Monday 23. December 2024 - Zadnja sprememba ob 21:38:32
 

Vinjetni strahovi

10. marec 2009 ob 11:12 | Jani Sever |

Janševa vlada je na hitro uvedla vinjete. Bila je dobra predvolilna poteza, čeprav je bilo jasno, da se bo morala s posledicami ukvarjati naslednja vlada. Ne glede na to, katera bi bila izvoljena. Posledice so že dolgo tu. A vlada z ukrepanjem še vedno odlaša.

Zaradi diskriminatornosti je Slovenija kaznovana denarno. Stoji 88 milijonov evrov za avtocestni odsek Slivnica-Draženci. In menda so težave še z drugimi sredstvi. Najbolj zoprni izračuni govorijo o več kot 200 milijonih evrov. Poleg tega prodaja vinjet po sedanji ceni nikakor ne zadošča za financiranje obveznosti Darsa. Številke so katastrofalne. Primerjati jih je treba samo denimo z velikim varčevanjem pri javnem sektorju, kjer naj bi vlada prihranila okoli 100 milijonov evrov. Ob poglabljanju krize je vse skupaj videti še bolj nesrečno. Namesto, da bi gradili ceste z evropskim denarjem, tega ni, hkrati pa državi zmanjkuje denarja za financiranje kreditov, ki jih je prejšnja vlada najemala za dokončanje avtocestnega križa.

Kljub temu je videti, kot da se nam nikamor ne mudi. Kot da vlada upa, da bo problem enostavno izginil. To je nenavadno, ker je bilo jasno, da bodo z vinjetami težave in da gre za predvolilni bonbonček, ki je bil sladek zelo malo časa. Seveda težava ni v samih vinjetah. Te so sprostile promet in so še vedno dobra ideja. Na satelitsko cestninjenje namreč ni mogoče računati prav kmalu in ker bo, ko ga bo mogoče uvesti, tudi precej dražje. A hudič je vedno v podrobnostih. Podrobnosti pri vinjetah pa sta njihova cena ter obdobja za katera jih je mogoče kupiti. Cena vinjet bi enostavno morala biti višja in tistim, ki Slovenijo zgolj prečkajo, bi morali omogočiti nakup vinjet za krajše časovno obdobje. Denimo za mesec dni. In te bi lahko bile sorazmerno tudi dražje.

Nič zapletenega torej. Posebej ker slovenska javnost vse to razume. Praktično vsi so v preteklosti za vožnjo po avtocestah zapravili precej več kot danes. Nekateri precej precej več. Zato povišanje cen vinjet najbrž ne bi bilo nič tragičnega. Nasprotno, zdi se, da so ga ljudje tako rekoč pričakovali. A Pahorjeva vlada se je odločila drugače. Sklenila je, da bo kljubovala evropski komisiji z odgovorom, da sedanji vinjetni sistem nikogar ne diskriminira. Tudi prav. Evropska komisija in Slovenija imata glede tega vprašanja pač različno mnenje. Vendar to pomeni tudi manj denarja in grožnjo s sodnim postopkom, v katerem Slovenija menda lahko dokaže svoj prav. Na žalost se zdi, da v to prav niti sama ne verjame pretirano trdno.

Po volitvah je bil za podražitev in spremembo sistema vinjet izjemno ugoden čas. Pahorjeva vlada bi krivdo enostavno lahko pripisala Janševi vladi. Zagotovila bi si priliv dodatnih sredstev, hkrati pa bi lahko računala tudi na črpanje evropskega denarja za dograditev avtocestnih povezav. No, tudi tu je vlada ravnala kot v vseh ostalih primerih. Počasi, obotavljivo in v stilu maksime, da je morda bolje narediti nič, kot pa tvegati, da bi se morda lahko zamerila volivkam in volivcem. In zdaj imamo manjko v proračunu Darsa, blokirana evropska sredstva, vinjete še vedno veljajo tudi za mestne obvoznice in cestninske postaje še vedno stojijo ter ovirajo promet, hkrati pa se zelo veliko ljudi po avtocestah prevaža z lanskoletnimi vinjetami. Kar je še posebej zabavno.

