Razmišljanje o pravu
15. november 2008 ob 10:06 | Elena Pečarič |V sodobni družbi, predvsem v t.i. razvitem svetu se vse bolj razširja vladavina prava. Avtoriteta, avtoritativnost in avtoritarnost prava prodira v vse pore družbenega življenja, na vsa področja in vse bolj sega in posega v vsakdanjost ljudi. Jih ali bolje nas določa, omejuje, zapoveduje in usmerja. Pravo je prevzelo in se je polastilo vseh področij, ki so v preteklosti bile v domeni religije, etike, običaja ali kulture, od »narave« dani ali zapovedani. Realnost prinaša vse več sprememb in novosti, ki globoko posegajo ter spreminjajo našo vsakdanjost, zaznavo, dojemanje in razumevanje najbolj temeljnih predpostavk življenja in smrti, človeškosti in tehnologije.
Nova znanstvena odkritja, predvsem na področju medicine, bioetike in nanotehnologije brišejo meje gotovosti, vsega kar se je razumelo »zakoni narave«. Še posebno se družba težko sooča z naraščajočo negotovostjo in zato se čuti nekakšna stiska ter impulz, da se na to nekako reagira, da se odzove. Predvsem, da se ponudi in zagotovi odgovore na vprašanja povezana z nastankom in koncem življenja, sestavljanjem, interakcijo in reprodukcijo telesa, sodobnimi tehnikami, z možnostjo, da se načrtuje posameznika. Tako se pravo zdi edini in najbolj socialni lik. Družba vse bolj potrebuje in vprašuje po normah, omejitvah in prepovedi. Družba v pravni doktrini išče in najde oporo in gotovost, ki jo je izgubila z razpadom naravnih pravil. Se reflektira v pravu in od njega zahteva ter hoče zaščito in tolažbo, da bi se zaščitila pred kraji, kjer se nenaden vdor svobode zazdi neznosen. Nastajajo področja, ki jih je potrebno normirati in omejevati, saj svoboda izbire, tam kjer je prej ni bilo, kjer je bila le usoda ali naključje, vzbuja strah, nevarnost in nevzdržno odgovornost. Strah pred praznino mora biti zapolnjen z zakoni ljudi. Še vedno se pojavijo tudi strah pred tako imenovano pravno praznino.
Ekstremen primer in zato najbolj radikalen je kloniranje. Zaznamuje začetek konca spolne reprodukcije, postavi pod vprašaj edinstvenost človeka, vzbuja fantazme o produkciji človeških bitij, oznanja odvečnost (nepotrebnost) moškega. V tej zmešnjavi razglasov čustev, problemov je težko narediti, red, tako se v stiski želi hitro vse poenostaviti in pravo naj bi bilo tisto, ki naj najde ustrezne rešitve in naj vzpostavi porušeni red.
Ko se redefinirajo družbene vrednote in prihaja do novih družbenih sprememb na različnih področjih življenja, smrti, telesnosti, medsebojnih odnosih, novih svoboščin in novih disciplin, ki vplivajo na naš vsakdan, kot n. pr. genetika, biotehnologija, prihaja tudi do vse pogostejšega sklicevanja se na pravno disciplino. Kot tisto dokončno in gotovo, ki bo končno uredilo stvari in izpostavilo red, pravila in disciplino, za vse tisto kar nas spravlja v negotovost. Pravo in zakonodaja dobivata vse večjo veljavo pri risanju mej dopustnega in nedopustnega, mogočega in nemogočega, dovoljenega in nedovoljenega, legitimnega in legalnega ter nezakonitega. A pravo je inštrument, ki se lahko uporablja ali zlorablja. Zato se velja spraševati, kako se koncipirajo posamezna pravna pravila. Predvsem pa kdo je tisti, ki ima moč, da jih piše, odreja in določa. Pravo bi moralo znova in znova, glede na spreminjajoče se in različne družbene kontekste, biti v »službi« ljudi in njihovih življenj, svobode in dostojanstva posameznikov.
Vladavina prava, se kaže kot tisto pravo. S tem se zdi, da so vsi zadovoljni in se strinjajo. Saj je edino orodje in orožje, ki ga imamo in ga lahko uporabljamo za preprečevanje nasilja, zlorab ali diskriminacij. A vprašajmo se, ali je tudi pravično. Pravo ni nekaj nevtralnega, objektivnega, ampak je rezultat razmerij moči in interesov. Moči in interesov, močnih in vplivnih, gospodarsko-ekonomskih elit, ki si s pomočjo politike izoblikujejo sebi na kožo pisane zakonodaje in predpise. Ni potrebe posebej poudarjati, da gre za korporacije, multinacionalke in močne interesne lobije, a tudi na nacionalnem nivoju imamo dovolj aktualnih zgledov, provincialnih šerifov. Vidimo, kako je pomembno imeti pravo odvetniško družbo, ki te obvaruje, predvsem pa poišče luknje v zakonodaji in predpisih, tako, da vse kar se zdi sporno, nelegitimno, nelegalno, nemoralno, se izkaže kot zakonito. Ali pa vsaj nepredvideno v zakonodaji in torej, izven kazenskega pregona.
