Sunday 24. November 2024 - Zadnja sprememba ob 21:38:32
 

Simbolni projekt

19. junij 2008 ob 11:24 | Jani Sever |

Všečna novost je pred vrati. Uvajanje je v polnem zamahu. Vinjete so natisnjene. Cestninske postaje se prilagajajo. Zastoji, ki spremljajo nujna dela, so samo kolateralna škoda končne koristi. Za ljudi in za vlado.

Vinjete imamo večinoma radi. Zelo radi. Razen manjšega dela manj aktivnega prebivalstva. In seveda razen tujcev, ki jih novi sistem plačevanja uporabe avtocest diskriminira. Prihranek povprečnega uporabnika avtocestnega omrežja bo enormen. Pa tudi tisti, ki bodo morda zaradi tega na slabšem, ne bodo izgubili ravno veliko. Težave z vinjetami so seveda povsem drugje. Predvsem v odnosu do tujcev. Te so realne in precejšnje. Zato je pravzaprav težko verjeti, da bo sistem zdržal dolgo časa. Vsekakor pa bo deloval med jesenskimi volitvami.

Evropa je jezna. Predvsem sosednje države. Razlogov ni potrebno posebej naštevati. Samo za enkratni tranzit plačati polletno vinjeto vsekakor ni nekaj, kar bi kdorkoli storil z veseljem. Si predstavljate, da bi kaj takšnega storili Italijani, Hrvati ali Avstrijci? Slovenija bi bila v šoku. Skoraj zagotovo precej večjem od tistega, ki ga doživljajo naši sosedje danes. Poleg tega gre za povsem načelno opredelitev, da znotraj EU diskriminacija enostavno ne more biti dopuščena nobeni izmed njenih držav članic.

Ampak tudi slovenska vlada ima dva argumenta, ki nista od muh. Prvič: ukrep naj bi bil začasen. In drugič: cene vinjet so tako nizke, da so primerljive s cenami avtocest za enkratni tranzit v sosednjih državah. Sprejemljiv se zdi predvsem drugi. Čeprav najbrž na načelni ravni Evropske komisije ne more prepričati. Prvi je po drugi strani bolj racionalen, a ima veliko pomanjkljivost. Zaradi tehnološke zapletenosti in cene kratkoročno na skorajšnjo uvedbo satelitskega cestninjenja, ki ga za avtomobile niso uvedli še nikjer, ni mogoče računati.

Vinjete bodo torej postale dolgotrajna začasnost. Njihov sistem, ki omogoča nakup le pol in eno letnih nalepk, pa najverjetneje ne more postati sprejemljiv za sosednje države in Evropsko komisijo. A s tem, kako res dolgoročno organizirati zaračunavanje vožnje po avtocestah se bo ukvarjala prihodnja vlada. Tako kot tudi s tem, ali bo v proračun z vinjetami priteklo dovolj denarja. Tako ali tako se bo šele z uvedbo vinjet videlo, kakšne so posledice novosti in koliko ljudi jih bo kupilo tako domačinov kot tujcev.

Nekaj učinkov je kljub temu mogoče predvideti. Vinjete nagrajujejo domače aktivno prebivalstvo. Kar je vsekakor dobro. Najbolj pa so neprijazna do revnih in malo mobilnih. Kar vsekakor ni dobro. Podobno neprijetna bi bila lahko njihova uvedba za obmejna območja. Tam se bojijo, da se bo zmanjšal čezmejni promet. Čeprav je argument dvomljiv, saj pri obmejni komunikaciji uporaba avtocest res ni najbolj nujna. Podobno neprepričljiv je argument, da bi se zaradi vinjet občutno zmanjšal tranzit, saj alternative gotovo niso cenejše.

