreči. Vse se zdi preveč zapleteno, preveč težavno, da bi se poglobili in razumeli kaj vse nam govorijo, tako se preprosto prepustimo, da nam krizo razlagajo tisti, ki so jo povzročili ali so soodgovorni, da je do nje prišlo. Pa se o tem ne sprašuje, ne govori, kot da nikogar ne zanima. A paradoksno, na drugi, temni strani iste medalje, ki nam jo skušajo mediji mnogokrat prikazati kot neizogibno in nujno zlo, je na svetu vse več revščine in države se utapljajo v javnem dolgu do bančnega sistema.
Vse bolj se dela, da se plačuje davke, dolgove in obresti do bank, vse manj za lastno življenje. Vse to se nepoznavalcem, navadnim ljudem zdi znanstvena fantastika, strokovno znanje, ki ga ne posedujejo in ga niso sposobni dojeti. Ko odpravimo vse zaščite in omejitve trgovanja v imenu svobodne menjave in prostega trga, državna gospodarstva začnejo delovati, po logiki stvari in samega sistema, v korist globalnega kapitalizma; v korist nekaj svetovnih korporacij. »Brez denarja nam živeti ni!« To mnogo ljudi misli in govori, predvsem pa verjame, da je temu res tako ter da ni drugih možnosti in alternativ.
Zavedati se moramo, da le z razumevanjem in poznavanjem delovanja monetarne politike, bomo lahko razumeli, zakaj so naša življenja takšna, kot so. Revščina, ki je vzrok in hkrati posledica javnega dolga, ki ga sistemsko generira monetarni sistem in z njim povezane temeljne institucije (centralne banke, Svetovna banka, Mednarodni monetarni sklad). Seveda jo razlagajo tako, da se jim vedno izide in ne povedo bistvenih, v temelju preprostih stvari, ki krize povzročajo in ustvarjajo revščino. Razlagajo nam jo ekonomisti in finančniki, bankirji in drugi posvečeni iz visokih financ. V šolah nas ne učijo in ne povedo nič o tem kako deluje monetarni sistem.
Oglejte si filma in se vprašajte: »Kaj pa če je vse res?« Elena Pečarič
http://www.motionbox.com/videos/7a9cdbb71a14e3cbf5
http://www.motionbox.com/videos/7a9cdbb7121ceec6f5
V svetu se proizvaja vse več bogastva, saj tehnična sredstva in industrija omogočata vedno večjo proizvodnjo storitev in dobrin po vse nižji ceni. Dolg je orožje za podjarmljenje in zasužnjevanje družbe, obresti pa njegovo strelivo. Denar je sveta vladar!
29. junij, 2009 ob 22:40
Ni mi jasno kako to da ljudje čutijo da je ekonomija skrivnostna, da so finance in BDP in rast in tako dalje vedno zaviti v skrivnost in da nič ne vemo o tem in nam nič ne povejo… A se sploh zavedate kje in v katerem času živite?!
Študij je brezplačen, internet dokaj poceni, če ne ga imajo pa tudi v knjižnicah, poleg tega pa obstaja nešteto knjig o delovanju ekonomskega sistema, ekonomiji, financah, poslovanju bank, karkoli želite draga gospoda - ampak - a se komu od vas dejansko da ukvarjati s tem? Je že bolje pisati kaj brez osnove ali pa gledati filme in zabijati čas na internetu v tri dni, kar delam trenutno tudi sam… Poleg tega pa so smernice, silnice sveta premočne da bi jih premaknil sam, zato se pač vdajam v usodo, vsak dan…
29. junij, 2009 ob 22:54
#15: Edi na 29. junij, 2009 ob 22:40 pravi: “Ni mi jasno kako to da ljudje čutijo da je ekonomija skrivnostna…”
Saj ni skrivnostna. Toda ljudje, ki bi radi ostali mladi po duhu, vedno znova proizvedejo literarne miniature za vaje v slogu. Enkrat ekonomija, drugič ekologija, vedno pa entropija.
29. junij, 2009 ob 23:22
Uf, še eden od optimističnih prispevkov Elene.