Elena Pečarič
15. november, 2008 ob 11:21
Pravo je rezultat interesov in moči in to je kruto dejstvo.
15. november, 2008 ob 11:25
A si predstavljate, da zaradi kloniranja ne potrebujemo več moških? To me skoraj prepriča.
15. november, 2008 ob 11:34
Sodniki imajo preveč moči. Vsekakor na njihove odločitve vplivajo politične in druge pripadnosti, znanci, starost in še marsikaj. Njihova nevtralnost je prav smešna. So samo ljudje.
15. november, 2008 ob 11:40
Se strinjam, Elena. Če imaš dobre in predvsem drage odvetnike, ti je marsikaj dovoljeno. Kar poglejmo Zidarja in druge.
15. november, 2008 ob 14:40
Pravo je dons vse prevečrat zlorabljeno v to, da se diskriminacija zakrije, prikrije, po drugi strani pa tudi odkrije in preganja, seveda je to odvisno od debeline denarnice oziroma denarja v njej. Če dobro plačaš odvetnika ti pravno pokrije celo nezakonito ravnanje, ko da ne bi bili zavezani nekim kodeksom, pri nas prihajajo v ospredje t.i. korporativni odvetniki, ki jih prav malo briga kaj je resnica, za dobro plačilo naredijo tudi nemogoče, v stilu mafijskih advokatov Don Corleoneja.
15. november, 2008 ob 15:42
GOSPA PEČARIČ, NAPISALI STE: Pravo je prevzelo in se je polastilo vseh področij, ki so v preteklosti bile v domeni religije, etike, običaja ali kulture, od »narave« dani ali zapovedani.
Je to res?
Kaj pa vpliv prsatih in goloritih damic, ki so obvezni del opreme večine avtomehaničnih delavnic in nekaterih servisov za servisiranje medicinske in ortopedske opreme?
Mene resnično zanima, kolikšen vpliv imajo razne prsate in golorite damice na izbor dobaviteljev te opreme in kontrolo Kvalitete in Poreklo teh izdelkov, ki vražje močno vplivajo na kvaliteto življenja ali vegetiranja hendikepiranih in invalidnih?
Je kdo in kdo je preverjal, kolikšen je njihov vpliv na kontrolo storitve, posebej še, če hendikepirani živi nekje na obrobju, na obrobju v vseh smislih?
Spoštovana gospa Pečarič, zavedajoč se resnosti te tematike, pričakujem, da boste svojo pronicljivo misel uporabili tudi v razčlenjevanje tematike o vplivih prsatih in goloritih damic na kvaliteto življenja hendikepiranih.
HVALA!
15. november, 2008 ob 16:11
o vplivu prsatih in goloritnih damic se res ne spoznam, sama nimam ne prvega ne drugega in se nikoli nisem poglabljala v to tematiko. Glede na to, da dajete vtis, da vi pa veste več, nam lahko o tem kaj napišete ali paa vsaj priporočite literaturo.
15. november, 2008 ob 17:11
Spoštovana,
ko bodo vsi medicinski in ortopedski pripomočki, ki so jih hendikepirane in invalidne osebe dobile v uporabo ali kupile, označene z verodostojnimi oznakami o poreklu in kvaliteti, bo vse drugo ostalo brezpredmetno.
Vsaj tako, kot so označeni pralni stroji, hladilniki in vse drugo, kar nam služi v kuhinji.
Verjamem, da medicinski in ortopedski pripomočki, ki jih vi uporabljate imajo to. Je preverjal kdo, če imajo to medicinski in ortopedski pripomočki, ki jih uporabljajo osebe na obrobju.
HVALA!
15. november, 2008 ob 19:10
Pravo je tako kot je samo zaradi nas samih, zaradi značaja človeka, njegovega reagiranja in predvsem nepoštenosti, moralne sprevrženosti itd. Mislim, da bi brez prava živeli v veliko slabšem svetu kot zdaj…
16. november, 2008 ob 2:54
http://www.youtube.com/watch?v=Hpyf-hS_WgY&feature
16. november, 2008 ob 8:33
Pravo je napisani del pravil, za katere se ljudje strinjajo,da bi Drugi morali verjeti vanje.
16. november, 2008 ob 13:42
Friderik se mal norčuje kajnede, če pa bi kšnmu invalidu predpisal na napotnico sex z golorito in prsato damico, mu pa ne b prav nč škodl a ne friderik?????????????
18. november, 2008 ob 7:48
elena če že pametuje zakaj se na vpišeš na PF