Nafta!
22. april 2008 ob 14:35 | Vest |Recenzira Jera Marušič
There Will Be Blood. ZDA, 2007, 158 min.
Režija, scenarij: Paul Thomas Anderson.
Rahlo po romanu Nafta! (Oil! ) Uptona Sinclaira.
Igrajo: Daniel Day-Lewis, Paul Dano, Dillon Freasier.
Zlovešče je prisotno že v naslovu Andersonovega zadnjega, odličnega filma in potem takoj v uvodnem prizoru: kamnita, od sonca izsušena negibna krajina, in pa kovinski, predirljiv, vse bolj glasen in neznosen zvok. Po rezu spremljamo zgodbo Daniela Plainviewja, človeka, ki se najprej skorajda ubije pri iskanju srebra v podzemnem jašku, nato pa po naključju najde nafto in si na njej, nekje na ameriškem jugozahodu v začetku prejšnjega stoletja, v nekaj letih zgradi bogastvo. Skorajda nič mu pri tem ne pride na pot: z nastopom izkušenega in prostodušnega podjetnika (ustreznega priimka ‘Plainview’), in z namišljenim sinom, v resnici pa posvojencem, ki se mu je oče ponesrečil na vrtini, ruralno skupnost zlahka prepriča v odprodajo z nafto bogate zemlje za bagatelo; tudi lokalni verski vodja, mladi in fanatični Eli Sunday, ki v brezvernem Plaiviewju že v začetku vidi nekoga, ki lahko ogrozi njegov vpliv, od katerega pa si hkrati obeta denarnih koristi za cerkveno institucijo, se potem brezuspešno upira in na koncu kloni Plainviewjevemu samodrštvu.
Kje je torej napovedano zlo, kaj ga proizvede? Zdelo bi se lahko — in takšna je tudi najbolj pogosta razlaga — da je jedro filmskega dogajanja tekma za nadvlado med Danielom in Elijem, ki jo manično bijeta, prvi s kapitalsko premočjo in drugi z versko avtoriteto, in v kateri prva naposled izniči drugo. Vendar po mojem za dogajanje ključni konflikt ni med tema dvema likoma, pač pa v Danielu Plainviewju samem. Kakšen je pravzaprav Plainview? Morda najbolj temeljen in očiten je njegov kot da prirojen prezir do ljudi in odpor do njihove bližine: njegovo hlastno prisvajanje naftnih polj ima za cilj iti ’stran od ljudi’, kot izvemo iz ene od njegovih redkih izpovedi, umakniti se v varno in lagodno osamo; tam, namreč v razkošni vili in le s služabnikom, sredi obalne divjine, ga tudi najdemo na koncu filma. Skupaj s Plainviewjevim prezirom do ljudi gre tudi njegova brezbrižnost do njihovih postav in vere (’I enjoy all faiths’, ‘Všeč so mi vse vere’, diplomatsko odvrne na vprašanje o svoji veroizpovedi) in tako tudi do Elijeve ‘Cerkve tretjega razodetja’ (zato Eli zanj tudi ne more biti resen sovražnik, pač pa komaj kaj več kot neprijetna, a obvladljiva ovira pri uresničevanju podjetniških načrtov), brezbrižnost celo do človeškega življenja in smrti: Plainview dvakrat tudi ubija, a tako kot da v svoji užaljeni jezi niti dobro ne ve, kaj počne, in ne da bi ga to pozneje obremenjevalo. Vendar pa je v Plainviewju še nekaj drugega, nekaj, kar ga vseskozi, in vedno bolj, načenja in na koncu zlomi. Kar od začetka uhaja njegovi poslovni računici, je posvojenec: otrok, ki mu Plainview podeli zgolj začetnici ‘H.W.’ namesto imena, in ki naj bi Plainviewjevi hladni podobi podjetnika zgolj pridal mehkejše in prikupnejše očetovske poteze. Vendar se Plainview na otroka naveže, vzljubi ga. Ta navezanost, čeprav v čudnem neskladju s Plainviewjevo siceršnjo poudarjeno odljudnostjo, je najprej nemoteča za njegove naftne posle; kaže se celo kot nastavek za družinsko prihodnost podjetja.
Obrat povzroči nesreča na vrtini: ob izbruhu nafte H.W. ogluši. Že ob sami nesreči smo priča Plainviewjevemu precepu, ki ga bo postopoma strl: Plainview se najprej požene v reševanje H.W.-ja iz goreče nafte, takoj nato pa se od oglušelega otroka vrne k bruhajoči vrtini, skorajda pijan od moči in bogastva, ki se mu obeta. Na poti k temu zdaj gluhi H.W. za Plainviewja ni več družabnik in naslednik, pač pa breme. Epizoda iz tega obdobja je tudi srečanje in delno zbližanje s prej nepoznanim dozdevnim bratom: kot da Plainview ob njem zahrepeni po izgubljeni zaupnosti in zavezništvu s posvojencem, a ga potem, ko se ove svoje utvare, naglo odstrani s svojega sveta.
