Wednesday 25. December 2024 - Zadnja sprememba ob 21:38:32
 

Živele vinjete

19. marec 2008 ob 11:10 | Jani Sever |

Upam, da je informacija točna. Vlada bo uvedla vinjete za osebne avtomobile po švicarskem modelu. Letne in polletne. Cena – malenkost. Napoveduje se med 50 in 60 evri na leto in okoli 40 za pol leta. Enostavno in učinkovito. In zelo všečno. Malo je voznikov, ki ob sedanjem cestninjenju za vožnjo po avtocestah ne porabijo precej precej več. In malo je voznikov, ki ne bi bili na leto pripravljeni plačati takšne cene. Celo finančno naj bi bila takšna rešitev vzdržna. Pomislekov torej skoraj ni, oziroma so zanemarljivi. Predvsem je zoprno, da bodo cestninske postaje ostale tam kjer so.

To je pač nujno, ker tovornjaki ne bodo dobili vinjet. Jim jih ne bi mogli dovolj zaračunati. Podirati polovico cestninskih postaj pa tudi ne gre. Sploh so s tovornjaki težave, ker ne marajo ABC cestninjenja. Zadovoljni naj bi bili šele s satelitsko različico, a ta ne bo na vrsti pred koncem prihodnjega leta. Pa še to je precej optimistično. Sicer pa, zakaj sploh uvajati satelitsko cestninjenje, ob vinjetah za 60 evrov ali celo manj letno. Nepotrebno in potratno. Naj enostavno cestninijo na ta način tovornjake in naj jim mastno zaračunajo za onesnaževanje in obrabo cest, avtomobili pa lahko lepo vozijo z vinjetami.

Če gre v Švici, zakaj ne bi šlo v Sloveniji? Na koncu je treba samo še podreti cestninske postaje in vsi bomo zadovoljni. No, ne čisto vsi. Opozicija je ob vladni napovedi uvedbe vinjet začela govoriti o nepravičnem cestninjenju. Ampak ob tako nizki ceni, kot se napoveduje, ta argument izpade precej smešno. Posebej ker tudi doslej cestninjenje še zdaleč ni bilo pravično in ker bo satelitsko cestninjenje tudi nekaj stalo. Aparatura, ki naj bi ga omogočala vsekakor ne bo brezplačna. In tisti, ki se jim zdi 60 evrov za letno vinjeto veliko, je gotovo ne bi kupili z veseljem, če bi sploh jo.

Vinjete so kul. To je bilo jasno ves čas. Kljub vsem mogočim pomislekom. Je satelitsko cestninjenje res toliko boljše? Gotovo je dražje. Cenejše vsekakor ne more biti. Poleg tega gre pri satelitskem cestninjenju za nadzor gibanja, ki vzbuja pomisleke, ki nimajo ničesar skupnega z učinkovitostjo pobiranja denarja. In mimogrede, nikjer nismo slišali, da bi se Švicarji ali Avstrijci odločali, da opustijo vinjete, ker bi bile neučinkovite, nepoštene ali ker ne bi pripomogle k odpravljanju zastojev na avtocestah. Zdi se torej, da je še najbolj očitna pomanjkljivost ideje o uvedbi vinjet, da je prišla tako pozno.

No, še nekaj neprijetnih podrobnosti bi se našlo. Denimo ta, da bodo cestninske postaje ostale tam, kjer so, še vsaj eno leto. Kar je zoprno, a ker se tam ne bo več potrebno ustavljati, kljub vsemu precej manj moteče kot danes. Izgledalo bo nekako tako kot nekdanje meje z EU, ki jih ni več, vendar tam še vedno stojijo kabine za carinike in nadstreški. Zardi tega se nihče pretirano ne pritožuje. Na avtocestah bo to nekoliko bolj moteče. Ampak takšni pomisleki so zanemarljivi ob ceni, ki bo večini dramatično znižala stroške, ter času potovanja, ki se bo gotovo vsaj nekoliko skrajšal.

Vladna poteza je zadetek v polno. Njeno priljubljenost so ankete pokazale še preden je bila v obtoku današnja domnevna cena letne vinjete. Tudi ko se je govorilo o skoraj trikrat višjih cenah, je bila večina nad vinjetami bolj ali manj navdušena. Zdaj bo nasprotnikov najbrž zgolj peščica. Najverjetneje se bodo kljub vsemu pojavili pomisleki glede tega ali lahko Dars s sistemom vinjet pobere dovolj denarja in kaj to pomeni za proračun. A ti izračuni so v vsakem primeru lahko samo hipotetični, saj so povsem odvisni od tega, koliko vinjet bo prodanih. Ob tako nizki ceni kot je napovedana vsekakor veliko.

