Veliki brat opazuje
8. april 2008 ob 10:50 | Marko Orel |Z vsebino Big Brotherja so bolj ali manj seznanjeni vsi tisti, ki vsaj malo spremljajo medije. Slišati je celo stare gospe, ki se na ulici pred trgovino pogovarjajo, zakaj za vraga tista gospodična srednjih let venomer nosi sončna očala? Ali pa, se je morda tisti brezdomec danes že umil? Oh, kako jim gre na živce s svojo nemarnostjo. Če bi lahko, bi ga že zdavnaj vrgle iz hiše. Ampak hej, saj imajo to možnost – iz udobnega naslanjača preprosto pokličejo in oddajo svoj glas podpore enemu izmed nominiranih ter tako poskrbijo, da ta umazanec ne bo zmagal. Nekaj podobnega kot v demokraciji. A kaj, ko ne vejo, če se bo ta moški obdržal na cesti potem, ko je bil skoraj mesec dni v varnem zavetju atrijske hiše Big Brotherja. Etika in ustaljene družbene vrednote jim tega preprosto ne dopustijo. Brezdomec bi si lahko, v primeru zmage seveda, z zajeto denarno nagrado omogočil izhod iz svojih težav. Kdo smo mi da odločamo? Resničnostni šovi postajajo preprosto preveč resnični in se odmikajo od prvotne imaginacije zabave. Gre za medijsko igro, ki posega v samo jedro posameznika, ga razčleni in vrže lačni publiki.
A vrnimo se raje na začetek in odpotujmo do korenin resničnostnih šovov, v anale realitya. Resničnostni šovi v takšni obliki kot jih poznamo danes, segajo v leto 1973. Takrat se je televizijska postaja PBS, locirana v Ameriki kakopak, odločila, da bo neko povprečno ameriško družino snemala sedem mesecev, na koncu pa vse skupaj reciklirala v 12 epizod, ki bodo zaobjemale vse highlite posnetega. Te so vsebovali ločitev zakoncev, reakcije in tegobe njunih petih otrok, med njimi tudi 20-letnega Lanca, zmedenega fanta, ki je bil prvi javno deklariran gejevski lik na televiziji. Ameriška javnost je seveda ponorela, se zgražala in hotela še. Mine skoraj dvajset let, ko se producenti glasbene postaje MTV leta 1992 odločijo, da bodo nabrali sedem mladostnikov, jih prostovoljno zaprli v neko stanovanje za tri mesece, dogajanje skrbno posneli, šovu pa nadeli kratko in jedrnato ime – Real World. Začetek ni bil ravno obetaven, vse dokler ni dve leti kasneje izšla izdaja Real World: San Francisco, ki se v osnovi ni razlikoval od svojih predhodnikov. Tisto, kar je povzročilo pravi medijski bum in norenje publike, sta bila dva udeleženca in sicer Pedro Zamora, eden prvih homoseksualcev, ki je javno, na televiziji, priznali svojo okuženost z aidsom, ter Puck, postavni kolesar z izstopajočim karakterjem in pomanjkljivo osebno higieno. Ljudem so ponudili specifične karakterje s katerimi so se lahko poistovetili in magična formula za uspešni reality je bila rojena. Najbolje jo je izkoristila nizozemska produkcijska hiša Endemol, ki ji je uspelo sproducirati najuspešnejši resničnostni šov do sedaj – Big Brother. Postavili so danes vsem znano obliko oddaje, ki spodbuja minimalizem (omejevanje osnovnih življenjskih potrebščin), negira zunanji svet (za tekmovalce zaprti svet izven hiše ne obstaja oziroma ni dosegljiv), določa sistem izseljevanja (tekmovalci se med seboj nominirajo, gledalci z glasovanjem nato izločajo), postavlja naloge (tekmovalci morajo opraviti določene naloge, da dobijo hrano, pijačo in priboljške) ter ne nazadnje vpleta tudi gledalce, ki jim je, v zameno za nekaj denarcev, ponujeno nekaj med aktivno in pasivno vlogo gospodarja, ki bdi nad tekmovalci. Bog i batina.
