Karadžić ujet - čakamo Mladića
22. julij 2008 ob 11:26 | Jani Sever |Vojna v Jugoslaviji je že davno končana. Daytonski sporazum je daleč. Aretacija Radovana Karadžića je prišla pozno. Tako pozno, da se zdi skorajda neverjetna, čeprav je bilo samo vprašanje časa kdaj bo do nje prišlo.
V Beogradu je menda precej policistov. Zbralo se je tudi nekaj demonstrantov A za zdaj se ni zgodilo nič pretresljivega. V Sarajevu so zadovoljni. Zadovoljni so tudi v Haagu. In v Natu. In seveda je zadovoljna Carla del Ponte. In sploh je zadovoljnih precej več kot tistih, ki jih je novica užalostila. Najbrž je zadovoljna celo večina v Srbiji. Zaradi Karadžića in Mladića je Srbija precej bolj oddaljena od Evrope kot bi bila brez njiju, oziroma kot bi bila, če bi voditeljema srbskih vojakov v vojni v BiH, že davno sodili v Haagu.
Karadžić ni bil v Rusiji, niti v Črni Gori, ni se skrival v Bosni ali na Hilandarju ali bog ve kje v srbskih mitskih gozdovih. Ne, ujeli so ga na avtobusu med Novim Beogradom in Batajnico. Nekje v širših predmestjih Beograda. na poti v kraj, kjer je bilo nekoč največje Jugoslovansko vojaško letališče. Popolnoma nespektakularno. Tako vsaj pravi Karadžićev odvetnik. Uradna verzija je povsem okleščena podrobnosti. Kakor koli, predsednik Republike Srbske, ideolog razkosanja Bosne in načrtovalec vojnih operacij je za zapahi.
Po več kot desetih letih skrivanja je konec neke poti. Zdaj sledi sojenje. Zgodba še zdaleč ni končana. Ne le, da do razsodbe ne bo prišlo hitro. Vprašanje ostaja, kdaj bo ujet Ratko Mladić. General, ki je neposredno odgovoren za Srebrenico in še za marsikateri vojni zločin. Glede na to kje so ujeli Karadžiča, se bo Srbija vedno teže izgovarjala, da ne more aretirati tudi Mladića. Tudi če se nista skrivala skupaj, je malo verjetno, da bi bil Mladić kje drugje. Le kje bi bil bolj varen kot v Srbiji. Vsaj do včeraj.
Prav tako bi morala sorazmerno enostavna akcija, katere posledice bodo v srbskem javnem mnenju očitno manjše kot se je ves čas dozdevalo, motivirati oblast, da stori še ta zadnji korak v kaznovanju vojnih zločincev v Jugoslovanski vojni s konca drugega tisočletja. Ali čas za to res še ni dozorel? Pred nekaj meseci mi je nek znanec iz Beograda razlagal, da bodo Karadžića slej ko prej ujeli in da se ne bo zgodilo nič posebnega. Potem je dodal, da je zgodba z Mladićem precej drugačna, da je bolj priljubljen in mnogo bolje varovan.
Morda, a kljub temu bi morala tudi Mladića čakati enaka usoda, kot vse osumljene vojne zločince. Glede tega ne bi smel nihče popuščati. Tudi Srbija ne. Konec koncev je Srbija danes nekaj povsem drugega kot pred petnajstimi leti. Balkan je drugačen. Njegove meje so drugačne. Veliko je novih držav. In Srbija si svoje ugledno mesto med njimi lahko zagotavlja samo z jasnim odklonilnim odnosom do zločinov, ki so bili storjeni v imenu Velike Srbije in ideje, da morajo vsi Srbi živeti v eni državi.
Ratko Mladič je bil rojen leta 1943 v Bosni, v takratni NDH. Radovan Karadžić se je rodil leta 1945 v Črni gori, njegova družina je po rodu s Kosova. Leta 1960 se je preselil v Sarajevo. Tako Karadžić kot Mladić sta med vojno v BiH postala “dvojčka” - nerazdružljivi par. To sta ostala tudi po koncu vojne. Vprašanje, kdaj bosta spet združena v Haagu, ne bi smelo ostati neodgovorjeno predolgo časa. To je za postopno normalizacijo odnosov na Balkanu, kjer zadnja vojna v glavah mnogih tako ali tako še vedno traja, eden nujnih predpogojev. Čeprav na žalost nikakor ni edini.
Prijetje Karadžića je vsekakor velika novica. Nekdanji ameriški mirovni posrednik za Balkan Richard Holbrooke, v sicer precej hollywoodski primerjavi, pravi: “Končno je bil ujet eden najslabših ljudi na svetu, Osama bin Laden Evrope.” Tudi Holbrooke je ob tem omenil, da je general Ratko Mladić še vedno na prostosti, vendar se mu zdi aretacija Karadžića pomembnejša, saj je prepričan, da je bil Karadžić pravi arhitekt množičnih pobojev. Na žalost gotovo ni bil edini.