Opozicija, ki je z vsemi mogočimi pomisleki nasprotovala vinjetam in se iz njihove uvedbe celo norčevala, je hudo udarila mimo. Zdaj lahko vladi samo ploska ali pa se še globlje zaplete v iskanje protiargumentov za potezo, ki je izjemno všečna.

Jani Sever

Objavi na Facebook-u, pošlji po e-pošti in več...
Zapri
  • Skupnosti
  • E-pošta
   Natisni Natisni    Pošlji prijatelju Pošlji prijatelju     RSS objav Vest RSS 
 
Komentarji - 40 x komentirano
  1. pavel pravi:

    Ja, Jani, ljubcek, kaj pa trajnostni razvoj, zmanjsanje CO2, javni promet in podobne malenkosti. Naj zivi avtomobil!

  2. tiib pravi:

    Boš pol povedu (kmalu po volitvah) kolk so vinjete kul, ko bojo navili davke, da bojo pokrili “zidarske” dolgove na DARSu.

  3. stupid pravi:

    malce bom na trenutek ironičen, kdaj, pa ugotovite sami.. Torej ima DARS iz vinjet slovencev na voljo cca 300.000 x 60 EUR = 18 mio EUR letnih sredstev, stroškov glede na obstoječi model praktično nič… . tujci pa za enkratni prehod (+ return?) 50 EURov.. prepoznavnost slovenije je zagotovljena npr. za človeka, ki bo vstopil na šentilju, in se mimo ptuja cijazil na hrvaško in za to plačal 50 eurov nas bo v kombinaciji s shengensko mejo sigurno ohranil v lepem spominu……

    predvidevam, da se bo tranzit turistov preko slovenije zmanjšal. če bi jaz bil na njihovem mestu se takim pezdetom izognem s potjo preko bolgarije, če je treba..

    btw:.. švicarji poznajo cleloletno vinjeto za 60 frankov kar je cca 40 EUR. njihove avtoceste so kot v nemčiji “proračunske” in so del infrastrukture..

  4. gassko pravi:

    Vse za zmago na volitvah….

  5. Rado pravi:

    Zame je taka ponudba čisto o.k.
    Vprašanje pa je, če bo bo sprejemljivo za tranzitne goste in če se bo nabralo dovolj denarja.

  6. lucko pravi:

    Dvomim, da bo evropa to kar gledala… Sigurno bodo zahtevali, da uvedemo vinjete tudi za krajsi cas… Kaj pa se potem zgodi z izracuni pa raje ne ugibam… Prav tako nerad ugibam, kaj se zgodi, ko tujci ne kupijo vinjet. Kdo in kako jih bo kaznoval v zadostnem stevilu? Ce ne bo avtomatsko je odgovor nihce…

  7. Robert pravi:

    Mi vedno napačno gledamo iz “balkanske” perspektive, ker se vsak hoče izogniti vsakovrstnim plačilom česarkoli. Me zanima kdo si upa v Avstrijo brez da bi kupil vinjeto, nihče, kazni so pač visoke. Se pa strinjam, da bi za tranzit morali imeti kratkotrajnejše vinjete kakor polletne. Pri nas se bodo od tujcev brez vinjet verjetno vozili ravno naši južnoslovanski bratje, Evropejcem to itak na kraj pameti ne pride.

  8. marjan pravi:

    Vinjete tudi za krajši čas so nujne upam, da bo opozicija to vladi dopovedala.

  9. abaris pravi:

    Sliši se že lepo. Zakaj ne spustimo ceno vinjete kar na 1€?

    Jani Sever pa seveda ne predstavi preprostega finančnega izračuna - kaj pomeni za dolgove DARSA cena 50€. To pomeni seveda to, da bomo razliko (največje onesnaževalce in uničevalce cest) na koncu financirali davkoplačevalci.

    DARS naj bi namreč za že obstoječa posojila najel novo posojilo.

  10. 1tastar pravi:

    Eno enko na prvem mestu si spregledal. 160€! :!:

    Pa ne sodi vseh po sebi. Večina voznikov se po avtocesti praktično nikoli ne pelje, vsaj tam, kjer so cestninske postaje. Največkrat se peljem skozi predor Trojane, kar me stane 40 centov, ne evrov!

    Vinjete ne bom kupil. Pol življenja sem se na Štajersko in Primorsko vozil čez Trojane ali čez kačje ride. Se bom pa na stara leta spet! Samo zaradi ljubljanske obvoznice pa vinjete ne bom kupoval!

    Tovornjakarji, ki so vinjete zahtevali, bodo pa na cestninskih postajah še zmeraj menjali kune in forinte za tolarje.