Ob vsem tem je mogoče samo ponoviti, da so vinjete politični zadetek v polno. Tudi opozicija, ki je jim je na začetku z vsemi mogočimi pomisleki nasprotovala in se iz njihove uvedbe celo norčevala, je svoje pomisleke precej relativizirala in znižala decibele. Ob razpoloženju javnosti je to pravzaprav edina razumljiva reakcija. In kakšne bodo posledice vinjet za odločanje volivk in volivcev na jesenskih volitvah? Tema je v resnici minorna. Vendar ima kljub temu pomemben simbolni pomen, ki ga ni mogoče prezreti.

Opozicija piše programe, oziroma jih je nekaj že spisala. Ampak enostavnih in kratkih obljub nekaj najbolj pomembnih projektov, na katere stavijo, še vedno ni. Ali kdo ve kaj obljubljajo? to, da je sedanja vlada uvedla vinjete bodo vedeli vsi.

Jani Sever

Objavi na Facebook-u, pošlji po e-pošti in več...
Zapri
  • Skupnosti
  • E-pošta
   Natisni Natisni    Pošlji prijatelju Pošlji prijatelju     RSS objav Vest RSS 
 
Komentarji - 13 x komentirano
  1. Blaž pravi:

    Mislim, da je treba biti v razmerju do katerekoli (barve) oblasti vedno pazljiv - in na razdalji. Ker je pač oblast in ker na sedanji stopnji razvoja naše oblike vladavine parlament pogosto žal ne opravlja svoje glavne funkcije - checks & balances towards executive office. Realno gledano, niti nikoli ni, razen v času angleških kraljev in drznih posameznikov - parlamentarcev. Kritičen - vendar iskren in konstruktiven. Predvsem pa pošten - najprej do samega sebe. Če je vest.si nagnjena v smer proti sedanji vladi, bi lahko to tudi priznala. In se ne skrivala za objektivnostjo, ki je na vest.si ni. Nič takega, samo bodimo pošteni. In če tudi ta vlada stori kaj pametnega, lahko to priznamo. Ker - dokler - imamo razdaljo. Tudi v primeru vinjet. In ni se treba skrivati - enkrat za objektivnostjo, drugič za tujci. Kot je zapisal Kosovel že daljnega 1925: “Bodimo eno po duhu in ljubezni, a ohranimo
    svoje lastne obraze.”

  2. Fonzi pravi:

    Kakšna veščna novost ljudje? Ste vsi nori ali kaj? Ali veste, kakšen bo izpad prihodka DARS zaradi vinjet? Ali ste prepričani, da bo DARS pobral dovolj denarja za plačilo kreditov? Ali se zavedate dejstva, da DARS že letos ne bo mogel vračati vseh kreditov, v naslednjih 10 letih pa je njegov predvideni negativni denarni tok skoraj 1 milijardo EUR !! Vinjete pa so vam všečne… Kaj pa dolg, ki ga bodo morali plačati davkoplačevalci?

  3. Rak pravi:

    @Fonzi, predno se gre v tak ukrep se napravi kar nekaj primerjalnih analiz. Dodaš potrebno rezervo in tu smo. Če kaj ne štima pač popraviš. Kaj misliš, koliko izgubi zaradi zastojev?

    Glede vsebine članka pa tole.
    Jamrati o diskriminaciji tujcev je sprenevedanje in tema za napad proti ukrepu. Kaj pa me briga ta diskriminacija tistih, ki mi že za prvim ovinkom, ko prestopim mejo zaračunajo skoraj vse. Izjema so nemške ceste, ampak cena bencina… Kaj me briga stokanje Hrvatov, da bodo izgubili turiste, če jih pa niso, ko so nas na cesti namerno oglobljalo za vsako malenkost. Naj pa turistom povrnjejo relativno razliko stroška vinjete, bencin je pa pri nas večinoma itak cenejši.
    Evropa je jezna. Naj bo. Mi smo tudi bili, ko smo neupravičeno čakali na vstop v EU zaradi Italijanov, naj zdaj malo poplačajo izgubo, ki jo imamo zaradi čakanja.
    Neprijazna do revnih in malo mobilnih. Demagogija brez primere. Kdaj so pa revni imeli avto. Če ga imajo, niso revni. Malo mobilni naj se pa vsedejo na vlak, avtobus, se dogovorijo za prevoz s tistim, ki vinjeto ima. Za kratke razdalje je pa itak dovolj starih cest.
    Glede opozicije. Ko so zastoji kritizira, ko so vinjete kritizira, Dars in njegova politika nista nastali s to vlado. Če se ne bi nič naredilo, bi bilo narobe, če se naredi, še bolj.
    Bravo novi prometni minister, imaš še kakšnega tako sposobnega brata?
    Pa srečno in cenejšo vožnjo vsem, tudi tistim, ki vas bo zdaj več nacesti