Plainview posvojenca po njegovem maščevalnem in ljubosumnem izpadu, očitno zaradi umanjkane Plainviewjeve naklonjenosti, zapusti v sicer dobro oskrbo in šolanje, a ostane z vse večjim občutkom izgube in krivde. Zame najbolj impresiven filmski prizor je ravno tisti, v katerem Plainview na kolenih v cerkvenem obredu pred Elijem in zbranimi vaščani nenadzorovano izkriči svojo samoobsodbo, ‘I’ve abbandoned my boy!’, ‘Zapustil sem svojega fanta!’. Obredno ponižanje in sprejetje lokalne vere, ki je sicer cena, ki jo od njega zahteva trmasti mali posestnik za napeljavo naftovoda preko njegove zemlje, nepričakovano, in zgolj za kratek hip — zgolj v tem izkričanem stavku, se zdi — preraste v nekaj drugega: javno priznanje lastnega ‘greha’ ni več samo zoprn neobhoden opravek v njegovem poslovnem načrtu, ampak neznosno boleče predočenje krivde samemu sebi. Plainview sicer pozneje H.W.-ja pokliče nazaj k sebi, a njegova razdvojenost med očetovsko ljubeznijo in poslovniškim odklanjanjem posvojenca zaradi njegove slušne hibe ostaja nerazrešena, in očitna v prizoru H.W.-jevega emancipatornega in dokončnega odhoda. Sledi postopen Plainviewjev propad, ki se dogaja hkrati s širjenjem njegovega naftnega imperija.
Dva elementa filmske celote še posebej učinkujeta na gledalca: dovršena (tudi z oskarjem nagrajena) igra Daniela Day-Lewisa v vlogi Plainviewja, in pa glasba Jonnyja Greenwooda (med drugim tudi člana Radioheadov). Njeno pačenje epskega, razumljivega, domačnega, v tuje, neobvladljivo, blodnjavo, in vračanje nazaj k prvemu, nas frustrira: nenehoma niči naša pričakovanja po odrešujočem, tudi če tragičnem, razpletu, vse do finalne krvave poskočnice.
23. april, 2008 ob 0:13
http://www.youtube.com/watch?v=Uq9wyKVDJt0&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=mLnsBRj5TxM&feature=related
in še najbolj impresiven del…
http://www.youtube.com/watch?v=Sf3wyhU_ZAw&feature=related
23. april, 2008 ob 9:22
tisto, kar je meni v filmu bilo morda najbolj všeč je ravno to, da pravzaprav nikoli ni povsem jasno, ali tega povojenega sina res ima rad, ali ga samo uporablja kot sredstvo. tudi tista scena v cerkvi je (lahko) samo njegova igra, da kupi mir pred vaščani. mislim, da je v tej recenziji precej poenostavljena razlaga odnosa s sinom.
23. april, 2008 ob 9:52
Odnos s sinom je tudi mene zaposlil z razmišljanjem. Na koncu ga ozmerja kot “bastard from a basket”, tuli in ponavlja. Ampak potem se zlomi, opotoče po stopnicah, nakar sledi prizor spominjanja, ko se je oče veselil z otrokom pred novo vrtino. Zato bi rekel, da ga je imel v resnici rad, tega pa ni mogel pokazati, kot si je kdaj želel. Razdvojen, problematičen človek.
Sam film me je najbolj navdušil, ker hoče biti na silo drugačen od ostalih iz Hollywooda. Stran od cinefilije, so rekli nekateri. Nekako se zgleduje po klasikah, se mi zdi. Očiščen balasta. Manj je več. Zanimiv soundtrack.
23. april, 2008 ob 10:38
Glasba v tem filmu je totalno sfaljena. Požvižga se na dogajanje na platnu in ima neko čisto svoje življenje. Uničila je film.
25. april, 2008 ob 0:48
Mojemu 64-letnemu ocetu tudi glasba ni bila vsec in po njegovem nikakor ni ustrezala vsebini filma. Je pa tako bolj pohvalil vsebino, kajti tu so popolnoma in brez olepsav prikazani surovost in pohlepnost zametki prvega pravega ameriskega zgodnjega liberalnega kapitalizma.
Mislim da denar cloveka pokvari tudi do tistega stadija (ko enkrat z brezkompromisno ambicioznostjo nekdo doseze vse in prevlada v vpivu in moci zaradi gospodarske uspesnosti v dolocenem prostoru), ko ne misli niti na svoje najblizje, kaj sele na nekoga, ki se pretvarja za njegove sorodnike.
Mislim, da so taksni ljudje custveno popolnoma ‘oprani’; in ljudi v stiski se bolj potolcejo, jih celo mucijo ali brezkompromisno ubijejo, saj si od njih v financnem smislu ne morejo nicesar obetati. Torej, za njih veljajo le tisti, ki so financno in ekonomsko vplivnejsi od njih samih, kateri imajo vecjo moc ni… se jih tako bojijo oz. si jih skusajo podrediti. Gre za brezkompromisno tekmovalnost ‘over dead body’.
Tako to gre: predvsem v ZDA je denar sveta vlada in ce taksen daniel nekoga potolce do smrti s kegljem, mu bo oprosceno ali pred javnostjo skrito, ker pac prevlada denar in ta lahko vse skrije ter pocisti.
Tudi Kennedyji so obogateli v casu prohibicije z alkoholom!! Brezkompromisnost divjega kapitalizma, ki pa se do danes ni veliko spremenilo. Z ekonomsko krizo v ZDA in z vse vecjim razslojevanjem, z revscino, bo tam ponovno tekla kri kot v tem filmu. Ne pozabimo: tam se vedno vladajo zakoni divjega zahod! WestWard Ho!! Pa ja - I piss on it!