29. junij, 2009 ob 23:49
intermezzo
http://www.youtube.com/watch?v=giRHOnyB3ok
30. junij, 2009 ob 17:01
Meni se zdi, da se nam z eksponentno rastjo gospodarstva vedno hitreje bliža trenutek, ko bomo primorani drastično spremeniti ureditev v kateri živimo. Nič ne kaže, da bi se svet pripravljal na prehod s fosilnih goriv na obnovljive vire, kar bi se zdelo vsakemu otroku logično in vsakemu (razgledanemu) odraslemu nujno. Noben znan državnik ne obsoja denarnega sistema, ki deluje v osnovi tako, da jemlje revnim in daje bogatim. NoMercy - poizkusi to z argumentom zanikati. Živeli smo v socializmu, kjer so nekatere stvari bile urejene vprid posamezniku, ki nima ničesar, pa je bila gospodarska rast minimalna. Danes je ravno obratno. Gospodarstvo blazni, napredek nas navdušuje, individum pa se z vsemi močmi trudi preživeti. Ne rečem, da je z vsemi tako, ampak dejstvo je, da bi lahko z boljšimi rešitvami (recimo UTD) preusmerili del bogastva tja kjer bi res kaj spremenilo - v odpravljanje revščine. To bi tudi izboljšalo pogoje za osebni razvoj vsem, ki so na dnu lestvice. Obstajajo rešitve za prikrivanje problemov in za krpanje napak - takim smo priča v svetu danes; in so tudi trajne rešitve, ki odpravljajo nepravilnosti in preprečujejo nastanek novih - Islandija recimo dela na tem.
Hočem povedati, kot pravi Edi:
“…so smernice, silnice sveta premočne da bi jih premaknil sam, zato se pač vdajam v usodo, vsak dan…”
in ravno zato se moramo zediniti v skupnih ciljih na vso moč in ozaveščati vse okoli nas, da obstajajo rešitve, ki bi vsem omogočale boljše življenje. Da je treba pozabiti na razlike med nami, se združiti v kritično maso in s pritiskom na vodstvo doseči humano ureditev, ki bi ljudi združevala in v posamezniku iskala njegov potencijal. Za zadnje bi kdo znal trditi, da je že danes tako, a ni. Ne bi se spuščal v to, ampak šolski sistem bi lahko bil mnogo mnogo bolj učinkovit kot je.
O rešitvah pa drugič.
30. junij, 2009 ob 20:54
Ja, smešno, če bi EU vedela , da lahko podpre revolucijo :) v ZDA, namesto da eliti leze v rit in jo še financira kot mlado ljubico.
30. junij, 2009 ob 20:55
Že, če bi podprli samo Code Pink in jih spromovirali je z Fridmani konec.
Amapk itak je Bozo Barozo v centru pažnje.
30. junij, 2009 ob 21:01
@Ugo
Se strinjam… UTD je že dobra ideja, prehod na obnovljive vire - in to hiter, je tudi… le zakaj naši (pre)pametni voditelji tega ne naredijo…? ;)
30. junij, 2009 ob 21:04
Zbik,
no povej ti kaj pametnega za spremembo, da ne boš ostal le pri ponavljanju mojega oz. kopiranju.
30. junij, 2009 ob 21:04
Če se potrudiš ti celo kdaj kaj uspe, koncentriraj se …
30. junij, 2009 ob 21:07
čista demagogija, notr pa nč
30. junij, 2009 ob 21:10
Notr pa nč samo zato ker ti nisi zraven… pomisli
30. junij, 2009 ob 21:14
Rabmo rešitve!
30. junij, 2009 ob 21:19
Zapravljate cajt, nč se ne da. P3ejte raj kaj delat!
30. junij, 2009 ob 21:20
Danes ni nič drugače, le da so vojaške armade nadomestile ekonomske ustanove (Svetovna banka, Mednarodni denarni sklad, Svetovna trgovinska organizacija, nadnacionalne korporacije, finančne institucije in druge), namesto orožja pa so se uveljavili ekonomski mehanizmi, katerih temeljni cilj se ne razlikuje bistveno od preteklih osvajalnih in kolonialnih teženj – nadzorovati, obvladovati in izkoriščati dobrine ter ljudi kot poceni delovno silo.
30. junij, 2009 ob 21:23
Privatizacija in komercializacija dobrin ter družbenih storitev, borzne špekulacije in nereguliran finančni sistem, v ozadju katerih je neizmeren človeški pohlep, so ključni mehanizmi, ki so v zadnjih nekaj letih povsem nadvladali vse druge oblike ekonomskega življenja in se razširili po večjem delu planeta. Povzročili so krizo izjemnih razsežnosti, ki še zdaleč ni samo ekonomska, temveč tudi ekološka in družbena (politična in socialna).