  4. ED pravi:

    @Rarog:
    Ni problem v jezi ‘Evrope’, pač pa v dolgovih Darsa. Ki jih s ceno 55 € za letno vinjeto ne bo moč odplačati, ergo denar bo šel iz proračuna, ki ga polnijo davkoplačevalci, ali bo Dars gradil in odplačeval stare dolgove z novim zadolževanjem. Že na začetkuu mandata so janševiki zadolžili Darsa za nadaljno milijardo €, samo letos se bo zadolžil za nadaljnih skoraj 600 mio €, od tega jih je za 175,8 milijona evrov že najel. Če rezimiram: uvedba vinjet po ceni, kot so zdaj ‘v igri’, je predvolilni manever janševikov. Manver, ki morda pri ljudeh ustvarja vtis, da bojo plačevali manj za AC. Resnica pa je, da če ne z vinjetami, bo strošek izgradnje in vzdrževanja AC ter poplačilo že najetih kreditv Darsa poplačan na drug način, in sicer iz proračuna, dodatnih davkov ali pa z ‘razširjenjem’ cestninjena na cestišča, ki se do zdaj niso bila ‘cestninjenja’. In to se bo zgodilo, namreč vinjete bojo obvezne tudi na hitrih cestah, ne samo na AC. Tj. na koncu boji račun izgradnje AC plačevali vsi, ne le tisti, ki se vozij po njih…

  5. Rak pravi:

    @ED - kolikor poznam stvari, pa nisem strokovnjak na tem področju, bo izgubo v vsakem primeru plačal davkoplačevalec, če ne drugače, iz levega preko desnega. Prepričan sem v povečan promet domačega prebivalstva, s tem pa tudi povečanje prihodkov ob manjših stroških. Ravno toliko pa vem o ekonomiji, da povečan prihodek, ali zmanjšanje stroškov, omogoča večji ostanek.

    Mimogrede, kako, da si zamenjal ime? Za tem je nekaj več, kot le radovednost. Zadeva zakon o tajnosti podatkov, ki s tem imenom zadeva mene. Sigurno poznaš moj e- naslov. Sporoči, sicer nemudoma ukrepam.

  6. ED pravi:

    @Jastog:
    Problem je ravno v tem, da za ceno letne vinjete 55 € ne bo povečanega prihodka, kljub morda povečanem prometu. In ker ne bo povečanega prihodka, bo treba stare dolgove Dars in nadaljno gradnjo financirati nekakod drugače. In sicer ali z ocestninjenjem tudi regionalnih cest (že zdaj so na novo z vinjetami ocestninjenje hitre ceste, čeprav gre keš le v izgradnjo AC), ali z novimi davki, ali novimi zadolžitvami Dars (in posredno ržave), ali pa neposredno iz proračuna. Ker bojo v končni fazi izgradnjo AC plačali davkoplačevalci, je uvedba vinjet za ceno 55 € za letno in 35 € za polletno, cenen predvolilni manever janševikov.

  7. zbik pravi:

    Moje hudobno mnenje je tako.
    1. Vinjete bodo.
    2. Po volitvah bodo nastopili resni mednarotni pritiski za uvedbo 10 dnevnih ali mesečnih vinjet.
    3. No, potem nastopi čas prerivanja, za katerega ni jasno koliko časa bo trajalo.
    4. Uvedene bodo zgoraj omenjene vinjete in hkrati bodo KREPKO povečali ceno letne in polletne vinjete.