Namesto spremembe vinjetega sistema se je oblast lotila bolj neposrednih ukrepov. Na izvoznicah stojijo inšpektorji in masovno preverjajo uporabo pravilnih nalepk, kar je sicer samoumevno, vendar gotovo ne more odločilno prispevati k krpanju avtocestnega proračuna. A, kot rečeno, nadzor pač mora biti, nekaj povsem drugega je ideja, da bi na cestninske postaje namestili stacionarne radarje za merjenje hitrosti. Namesto, da bi jih podrli in sprostili promet, bi tako lahko zaračunavali vsem, ki bi tam skozi vozili hitreje kot 40 km/h. Kljub temu, da je omejitev, tudi po mnenju strokovnjakov, denimo Braneta Küzmiča, omenjena omejitev pretirano nizka. Oziroma prav zato, saj bi se proračun v tem primeru najbrž vendarle izdatno okrepil.

Kaj smo torej dobili namesto odločnosti in hitrosti, ki bi lahko rešile vinjetno zgodbo? Cincanje, naraščajoče minuse, zastoj v gradnji nekaterih odsekov avtocest in restriktivne ukrepe.

Jani Sever

Objavi na Facebook-u, pošlji po e-pošti in več...
Zapri
  • Skupnosti
  • E-pošta
   Natisni Natisni    Pošlji prijatelju Pošlji prijatelju     RSS objav Vest RSS 
 
Komentarji - 20 x komentirano
  1. guzdeh pravi:

    GLUP NAROD!

  2. Skala pravi:

    Lahko bi omenil tudi to, da imamo pregrešno drag kilometer avtoceste v primerjavi z drugimi državami članicami EU. Ob znižanju cene na kilometer bi hitro prišparali.

  3. Nogavička pravi:

    Če bi vlada takoj dvignila cene vinjet, se bi narod težko prepričalo, da je to posledica predvolilnih cvetk prejšnje vlade. Posledice morajo biti v tem primeru očitne, da so prepričljive brez možnosti ugovarjanja. Nekaj mesecev gor ali dol ne igra neke bistvene vloge.

    Večji problem vidim pri vztrajanju pri vožnji skozi šikane pri pretirano nizki hitrosti. No to pa so nevarne igrice brez potrebe. Ravno zato, ker vsi vemo, da so ostale brez posebnega razloga - v primerjavi s prekmursko AC - lahko pričakujemo odpor uporabnikov; in tudi sam bom ob vsaki priložnosti pristavil svoj lonček.

    Sicer si mislim, da so te omejitve in zdaj še radarji bolj posledica nesposobnega kadra brez vizije in domišljije na mestih odgovornih (to pa seveda leti na tiste, ki so vinjetni sistem tak kot je tehnično izpeljali, in na tiste, ki se ne želijo izpostaviti in inesmiselen problem odpraviti s podobno vnemo in publiciteto kot je to na začetku mandata J naredil z tehničnimi nalepkami na vetrobranskemu steklu).

    Od zainteresiranih novinarjev in strokovnjakov s tega področja pričakujem zahtevna vprašanja odgovornim, ki so prepričani, da jim služba podeljuje neomejeno pravico trosenja spomenikov naokoli, (kjer se osel valja …) in tudi primerne odgovore nanje.

  4. ivan pravi:

    Mah tuki se kaže delovanje te vlade. Počasi, konsenzualno ali kako se že reče ob tem pa do sedaj nihče razen mogoče kake svetle izjeme ni imel ja*** da naredi nekaj konkretnega. Mešajo meglo.

  5. Nogavička pravi:

    Ja, kar se pa cene izgradnje kilometra AC pri nas tiče, bo pa zanimiv razplet pri šentviškem predoru.

    Zanimiv fenomen na katerega se nismo primerno odzvali je v izvirniku označen kot “revolving door”. Ko se bomo zavedli problema, bomo sposobni tudi razumeti kaj se nam je zgodilo pri avtocestah … in enak vzorec se je vzporedno razvijal pri nadzornih odborih v podjetjih; slepo sledenje upravi?!?

    Nadzor se je spajdašil s politiko.