Mnogi oddajo Big Brother, bodisi zaradi samega koncepta bodisi zaradi nalog, ki jih opravljajo tekmovalci, označujejo za absurd. A Američanom je seveda uspelo prekositi vse. Jakopičeva v svoji študiji o realityu na televiziji navaja nekaj zloglasnih primerov. Nekje na prelomu tisočletja se je začel pravi boj med producentskimi hišami, ki so med seboj tekmovale, katera bo publiki ponudila najbolj kontraverzni šov. MTV poišče ljudi, ki so obsedeni z njihovimi zvezdami in jim plačajo, da bi s pomočjo plastične operacije postali ravno takšni kot oni. Rodi se reality »I want a famous face«. ABC pobere idejo in začne iskati ljudi, ki niso zadovoljni s svojim zunanjim izgledom in so pripravljeni žrtvovati vse, da bi le-to spremenili. Rodi se »Extreme Makeover«. A krvi željna publika ni zadovoljna. Možakar Lenard Liberman, sicer podpredsednik uprave produkcijske hiše Liberman Broadcasting, pride na idejo, da bi lahko ljudje med seboj tekmovali za nekaj drugega kot le za denarno ali pa lepotno nagrado. Nastane oddaja »Win the green«, ki tekmovalcem ponuja nekaj, česar ne moreš kupiti na prostem trgu. Liberman tako zbere okoli ducat Hispancev na črno živečih v ZDA, ki se potegujejo za t.i. Green Card oziroma za zeleno karto (dokument, ki omogoča bivanje in delo v Združenih državah). Ti se morajo pred kamero poniževati na različne načine. Po koncu prve sezone se je seveda izkazalo, da so zmagovalca nagradili le z možnostjo, da vstopi na žrebanje, kar je pomenilo, da je zmagovalec dejansko postal le eden izmed množice tistih, ki upajo, da bodo zadeli zeleno karto na loteriji. Podobnega absurda so se lotili tudi Britanci, ki so si zamislili resničnostno oddajo »Guantanamo Guidebook«, v katerem so tekmovalce za 48 ur zaprli v simuliran zapor. Po pričevanju ustvarjalcev oddaje naj bi šlo le za nedolžen posmeh Bushevi administraciji in njegovim metodam ”zaščite” demokracije.
Po vsem naštetem si lahko zastavimo vprašanje: ali se resničnosti šovi res odmikajo od preproste imaginacije in postajajo vse bolj realni? Kaj bo sledilo? Ob tem ne moremo mimo Orwella in njegovega romana 1984. Ko je Orwell leta 1948 začel pisati svoje najbolje poznano delo, se verjetno niti ni zavedal, kakšne globalne razsežnosti bo dobilo njegovo delo niti si ni zamišljal dejanske situacije, kjer bi lahko bil glavni nadzornik še kdo drug kot država. Vedel pa je, da ima močne avtoritarne tendence demokratična družbena ureditev in kapitalistična družba. Na podlagi tega je predvideval, da se bo opazovanje in nadzorovanje z moderno tehnologijo prevesilo v globalni pojav, ki posameznike ohranja po eni strani kot državljane, po drugi pa kot potrošnike, ki so združeni pod nazorom. Sistema posameznikovega nadzora v fiktivnem Orwellovem svetu v letu 1984, sta telekran (naprava, ki vidno in slušno nadzoruje gibanje posameznika) in podoba Velikega brata, ki daje posamezniku občutek, da je vseskozi nadzorovan. Pojavi se dvojna vloga velikega gospodarja, šefa države, ki sedi na čelu totalitarne ureditve. Prvič, Veliki brat je vseskozi prisoten in drugič, Veliki brat je pravzaprav tudi sam neviden, kar mu dopušča ultimativno funkcijo nadzorovanja množic. Nadzorovanje posameznika v Orwellovem svetu poteka tudi s pomočjo manipulacije njegovega uma (na primer Ministrstvo resnice, ki je pristojno za ”popravljanje” zgodovine, kar pomeni potisk realnega v prizmo imaginacije, ki za nadzorovane pomeni realno stanje). Posameznik se lahko, to naredi tudi glavni akter romana Winston Smith, notranji manipulaciji sicer teoretično izogne, a kljub temu so izpostavljena njegova dejanja.