    Glede kompleksnosti satelitskega cestninjenja: res je, to je kompleksna zadeva, ampak jaz ne bi pretirano računal na to, da se bo uvedba vlekla. Verjetno je glede kompleksnosti nekje tam kot 3g telefonija, ampak to pravim dokaj laično. Problem je zlasti v tem, kako zanesljivo urediti probleme okrog zaščite osebnih podatkov…. Ja kolateralna “škoda” seveda bo, da bo vsak potem že imel v avtu GPS…. in verjetno tudi motor ne bo hotel pognati, če GPS ne bo aktiven. Nič lažje ne bi bilo švindlati tako, da imaš v avtu neko simulacijo one škatle, pravo škatlo pa sončiš noč in dan v kakem svojem predalu doma.

  8. beslowforu pravi:

    Hmmmmm…., pa je le problem v kompleksnosti, ker se morajo najprej na evropski ravni zmenit, katero tehnologijo bodo uporabili, in da bo medsebojno povezljiva. Da ne bo švaba pripeljal na naše ceste, pa mu naš sistem ne bo znal cestninit, v testiranju je namreč več različnih sistemov v Evropi. In verjemi, preden bodo vzpostavili delujoče omrežje, spravili škatlice v vse avtomobile in po možnosti vse nadzirali preko Gallileia (neodvisnost) bo minilo lepo desetletje ;-) !

  9. 1tastar pravi:

    Čakam samo še na to, da bodo v SLSovem ministrstvu sprejeli še pravilnik o pravilnem lepljenju vinjet, s katerim bodo (po vzgledu na nekdanje registracijske nalepke) pooblastili enega svojega minitajkuna kot edinega pristojnega za lepljenje in odlepljanje, in mu priznali tarifo 10€ za vsak “strokovni” poseg.

  10. Rak pravi:

    @1tastar - kako nalepiti vinjeto je jasno, vetrobransko steklo, levo zgoraj in nič drugače. Glede”lepilcev” pa ne verjamem, da se iz preteklih neumnosti odgovorni niso nič naučili, čeprav je oblast vsaj deloma iz drugih barv.

    @ED - najprej komentar. Če se poveča promet, se poveča prihodek. Stvar cene vinjet in stroškov okoli njih pa je, kaj bo ostalo za dolgove in nadaljnji razvoj. Saj sem že dejal, če se ne izide, ukrepaš. In ukrepalo se bo, sem prepričan. Ne samo s ceno, sčasoma tudi s časovnim trajanjem vinjet. Saj veš, edina stalnica tega sveta je spreminjanje. Menim pa tudi, da samo osel na soncu in bedak pri svojih principih vztrajata do konca. Tega pa Žerjav ne bo napravil.

    PS - zadeva nick name. Zdaj si že drugič omenil moj drugačen nick name, kot je ta v mojem komentarju. Sem te lepo opozoril včeraj. S tem, da si umaknil tvoj včerajšnji komentar, nisi napravil nič. Imam vse dokumentirano, ne igraj se, ne veš še s kom imaš opravka. Ponudba še vedno velja, drugič in zadnjič!

  11. MdeBarca pravi:

    Vinjete so uvedene brez tehtnih razmislekov o posledicah in bodo za obmejne prebivalce, še posebej med Šentiljem in Gruškovjem povzročile enormno povečanje tranzita po stari cesti, hkrati pa bodo za vožnjo v Maribor preko “famozne” obvoznice, ki jo vsak teden prenavljajo morali imeti vinjeto. Pa še nekaj: tisti, ki se dosti vozijo imajo tudi službene avtomobile in jim je seveda prav vseeno za ostale. Sedaj bodo lahko še malo hitrejši…plača pa tako firma. Drugi pa…če so revni, kot je en mojster ugotovil, pa naj prodajo še avto (če ga imajo) saj drugače to niso?!?

    Eh, zanimivo bo!!!

  12. Rak pravi:

    @ED - bil si dvakrat opozorjen. Start….

  13. Simon pravi:

    test

Komentiraj