    SLS je treba z ustavo ukiniti, da ne bo kar naprej vsiljevala na prometno ministrstvo ljudi iz Darsa in SCT, na kmetijsko ministrstvo pa zakrknjene zadružnike!

  11. zirosi pravi:

    Doslej vsi govorijo samo o izplačevanju dolga, vendar je potrebno avtoceste tudi vzdrževati, posipati, orati…

    Vinjete so dobre za tiste, ki so redni uporabniki avtocest, najbolj pa za tiste, ki jih bojo tiskali in distribuirali.

  12. Okapi pravi:

    Pravijo, da brezplacnega kosila ni.

    Ze najbolj navadna kmecka logika pove, da tu nekaj ne more biti tako lepo, kot misli Jani (in kot razlagajo zagovorniki vinjet). Ce bo z vinjetami res vecina placala manj, DARS bo pa vseeno zasluzil dovolj, to pomeni, da bodisi sedaj prekomerno odirajo vse, ki se vozijo po avtocestah, voznike, ali pa bodo z vinjetami se toliko bolj odirali manjsino, na racun katere se bo vecina vozila ceneje.

    In ta manjsina, ki se po avtocestah vozi morda 5- ali 6-krat na leto, in to ne iz Gorickega do Pirana, verjetno ni tako zelo majhna, kot mislijo nekateri. O tem, kaj si bodo mislili turisti, ki dvakrat letno prevozijo Slovenije, so pa ze drugi pisali.

    O.

  13. ED pravi:

    Bilo bi res ‘kul’, če bi se Sever najprvo pozanimal, kaj pomeni cena 50 € za vinjeto, še zlasti v kontextu izpada dohodkov za Dars. Dars bo nekako moral ne samo financirati novih naložb, pač pa tudi vračati dolgove. Če ne s cestninami, pa kako drugače. Ali z najemanjem novih kreditov, ali pa iz proračuna, vse to bojo ‘častili’ na koncu vsi davkoplačevalci. Zagotovo ‘zadettek v polno’. Drugo vprašanje, ki se postavi, pa je, koliko časa bi cena vinjete 50 - 60 €/leto lahko vzdržala. Če si vlada želi nemoteno delovanje Darsa, brez dodatnega zadolževanja, potem ne dolgo. Tj. cena 50 - 60 €/leto je lahko le predvolilna cena vinjete.

  14. inšpektor pravi:

    Družba kar izračunajte si koliko vas pride izlet z avtom do nemčije čez avstrijo in greste čez karavanka!!!!

    plačaš karavanke
    kupiš 7 dnevno vinjeto
    plačaš turski predor
    se vračaš nazaj
    plačaš turski predor
    plačaš karavanke

    torej vse skupaj cca 35 do 40€

  15. konec pravi:

    Da ni Jani imel prav?
    Opozicija, ki je z vsemi mogočimi pomisleki nasprotovala vinjetam in se iz njihove uvedbe celo norčevala, je hudo udarila mimo. Zdaj lahko vladi samo ploska ali pa se še globlje zaplete v iskanje protiargumentov za potezo.
    “še globlje zaplete v iskanje protiargumentov “

  16. solata pravi:

    Odličen predlog da ni 10dnevnih vinjet. Kar naj se tranzitarji skeširajo, ker ne delajo drugega, kot onesnažujejo naš zrak, delajo zastoje in uničujejo avtoceste. Pa cena enoletne je tud kul. Tud če bi bla cena 160 eur, bi blo še vedno kul

  17. solata pravi:

    Če bo pa zaradi tega manj turistov na Hrvaškem, pa sploh dbest

  18. Dejan Kaloh pravi:

    Menim, da so cene prenizke - v kontekstu filanja proračuna. Letna bi morala biti okoli 150 evrov, da bi Dars ohranjal svojo dohodkovno raven iz preteklih let…

    http://kaloh.blog.siol.net/2008/03/18/vinjeta-cestna-raketa-ali-150x-pasteta/

  19. zderi pravi:

    Vinjeta je nakup glasu zabitih volivcev. Strokovno je to korak nazaj - gremo spet korak v smeri bogat bo še bolj bogat in ne le to, to da bosta oba sistema ostala (vinjeta+cestnina) lahko v tednu dni nas pripelje po volitvah nazaj na klasično cestnino. Kolone se bodo samo prestavile na uvoze in izoze, za nagrado če DARS ne bo odplačal dolgov jih bomo pa pretvorili v nacionalni dolg. In na koncu bomo morda imeli polne ceste: lokalne bojo okupirali tujci, avtoceste naši.
    Super. Take države res ne rabmo.