Jani Sever
22. julij, 2008 ob 11:41
Jaz na Mladića še bolj čakam kot sem na Karađića. Spomnim se ko sem gledal dokumentarno oddajo o Srebrenici, kako je ljudjem omenjal, da se jim ne bo nič zgodilo,……
22. julij, 2008 ob 13:34
Krivda za vojne zločine mora biti individualizirana, ta aretacija je velik korak na poti k temu pomembnemu cilju dekriminalizacije Srbov kot naroda. In ja, čakamo Mladića.
22. julij, 2008 ob 13:43
pozno, zelo pozno. je pa znano, vsaj na ulici, da ga je (tudi mladića) pred leti znani bosanski časopis lociral že nekajkrat in to točno do hiše. pa niso prijeli nobenega.
22. julij, 2008 ob 14:32
Hm, mislim da bo tudi Karadžič hitro “usodno zbolel”, še preden bodo javno brali sodbo in obsodbe o tem, kaj vse je storil. Za velikosrbe bi bil to prevelik zgodovinski relikt: črno na belem bi bili ugotovljeni nazori in metode neke zločinske politike (tako kot pravo, ki je nastalo z izrekom obsodb nacistov v Nuerenbergu l. 1946). Zato bo za njih bolje to, če ga že niso mogli obvarovati aretacije.
Za Mladiča pa sem prepričan, da se brez strela ne bo predal -v sekakor bo to poskusil, če ga pri aretaciji ne bodo onemogočili.
22. julij, 2008 ob 15:36
da mal vmesam nase notranje politicne zdrahe: zanimivo bi bilo vedeti ali so ga vklenili s samozateznimi lisicami oz ali so ga sploh vklenili ob aretaciji. :)
vsekakor pa pozdravljam to aretacijo
22. julij, 2008 ob 16:36
@ Miško
Se strinjam, Mladić se bo verjetno prej v glavo ustrelil, kot pa predal. Sem pa videl zanimivo sliko Karadžića. Dolge sive lase in košato sivo brado ima, zgleda bolj nek hindujski duhovnik. Menda je pod svojim lažnim imenom pisal za neko ezoterično revijo v BG parapsihološke feljtone …
http://www.zurnal24.si/cms/novice/svet/index.html?id=59509
22. julij, 2008 ob 17:10
Miško, Joško.
Mladić je postal reva. Pustil je, da dva mlada fanta na služenju vojaškega roka ubijejo, zato da ne bi razkrila, da sta ga videla. Ni tako dolgo nazaj. Tako da sem prepričan, da ga bodo aretirali živega in to kmalu. In se bo jokal v Haagu. In ga bomo gledali na tako prijaznih slikicah, kot smo pred dvemi dnevi v Delu gledali pokojnega poveljnika Jasenovca, preklet naj bo, in bomo merili, koliko je in koliko ni kriv. Kriv je in reva je.
P.S. Ne vem, zakaj so mi v Delu izbrisali moj komentar ob njegovi smrti.
22. julij, 2008 ob 17:46
@xrayspex - ne kar tako po bližnjici o dekriminalizaciji naroda. Spomni se ognjevitih podpor milijonskih množic, dokler so upali na nadvlado v Jugi. Tudi srbski narod je potreben katarze. Da bo v bodoče za svoje dobro bolje razmišljal.
22. julij, 2008 ob 18:02
@rak - to so nevarne besede. ko govorimo o kriminalizaciji, govorimo o kaznivih dejanjih. konkretnih kaznivih dejanjih, ki so jih storili konkretni ljudje, ne pa, kot praviš, “ognjevite milijonske množice”. pokola v srebrenici niso zakrivile milijonske množice, ni ga zakrivil srbski narod, zakrivili so ga posamezniki pod taktirko karadžića in mladića. in to je vse, s čimer lahko v pravu operiramo - s posamezniki, ki so storili konkretna kazniva dejanja.
zato ponavljam: nujna je dekriminalizacija srbov kot naroda - ta pa je možna izključno ob individualni obsodbi posameznikov, ki morajo privzeti odgovornost za dejanja, ki so jih storili. aretacija karadžića je korak v to smer. srbski narod - kot narod - ni kriv ničesar. kolektivne krivde pravo (k sreči) ne pozna. krivi so konkretni storilci, ljudje z imeni in priimki.
22. julij, 2008 ob 19:38
Joško, vidiš, tudi Jelinčič je bil nekoč parapsiholog. Od blodenj ene vrste do blodenj druge in nazaj.