Ko govorimo o (fiktivnih) sistemih nadzora (kot sta na primer zgoraj omenjeni telekran in podoba Velikega brata) si ne moremo kaj, da se ne bi vprašali od kod vidni nadzor pravzaprav izhaja. Človek si je že v praveku z vero v neko višjo silo pomagal razumeti nerazumljivo. V strahospoštovanju je častil Boga ali Bogove, ki so s svojim božjim pogledom ves čas spremljali vsakega posameznika in vse obenem. Vsevidno božje oko je postalo glavni nosilec pogleda in prvi mehanizem nadzora. Takšna simbolična interpretacija se pojavi nekje v srednjem veku, ko umetnost, ki je bila takrat pod vplivom krščanske vere, ponudi sliko »Sedem smrtnih grehov«, ki prikazuje božje oko in napis na sredini – »caue caue dominus videt« ali »bodi previden, bodi previden, Bog te vidi«. Sociolog Simme svojevrstni primer razlaga z ugotovitvijo, da je božje oko postalo stereotipna podoba, ki jo je moral pobožen krščan stalno imeti pred očmi, ponotranjiti pa je moral tudi božji pogled, kar je nakazovalo na normativne tehnike nadzorovanja. V 18. stoletju nastajajoče ZDA simbolizirajo in ujamejo ta pogled (oko, videnje, nadzor) v emblem, ki predstavlja žareče oko. Natančneje, šlo je za t.i. »Eye of the providence«, ki si ga družno zamislijo Adams, Franklin in Jefferson. Gre za glavni simbol državljanske revolucije, ki je naznanilo nov, demokratični sistem Amerike. Simbolizirano oko je (no, pravzaprav ga še zmeraj, poglejte na zadnjo stran dolarskega bankovca) spremljal napis »Annuit Coeptis - Novum Ordo Seclorum«, kar v slovenskem prevodu pomeni »Bog nam je naklonjen – Nov svetovni red «. Napis nas opozarja na to, da je šlo za nekakšno recikliranje takratnih verskih načel, saj oko ni več pomenilo strahu, temveč previdnost (svoboda in pravičnost za vse državljane). Danes se vloga očesa, po logiki dogajanja v Ameriki, ponovno vrača na stara pota, a kljub temu ostaja pod isto osnovo.
Podobo očesa je danes nadomestilo umetno oko kamere, ki nas spremlja povsod. Vse javne institucije in drugi objekti so opremljeni z njimi tako, da se jim težko izognemo. Velikokrat se zazdi, da tudi sami neprostovoljno sodelujemo v nekem aktualnem realityu, neznani akterji pa nas nadzorujejo, usmerjajo in manipulirajo. Nekaj podobnega kot delamo mi z reveži iz Big Brotherja.
Marko Orel
8. april, 2008 ob 12:29
Killing Joke - Implant lyrics
Artist: Killing Joke lyrics
Album: Killing Joke 2003
Implant (2003)
Silent weapons for a quiet war
Under my skin, getting under my skin
all systems go
security clause
passing of laws
reality
silence, in the air
silence, in the air
acceptance
information from birth
animals are first
then man
Silent weapons for a quiet war…
ID
Not free
for me
you can’t escape
implant
implant to the next step
you don’t want to protect
you just want to fucking con-trol
Know my DNA, know my DNA
my structure
know the movement of my day
know the movement of my day and haunts
Hypnotise
Hypnotise
Acclimatise
fingers in control, fingers in control
Silent weapons for a quiet war…
ID
Not free
for me
you can’t escape
implant
everything is under con-trollllllllllllllllll
Deep below the ground
Deep below the ground
Blasphemies
Deep below the ground
Deep below the ground
Hypnotise
Hypnotise
Acclimatise
Hypnotise
Hypnotise
Acclimatise
Silent weapons for a quiet war…
ID
Not free
for me
you can’t escape
implant
Tear up your ID cards
and stick your implant up your ass
you just want to fucking control
8. april, 2008 ob 15:04
…dober sestavek.že to, kako si iz “tv šova”,počasi neopazno “prehajal” v relnost,ki se”dogaja”.