  6. Bralka pravi:

    Bi vseeno veljalo pogledati nekaj dejstev:
    1) Ta vlada je operativna tam enkrat od 17. novembra lani. 1. decembra pa so se začele prodajati enoletne vinjete.
    2) Datum in cene vinjet so bile že prej opredeljene s pravnimi akti (zakon, uredba).
    3) Vlada je imela 17. novembra možnost da
    a) hitro skliče izredno sejo parlamenta zgolj za to, da se bodo popravljal zakon o cestninjenju v smislu, da dvigne cestnine in da uvede krajše vinjete (in utemeljuje izredno sejo parlamenta s površno orpavljenimi izračuni posledic - ker se kvalitetno takih izračunov ne da narediti v enem tednu) in ulovi roke, da bo zakon objavljen v uradnem listu in da bo začel veljati pred lanskim 1. decembrom (ker, ko bi enkrat ta datum potekel, se ne da neke cene popravljati za od danes naprej, ker bi bil tak ukrep neizmerno diskrminatoren in bi verjetno padel na ustavnem sodišču)
    b) se izogne vsem tveganjem iz točke a in zadevo preloži na naslednje leto.
    4). Če se zdaj vlada odloči za krajše vinjete z nižjo ceno, lahko takoj zračuna izpad iz naslova ne-prodaje polletnih vinjet. Nativosi imamo enoletne vinjete, tujci pa bi po novem kupovali krajše vinjete, ergo polletno bi kdo kupil zgolj in samo po pomoti in pa tisti, ki bodo nov avto kupovali po 1. avgustu (ker enoletne veljajo do konca januarja 2010, skratka, če kupiš avto v avgustu in kasneje, je polletna cenejša). Premislek pokaže, da bi takojšnja uvedba krajših vinjet naredila še večji izpad, kako velik pa bi bil, to naj pa ljudje, ki so za to plačani, izračunajo.
    5. Skratka, zdaj se tehta med naslednjima slabima možnostima:
    a) krajše vinjete, izpad prihdokov iz prodaje polletnih vinjet in delokada denarja EU
    b) polletne vinjete in izpad blokiranega denarja EU za letost
    in se meri, katera varianta je manj slaba.

    Glede hitrosi in nadzora prometa pa raje ne bi nič. Na naših cestah je ogromno pacientov in zelo malo voznikov.

  7. Nogavička pravi:

    Bralka, a zato je treba zajebavat voznike ;)

  8. Cvetka pravi:

    Hm, tokrat sem blazno razočarana nad nekorektno napisano kolumno. Saj ne, da bi tole vlado kovala v zvezde, sploh ne, amapak dikcija pa je totalno zgrešena. Ravno zato, ker gre za gromozanske zneske, poroštvo države, ipd., je zadeva zrela za temeljit razmislek in celovito reševanje in ne za neke instant rešitve, ki lahko dolgoročno situacijo le še poslabšajo. Kolikor je meni znano, se na pristojnem ministrstvu intenzivno ukvarjajo, kako rešiti nastalo situacijo, ki jo je, roko na srce, grdo zajebala prejšnja vlada. Celo tako, da je ogrozila javne finance (veliko bolj, kot vsi tajkuni skupaj). In na koncu krivit te, ki sedaj vladajo, je res hecno. Na koncu bodo oni, Janšisti, junaki, za realizirano super idejo (meni niti ni tako super, prej so me avtoceste prišle ceneje), kot ji praviš, največji nesposobneži pa Vlašičevi…

  9. obama pravi:

    cvetka
    Kolikor je meni znano, se na pristojnem ministrstvu intenzivno ukvarjajo, kako rešiti nastalo situacijo, ki jo je, roko na srce, grdo zajebala prejšnja vlada. Celo tako, da je ogrozila javne finance (veliko bolj, kot vsi tajkuni skupaj

    oh jej , cvetka…tole si preberi,poučno o zajebu javnih financ.

    slovenska tajkunska piramidna shema - http://www.finance.si/blog?post=219

  10. NoMercy pravi:

    Vinjete najbolje koristijo malim podjetnikom.
    Sedaj lahko po mili volji pišejo potne naloge (ker ne morejo pripeti še cestninskega računa) in znižujejo dobiček k nuli. In to dovoljene stroške.
    ———————-
    Če EU tako na vsak način želi, da b mi imeli vinjete s krajšim časom pa evo predlog: 5 dnevna vinjeta za 90% cene polletne.

  11. Cvetka pravi:

    @obama, to nima veze s tem, in ja, ta tvoj coment je ravno potrdil to, o čemer sem pisala…. je težko priznat, da so janšisti z vinjetami zajebali na celi črti, ne? Taki pač ste, pristaši princa teme, saj vas po eni strani razumem…

    lp

    p.s. ne trudi se odgovarjat, ker z iracionalnimi sogovorniki ne izgubljam besed, temveč le s konstruktivnimi in poštenimi….