30. junij, 2009 ob 21:49
http://www.fpif.org/fpiftxt/6222
Weapons: Our #1 Export?
Frida Berrigan | June 30, 2009
30. junij, 2009 ob 22:05
Elena, zdj še ekonomija! Nevrjetna si!
30. junij, 2009 ob 22:06
23# Elena Pečarič na 30. junij, 2009 ob 21:04 pravi:
“Zbik,
no povej ti kaj pametnega za spremembo, da ne boš ostal le pri ponavljanju mojega oz. kopiranju.”
Želja po “kaj pametnega”, kar naj bi bil povedal, je seveda histerični klic, ki se bo kot tak izkazal tisti moment, ko pričujočega pisanja ne boš vzela zares.
In zdaj, Elena, ko imam tvoj “undivided attention”, ti še to prišepnem: “Rad bi, da bi TI končno napisala KAJ PAMETNEGA!” Te pisarije, ki jih serviraš v Vestnih kolumnah, so malovredni pamfleti, ki jih ne kritiziram pretirano zgolj zato, ker jih imam za benigne neumnosti, ki ne izstopajo iz povprečja. To povem zato, ker sem prepričan, da si zmožna česa boljšega.
In mimogrede… ker je že tako štrleče:
-Pa kaj ti bodo ti populizmi s 30 minutnimi excerpti iz originala, ki niti citiran ni bil (http://www.zeitgeistmovie.com/)?
- In Hopla! PR poniglavosti s “kaj pa če je vse res”? Poniglavo zato, ker ne stojiš povsem za tem.
Če koga zanima monetarna politika in ekonomija - je z obstojem Interneta narejeno vse: teksti so dostopni. Če pa kdo misli, da se da “srž” ekonomske teorije “v bistvu” predstaviti v dveh polurnih ekcerptih iz televagelističnih videov, potem mu res ni pomoči. Awareness junkie je še vedno junkie, le droga je nekoliko drugačna.
……
Nota bene:
Razrezal sem tvoj tekst po končniških ločilih in podal NEKO DRUGO PERMUTACIJO te “paradigme”. Nisem pretendiral k “orginalnosti”, le k pozornemu branju in primerjanju. Naslov pove, da so to rezanci, “nudelni” - malo drugače premešani, vsekakor pa isti “štof”. To, da sem dobil kolikor tolikor intelegibilen tekst, morda pove več o originalu, kot o moji dozdevni spretnosti.
30. junij, 2009 ob 22:15
Zbik,
Saj zato sem rekla, ker je videti, da veliko veš in znaš. Jaz se rada učim in skoraj nič ne vem.
a takih kot si ti, ki niso neumni in neuki, le…
pa samo nergajo in dregako, mačisti, ki anonimno masturbirajo na komentarjih, mi gredo na kurac, če bi ga imela
LP, rez zamere še kdaj drugič
30. junij, 2009 ob 22:16
…in hvala za pomoč Zbik, res pomaga dobra kritika. Na prihodnjič
30. junij, 2009 ob 22:16
To je kruta realnost!
30. junij, 2009 ob 22:20
Ha,ha Zbilk, zdaj pa si dobil porcijo od Elene.
30. junij, 2009 ob 22:23
Kaj boš pa zdaj pogruntav Zbilk?
30. junij, 2009 ob 22:23
Če maš jajca?
30. junij, 2009 ob 22:47
Zbik, na nekoga me spominjaš!
ugani koga?
30. junij, 2009 ob 23:18
http://www.youtube.com/watch?v=FJGRBIk1WKU
30. junij, 2009 ob 23:41
http://www.youtube.com/watch?v=ti7mGZd9J58
30. junij, 2009 ob 23:51
ricky martin :)
http://www.youtube.com/watch?v=sHOA7gkAj24
1. julij, 2009 ob 6:41
Zbik,…res je..vse se dobi na netu…lahko pa se iz slednjega naredi neki zaključek,…jasen najširši množici. Internet je vedno dvorezni meč,…kolikor lahko služi dezinformaciji, lahko postane nevaren tudi za razkrivanje resnice. In to je postalo jasno že tudi peščici krojačev naših usod…in mi se pač raje potuhnemo v našo nemoč…saj je tako bolj udobno,..knede?
1. julij, 2009 ob 19:30
Komentar je bil izbrisan zaradi osebnih žalitev in/ali ekstremnega idiotizma.