bi rekla:.. čisto, počasi in sigurno si bika zgrabu za “roge”…!
spoštovanje..!
8. april, 2008 ob 15:43
želel bi si več takih komentarjev, namesto severejevih zaresovskih nebloz…
8. april, 2008 ob 17:11
Dober prispevek, a predolg za na mesto dnevne kolumne.
8. april, 2008 ob 17:54
Odlicna demistifikacija nekega psevdo ameriskega izuma in povezava na ozadje. Kako taka zadeva pade iz neke globalnosti v cisti nic, je neponovljivo pokazal ze Peter Weir v svojem filmu Trumanov sov. Kako se da iz cloveske neumnosti sluziti je neverjetno. In se butasti Amerikanci so pocasi spoznali, da so taki sovi farsa in jih tukaj v Ameriki, kjer sem ravno zacasno, sploh ni vec videti na TV. A propos na “veliki pecat” na dolarskem bankovcu - je pa to seveda prostozidarska pogruntavscina zgoraj omenjenih, ki so bili vsi framazoni, le-da so vse skupaj dali v obliko velikega pecata sele Roosvelt in njegov tajnik, ki sta seveda bila iz iste bratovscine. No to je pa ze izven konteksta clanka.
Je pa res treba pohvaliti avtorja, saj mu je demistifikacija v kontkstu zgodovinskih ocitno napisana na kozo in vest berem in spremljam od njegovih Smrkcov dalje. Mogoce pa bomo imeli na podlagi takih sporocil kako oko vec odprto in ne bomo nasedli cisto vsaki neumnosti.
8. april, 2008 ob 19:27
pohvale…
8. april, 2008 ob 20:06
Dobrega pisca imate Vest. Fino, jedrnato in efektivno napisano.
8. april, 2008 ob 21:41
resničnosti šovi so resnično postali resnični. dober prikaz avtorja in dober prispevek
8. april, 2008 ob 23:30
plosk plosk!
9. april, 2008 ob 7:38
Če je sestavek strokovno prepričljiv, me ne moti če je na internetni pro LDS strani in ni pa običajno Severjevo cvilejenje v smislu “a smo se zato borili”
Gospod Orel, kar tako naprej!
9. april, 2008 ob 8:23
men nč več jasno…?!
ko prebiram komentarje večkrat opazim pri “nekaterih”
da vse “vidijo” skozi politično opcijo…
pustimo politiko zunaj…in pišočim svobodo izražnja…
mislim ,da je še “vest” ena redkih,ki je ni zajel “novorek” in vpliv “velikega brata”
ali nekateri uporabljajo to stran le za izražnje(svojih) političnih opcij..
vsi, ki pripravljajo to stran še naprej prijeteno, inovativno poročanje in izražanje.. ! .
9. april, 2008 ob 10:33
sifra at iživiš v kaki drugi dimenziji?
10. april, 2008 ob 12:12
živim vdimenziji resnice..ki ne more biti deljiva,na poitično prepričanje…
11. april, 2008 ob 11:57
Še kar dobro napisano, ampak zahteva par popravkov in dopolnil: “notranja manipulacija” je pleonazem, sociolog je Simmel in ne Simme, kristjan je kristjan in ne krščan, zares relevantna predhodnika resničnostnih šovov sta Benthamov panoptikon ter izumljanje antropoloških vrtov na začetku dvajsetega stoletja, previdnost (in s tem oko) v teologiji ne pomeni Božjega nadzora, temveč vnaprejšnjo vednost, pravilno je “Cave, cave, Dominus videt.”