  12. Cvetka pravi:

    NoMercy - bingo! To je to. Nihče pa ni še izračunal, kolikšen bo izpad davkov iz tega naslova… Saj pravim, da je zadevo potrbno reševati celovito….

  13. obama pravi:

    Cvetka pravi:

    10. marec, 2009 ob 13:41
    NoMercy - bingo! To je to. Nihče pa ni še izračunal, kolikšen bo izpad davkov iz tega naslova… Saj pravim, da je zadevo potrbno reševati celovito….

    ..podobno kot se spopasti s krizo…počasi in postopoma,ter previdno.

    najprej široka javna razprava v letih 2009 in 2010,v 2011 pa sprejemanje pripomb na predvidene ukrepe….

  14. Cvetka pravi:

    @Obama, naj bo izjemoma - nobena stvar ni nikoli črno bela, tako tudi vinjete niso (nalažje nekaj pametovat in posploševat). V slo je regisitriranih ca. 100.000 pravnih subjektov… Če jih od tega vzamemo 10.000 in da ti v povprečju napišejo za 10.000 € fiktivnih potnih nalogov, kar ni veliko (je zelo realno), to pomeni da so pri davku iz dobička prišparali ca. 2.500 €, kar pomeni na koncu 25 mio € utajenih davkov… Seveda sem za simulacijo vzela neko minimalno možno predpostavko…. Seveda bo iz tega naslova utajenih še veliko več davkov…. In sedaj naj nekdo neko bedarijo rešuje čez noč??? Sprijazni se, da so zajebali janševi in ne ti, ki vladajo sedaj…. To res ni fer, da sedaj krivite počasnost Borutovih, res ne….

  15. obama pravi:

    Cvetka pravi:
    Sprijazni se, da so zajebali janševi in ne ti, ki vladajo sedaj…. To res ni fer, da sedaj krivite počasnost Borutovih, res ne
    10. marec, 2009 ob 13:54

    meni se za tole jadikovanje sladko jebe…
    vinjete so odlična stvar,vlada je pa zato gor da vlada in rešuje probleme. Tudi vinjetne..Če ne zna,naj gre….Očitno z menekiranjem in špilanjem na kitaro ne rata nič.Niti s podporo F571 krožka očitno ne gre.

    Kriza in ta vlada je najslabša kombinacija,ki nas je lahko doletela.

  16. xxx pravi:

    To so buče. Lansko leto so vinjete pobrale več, kot cestnine leto pred tem. Torej sta lahko za upad dohodka samo dva vzroka.

    1) Premajhen nadzor.
    2) Zmanjšanje uporabnikov AC zaradi recesije.

    Torej če je problem v nadzoru.. se da to hitro odpraviti. Če je problem zaradi zmanjšanja uporabe - bi se pa prihodki zmanjšali tudi ob plačilu cestnine.

    Kar se tiče kreditov za izgradnjo… pa se bodo prej ali slej dobili in bo vse ok…

  17. Turek pravi:

    Jani, podpišem.

  18. Joža pravi:

    “Bila je dobra predvolilna poteza” Prvo se pozanimaj pri državljanih Slovenije, kako so zadovoljni z vinjetami, potem pa piši bedarije!

  19. soler30 pravi:

    No fantini in fantinke sogovorniki na netu in so-komentatorji, kaj pa špeglar iz Prekmurja? Odstavil direktorja za rampe, ker je nekdo zapeljal na tire in umrl, odstavil direktorico za fangl, ker je omet dol padu na nekega čefurja s severa, uvedel vinjete, pa bil nagrajen z izvolitvijo v parlament. Ni prav, če me vprašate, ni prav. Tudi dečko bi moral dobiti po riti, si je zaslužil.

  20. nesesekirat pravi:

    In kaj DARS in nas davkoplačevalce, ob črnogledih napovedih turistične sezone, predvsem na Hrvaškem, čaka do konca leta.
    Prekmurski dečko pa jih je gotovo dobil, če ne po riti pa okrog ušes, od Grosupeljčana, ker si je drznil privoščiti pomisleke pri ideji velikega Grosupeljčana, ki je navajen le na “Razumem, tov.Janša”. Saj, če bo šlo kaj narobe, bom tako ali tako kriv jaz, ne ti, moj nezmotljivi bog.

Komentiraj