Friday 22. November 2024 - Zadnja sprememba ob 21:38:32
 

Vedno bodo izjeme

8. maj 2009 ob 11:17 | Jani Sever |

Vlada pravi: bankam je treba prepovedati tajkunska posojila. Minister za finance Franc Križanič je kot posebej pomembne predstavil dopolnitve zakona o javnih financah, to neprijetno bančno prakso. Z izjemami seveda.

Minister je tajkunska posojila opredelil takole: »To so pač krediti, ki jih jemljejo uprave za odkup podjetij, ki jih obvladujejo, in njihove povezane osebe. Tako javnost kot lastniki bodo še proučevali, kaj to pomeni.« Hecno, ne. Bodo torej vsa posojila za odkupe podjetij poslej prepovedana. Sliši se precej neprijetno, saj to pomeni, da je privatizacije enostavno konec za vse člane uprav. Kdo torej še ostane? Predvsem tistih nekaj tujcev, ki jih vlaganja v Sloveniji še zanimajo. Drugi, morda še večji problem pa naj bi imele banke, ki svojega denarja iz tajkunskih kreditov morda nikoli ne bodo dobile nazaj.

Poslovni in politični pomisleki so v zgodbi o tajkunih in bankah tesno prepleteni. Ideja o tem, kako zavarovati banke pred njihovimi poslovnimi odločitvami, ki predstavljajo politični problem seveda ne more biti enostavna. Posebej kadar se to poskuša narediti na horuk. Najbolje je to ilustriral poskus kako preprečiti izplačilo nagrade nekdanjemu direktorju NLB Marjanu Kramarju. No, tako imenovanih rdečih Kmerov se kljub temu ni potrebno pretirano bati. Nekaj razuma še vedno premorejo. Tako je vlada včeraj iz postopkov umaknila predlog zakona o dodatni obdavčitvi poslovodstev in nadzornikov v družbah, v katerih je država vsaj četrtinski lastnik, oziroma prejemajo državno pomoč.

Pač ni šlo. Za nazaj se nagrad ne da obdavčevati, pa tudi 90 odstotna obdavčitev je vse prej kot razumen ukrep. No, vlada v boju s tajkuni ne bo popuščala. Vsaj tako jo je mogoče razumeti. Morda se bo tu pa tam zagnala predaleč, a to je le posledica velike vneme v njenih protitajkunskih prizadevanjih. Minister za finance pravi celo, da morajo biti menedžerski odkupi kaznovani. Hm, le kako, saj niso bili nezakoniti? A kot rečeno, brez bojazni. Minister je namreč vse skupaj zelo razumno pojasnil takole: »Cilj dopolnitve zakona o javnih financah je nedvoumno in jasno določiti tiste vrste posojilnih poslov bank, ki so nezdružljive z vsemi oblikami državnih pomoči.«

Vse je torej skorajda običajno. Vlada je predvidela celo izjemo. Na zahtevo Banke Slovenije so v zakon zapisali tako imenovani varnostni člen, ki omogoča, da se nadzorni svet posamezne kreditne ustanove vendarle odloči, da tak kredit podaljša ali uvede, če bi se pokazalo, da bi v nasprotnem primeru prišlo do velike gospodarske škode. In ravno to bi lahko, kot kaže, postal osrednji problem. Maks Tajnikar denimo v Financah pravi, da bi bil za večino naših, zlasti državnih bank, precejšen šok, če bi jih država prisilila k takojšnjemu umiku iz menedžerskih prevzemov. Prav lahko bi zapadle v izgube in v kratkem potrebovale velike dokapitalizacije.

Njegova trditev temelji na prepričanju, da je obseg posojil, ki so jih te banke odobrile za menedžerske prevzeme, nikakor ni marginalen. To še vedno vztrajno zatrjujejo tako bankirji kot Banka Slovenije. Vendar jim vsi ne verjamejo več. Vprašanje, ali bodo svoj denar sploh lahko dobile nazaj, pa je vedno bolj aktualno. Tega, kot je videti, ne bi mogli zagotoviti niti stečaji tajkunskih podjetij. A kljub temu bankam očitno ni tako zelo hudo. Zdi se, kot da je še najbolj neprijetno to, da ne vedo, kaj jim pripravlja vlada. Zadnji podatki Banke Slovenije namreč kažejo, da so poslovne banke skoraj ustavile kreditiranje gospodarstva. Po drugi strani pa za posojila predvsem prosijo prav tajkuni.

Iskanje ravnotežja med politično všečnostjo protitajkunskega boja, varovanjem stabilnosti bančnega sistema in pravno sprejemljivimi ukrepi, je za Pahorjevo vlado očitno zelo težka naloga. Ena najtežjih.

Jani Sever

Objavi na Facebook-u, pošlji po e-pošti in več...
Zapri
  • Skupnosti
  • E-pošta
   Natisni Natisni    Pošlji prijatelju Pošlji prijatelju     RSS objav Vest RSS 
 
Komentarji - 8 x komentirano
  1. NoMercy pravi:

    a še kakšne garancije pa Banka Slovenije ne bo dala za takšne kredite ??? :_P … jao jao
    Se bodo pa člani uprave zaposlili kot navadni delavci ali pa se postavili za nadzornike — kot, da je važno kakšno funkcijo kdo opravlja v podjetju, ki ga odkupuje - itak ga kot (bodoči) lastnik že obvladuje!!!
    Raje naj se vlada (če se že vtika v banke) pobriga, da bodo šli borzni indeksi spet navzgor in ne bo nobenih problemov s krediti za odkupe podjetij.

    pa za to naj poskrbi, da se od vlade nastavljeni nadzorniki podjetij in ustanov ne povampirijo in naj limitira sejnine, nagrade … nadzornikom!!