Xrayspex, se strinjam, da je kriminalizacija enega ali drugega naroda napačen pristop. Drugo vprašanje pa je, kako spremeniti mentaliteto, ki je takšna dejanja omogočila. Volilni izidi v Srbiji še vedno kažejo na popularnost nacionalističnega primitivizma.
Igor, nisem vedel, da je pobralo Dinka Šakića. Velja si ogledati spletno stran Pavelic Papers z dokumenti, ki razkrivajo ozadje Endehazije ter ustaške emigracije, tudi povezave z Materjo Cerkvijo.
22. julij, 2008 ob 21:38
@xrayspex-ne gre za kriminalizacijo naroda, ampak za potrebo po katarzi. Karadžić in Mladić zločinov nista storila sama, verjetno sama nista niti nikogar ubila. Torej se kar mnogo morilcev prosto sprehaja okoli in so celo narodni junaki. Kar oglej si včasih srbsko TV.
Mislim, da so Srbi začutili, da je treba nekaj storiti zaradi EU in Karadžić je bil lažje dosegljiv kot oni general. Zdaj bodo to poskusili unovčiti. Dvomim, da bomo Mladića videli v Haagu.
Morda ga je pa res kdo njegovih izdal. Duhovit komentar je dal Mesić, ko je namignil na usodo voditelja upora proti Turkom, Karađorđa. Mnogi tega morda ne veste - knez Miloš je moral njegovo glavo prinesti turškemu vezirju v Beogradu, da mu je ta dovolil vladati v Srbiji. In jo je prinesel.
22. julij, 2008 ob 23:03
…karmično je pač tako “iz/čistilo”se bo , do konca ….več,kot se “upirajo” dalje bo trajalo…
…karađić ,pa ezoterik.?!…totalni psihopat…!
22. julij, 2008 ob 23:44
@duko se strinjam, dober komentar!
23. julij, 2008 ob 7:41
“Karadžić ujet - čakamo Mladića”.
Mladiča čakate zaman, Karađič je namreč že precej v letih. ;-))
23. julij, 2008 ob 9:15
@duko - se strinjam, da je potrebna neke vrste katarza za Srbe. a jaz govorim o tem, kar je pravno izvedljivo. prepričan sem, da je katarza izvedljiva le skozi individualno pravno obravnavo konkretnih ljudi. iz identičnih razlogov center S. Wiesenthala iz Izraela lovi ostarele naciste: pač zato, da je dekriminalizacija Nemcev kot naroda sploh možna. Katarza naroda in hkrati individualni pravni pregon konkretnih zločincev gresta z roko v roki. Brez tega konkretnega pregona konkretnih zločincev tudi prostora za katarzo namreč ni in ga ne bo.
23. julij, 2008 ob 9:16
Zakaj ni nikjer napisano, da je bil Karađić velik pristaš socialista Miloševiča?
23. julij, 2008 ob 9:17
pa še to: moj komentar se je nanašal na raka, ki pravi: “ne tako hitro o dekriminalizaciji naroda.” zato mislim, da so bile moje pripombe kar na mestu…katarza pa od tu seveda ni izvzeta.
23. julij, 2008 ob 9:32
kakšno vprašaje časa…..dej ne prbiji… 13 let je zate vprašanje časa…
23. julij, 2008 ob 10:38
Antikomunist, Karađić in Milošević (eden je v politiko vstopil z desne, drugi z leve) sta bila prijatelja, ker sta oba nacionalista in ker sta oba antilegalista (čeprav se mi zdi, da je Milošević po izobrazbi bil pravnik). Skratka lopovi se dobro razumejo med seboj, ne glede na barve. Nekje sem bral, da se pravzaprav vsa bratovščina v Haagu odlično razume med seboj ne glede na nacionalnost.
23. julij, 2008 ob 11:25
@xrayspex - malo nerodno sem se morda izrazil. Kdor je dojel, da kriminaliziram narod, se mu iskreno oproščam. Ampak, tisti, ki krade in tisti, ki drži vrečo, sta oba enako kriva, za kakšno posebno hudodelstvo ob tem pa posameznik še bolj. Vztrajam pa pri tem, da brez narodove podpore ne gre tako zlahka, kot je šlo v primeru Karađić & com in še kje drugje v bivši Jugi.
Osebno si želim mir in razcvet na Balkanu, tega pa brez spremembe mentalitete in višje zavedanosti o sobivanju še dolgo ne bo.
@IĐ, duko, se strinjam.
23. julij, 2008 ob 18:02
Igor, tisto o bratovščini v Haagu drži, sicer pa je mentaliteta vseh ultranacionalistov podobna - Baja Mali Kninđa in Thompson, Heimatdienst in Stranka slovenskega naroda, diplomirani konobar Mirko Norac in šlosarski doktor Tone Krkovič …