11. april, 2008 ob 20:22
Zanimiv prispevek, sedaj sledim Big Brotherju zaradi sina - ko tatija ni doma, saj ga kategorično zavrača. Big Brother je ob sinu najstniku sedaj tudi pri nas doma realnost, na svoj način ga kot mama (priznam, malček tudi kot psihologinja) poskušam izkoristiti - s sinom komentiram dogajanje, še posebej, ko gre za vprašanje o etičnosti dogajanja (npr. odločitev skupine o izselitvi brezdomca, ko je le eno dekle pokazalo, da jo ob tem peče vest in se ni zmogla oglasiti, pa razvajenčki, …).
Zares pohvalne pa se mi zdijo oddaje, ki vsaj delno sodijo v podobno kategorijo “Velikega očesa”: “Težavni najstniki” na A kanalu - sin je celo tatija pripravil, da smo si skupaj ogledali prispevek - in se vsi iz njega marsikaj naučili (o obvladovanju nestrpnosti in agresije ter o tem, da je sin na posreden način pokazal tatiju, da ga tudi pri takih zadevah potrebuje poleg, da ga lažje razume…).
In da se razumemo - totalitarizem v celoti odklanjam, tudi stoletja uporabljan instrument “Bog vse vidi in vse ve” me odvrača, hkrati pa rada ponudim otrokom interpretacijo: “Srček, saj veš, da mamica vidi za vogalom, zato raje ne počni neumnosti, ker vse zvem!” Začeti moram torej pri sebi… Upam pa, da bom otrokoma le uspela privzgojiti take vrednote, da jima na pamet ne bo padlo, da se kakega podobnega šova ne bi udeležila, bog ne daj - organizirala ;-)
12. april, 2008 ob 11:55
dober članek. prispevek k demistifikaciji ‘realnosti’ našega t.i. ‘resničnega sveta’. kolk cajta še do RFID čipov?
12. april, 2008 ob 14:55
mislim,da bi se dalo hitro najti vzporednice med BB in politiko..:)
12. april, 2008 ob 21:46
tiste šlampaste razvajenke in drekače bi dala vsazca po 14 dni na cesto spat pa bi vidu hudiča osebno
12. april, 2008 ob 21:48
za marka je to tko k will smith in njegovi razvajeni sorodniki,ki ne vedo kako bi se še preseravali in mu srali po glavi :lol
14. april, 2008 ob 12:48
delfina …hitr vn z otoci in atijem ..pomlad vas pričakuje z vsem obiljem…”realityja”,da res ne bo pr pozn…!
14. april, 2008 ob 22:14
Sifra, se strinjam, delamo na tem - polovico večera smo preživeli ob ugasnjeni TV in se cartali… Ampak da je štos še večji: ko se je sine popoldan vrnil s treninga (kjer sta ga tati in sestrica gledala
:-)) - je bila ena prvih izjav - “Mama, pri trafiki sem videl DADO! (Koprčanko, ki je pravkar izstopila iz BB-ja :-/)” Tata je pokomentiral: “A to je tista z dvema nogama in rokama ter glavo?” Skratka, ne bo lahko, in ni prepozn, a bo še naporno!
25. april, 2008 ob 18:36
prispevek govori sam zase…
http://outside-blog.away.com/blog/2008/04/tsa-romances-pa.html
12. julij, 2008 ob 19:13
To je stvar 13-tih lož(prostozidarji/iluminati) , ki pač poskrbijo na tem svetu, da se zabavamo in njim služimo njim dobro nam slabo ,
Če kogarkoli zanima glede teh stvari , vam svetujem da si ogletje ta posnetek !!
To bi moral vedeti vsak!
http://www.skrivnosti-sveta.com/se-bomo-prebudili/
30. december, 2023 ob 23:01
ProDentim is a nutritional dental health supplement that is formulated to reverse serious dental issues and to help maintain good dental health.