  2. medek pravi:

    Po domače povedano smo še naprej talci bankirjev, ki se do nas obnašajo kot do “kubanske rdeče nevarnosti” in jamrajo surogatom v tujini. Spletkarijo kot pravi politiki.

    Ja, Janša - Veliki privatizer - pa je z Bajukom metal v njihove črne luknje.

  3. medek pravi:

    Bere misli :)

    http://www.dnevnik.si/debate/kolumne/1042265314

    Toda takšen boj se nikdar ne bije samo za eno glavo, eno kožo, eno… Tisti eden je seveda toliko bolj motiviran, kolikor več je zavozil ali zagrešil, ampak brez pajdašev, brez sostorilcev, ne bi mogel dolgo vztrajati. Ne vem, kdo so »Bavčarjevi ljudje« (ali »Bavčarjeva banda«), v resnici me niti kaj posebno ne zanima. Zdi pa se mi, da je Bavčar ključni člen Janševe politične ekonomije. In ker je ta politična ekonomija steber oblasti, se je treba zanjo bojevati – vse dokler so tu želja, sla in potreba po oblasti. Te pa so pri slovenskih politikih in političnih ekonomistih pogosto toliko večje, kolikor manj je na njih česa velikega.

  4. Matilda pravi:

    Res je , kar praviš Medek. Če bi bil resnični interes oblastnikov , da se reši te izstopajoče svinjarije posameznikov, bi to lahko že naredili. Jasno dajejo občutek, da so samozadostni, iščejo le še sisteme, kako ljudstvo še malo bolj kot je že, stisniti za vrat, ravno toliko, da bo lahko vegetiralo na meji preživetja.
    Lahko pa bi živeli lepo, tako oni, tam zgoraj, kot ljudstvo tam spodaj, če bi bilo samo ene par pravih voditeljev z “j…..” in hrbtenico, kateri bi uvideli, da bi imeli več miru , če bi poskrbeli tudi za narod.
    S tajkunčki, ki so popolnoma izgubili stik z realnostjo, bi se dalo pa zelo na hitro opraviti in jih odpraviti , a očitno je ozadje zelo umazano prepleteno, pa kljub temu bi se moralo tvegati in končno že narediti oster rez !

  5. medek pravi:

    http://www.stevemccurry.com/main.php

  6. Bralka pravi:

    @NoMercy; Banka Slovenije NEdaje garancij za kredite.To ni naloga ne smoter monetarne oblasti. Banka Slovenije ima druge naloge in so napisane na www.bsi.si

    To si zamešal termine.

    Garancije izdajajo komercialne banke in zavarovalnice, ker jim to omogoča zakonodaja. Oziroma, samo te institucije to tudi počnejo.

    Država pa daje poroštva.
    Za poroštva država sprejema posebne zakone: za vsako poroštvo posebnega:
    - tako so z zakonom definirana poroštva za kredite, ki so jih najeli DARs, železnice….
    - tako je z zakonom definirano poroštvo države za minimalen donos kupona KAD
    - pa zakon o poroštvih za kredite bank, ko se le te zadolžujejo na medbančnem trgu.

    Skratka, na katero poroštvo si v resnici mislil?

  7. NoMercy pravi:

    @Bralka: šlampasto si me prebrala!! BS sem ironiziral …

  8. Dolfe pravi:

    eIskanje krivcev roparskega napada na Republiko Slovenijo in njen narod je popolni nesmisel, saj je vsakomur dobro znano, da so roparski napad zagrešili in ga žal tudi uspešno izvedli v obdobju od osamosvojitve do danes oblastniki sami. Zadeve so se lotili na podlagi “formalnopravnega” lopovstva začenši z ropanjem (razvrednotenjem…) lastninskih certifikatov, kar je le kaplja v morje v primerjavi s težo vsega danes naropanega. Oklicano bi moralo biti izredno stanje in ta politično tajkunska zalega ne glede na politično barvo, nemudoma postavljena pred naglo sodišče. Zavedati se je potrebno, da so za boj proti NEPRAVNI DRŽAVI dovoljena vsa sredstva. Sedanje napovedovanje nekih ukorov bankam in ostalih bedastih ukrepov, je samo izmikanje in zavlačevanje. Uporablja se taktiziranje (zavlačevanje s postopki brez efekta) na podlagi balkanskih navad. Približno 100.000 nezaposlenih jim ima pravico soditi in biti njihov rabelj. Namesto enega skorumpiranega sodnika in senata, kateri izrekajo SODBE V IMENU LJUDSTVA, je dožno to storiti ljudstvo samo, dokler se ne vzpostavi PRAVNA DRŽAVA. Če se pa Republika Slovenija šteje za pravno državo, pa naj zadevo politiki-tajkuni začne reševati TAKOJ! Na voljo ima represivni in pravosodni aparat, zato ni razloga za zavlačevanje.

Komentiraj