  20. MarkoNi pravi:

    Pa to ne moreš verjet. Samo jamranje.
    Pojdite malo na kratek sprehod po tem čudovitem soncu ali na kavico s prijatelji. Da vidite da ni vse tako strašansko mračno in prezira vredno.

    Pa še moj piskrček o ceni vinjet. Odlično! Super nizka cena, večja pretočnost prometa in očitna predvolilna poteza. Pa kaj potem. Še vedno lahko kupim vinjeto in ne volim Janše.

    Dalje: tujci. Who cares? A mislite da Avstrijce skrbi, če mi zmoremo njihove vinjete plačat?

    Kaj je še od jamrarije? Dolgovi Darsa. Who cares? Itak jih bomo na koncu mi plačali, s cestnino ali pa drugače.

    Skratka, res odlična ideja za izjemno ceno, čisti win-win, še več takih potez.

    Čisto resno pa bi predlagal, da se sprejme predpis, ki bi subvencioniral prevoz tovornjakov z vlaki. Zrak bo čistejši, avtoceste pa manj zabasane in uničene. To bi bil naslednji korak v pravi smeri.

    Pa lep dan vsem skupaj.

  21. PiPi pravi:

    MarkoNi, se podpisem pod tole tvojo izjavo, jo bo treba zalit ob priliki ;)

    .::PiPi::.

  22. Aljo pravi:

    He he nikoli prav…

  23. marjan pravi:

    Mhm nekaterim tako ni nič všeč in jamrajo in jamrajo, sploh pa se ne zavedajo, da si jim maneverski prostor krči, ostaja le še nadaljne jamranje in strašenje.
    JJ ima Sun Cu-jevo Umetnost vojne v mezincu.

  24. moet pravi:

    takole mimo ga pa JaniS doslej še ni usekal.
    Takle mamo…

  25. medek pravi:

    Kr neki. Prometna politika mislim.

  26. SAMIKEKCI pravi:

    Bodite zadovolnji s totimi vinjetami, plačaš cca. 60€ na leto pa maš mir, če vam pa ni kaj všeč se pa vozite po magistralkah… Če bi vinjete prinašale minus jih 100% ne bi sprejeli, še vedno mora biti nekje v ozadju en plus da so to zadevo sprejeli….

  27. Igor Đukanović pravi:

    > še vedno mora biti nekje v ozadju en plus da so to zadevo sprejeli….

    Seveda je odzadaj plus. Opozicija bo v naslednjem mandatu imela več poslancev. O pokrivanju pufov naj pa razmišlja naslednja vlada.

    Stupid je dobro nastavil račun in dobil 18 milionov (ob predpostavki, da vinjete tiskajo zastonj). Koliko že ima dolga DARS? Nekaj milijard! Za obresti letno bomo dali 1%, pa bo. Saj bodo tuji upniki že razumeli, da več denarja nimamo, ker se nam ga z vinjetami ne nabere.

  28. Igor Đukanović pravi:

    P.S. Ups. 1% letnih obresti je preveč. Ne bo zneslo. Z 18 milioni lahko plačamo nekaj manj kot pol procenta. Bodo že pametno shandlali.

  29. Nekdo pravi:

    Jaz sem pred tremi leti nabavil ABC kartico in na njo naložil takrat 10000 SIT (42€).

    Do danes še nisem polnil kartice, ker imam gor še cca.10€.

    Za mene je uvedba vinjet precej neekonomična. Na leto prevozim avtoceste za 10€, kar bi po uvedbi vinjet preplačal za 4-5 krat.

    Če bodo uvedli še vinjete za krajši čas, potem bo vse skupaj bolj sprejemljivo.

  30. andrej pravi:

    Predlagam, da z vinjetami plačamo tudi elektriko, komunalo in vse ostalo. Po vladni matematiki se bo tako vse pocenilo.

  31. kormoran pravi:

    jest plačujem sex

  32. Matej pravi:

    Živele vinjete. Živela vladajoča oblast. Živela popuslistična politika, ki se velikih gospodarskih projektov loteva brez resnejših analiz, kaj ti vse potegnejo za sabej. Živelo večje socialno razslojevanje. Živeli bogatuni, ki imajo denar, da se vozijo in bodo s tem ogromno prihranili. Živel DARS, ki ga bomo na koncu morali financirati iz državnega proračuna, torej vsi davkoplačevalci, tudi najrevnejši. Živelo večje onesnaževanje okolja. Živele večje kolone na avtocestah. Živela vožnja skozi cestninske postaje s hitrostjo 20 km/h (po ABC stezi, ki je širša, sedaj vozim 40 km/h) do 15.9.08. Živelo rušenje srednjega dela cestninskih postaj sredi turistične sezone, da bomo lahko takrat skupaj s tovornjaki čakali na prehod cestninskih postaj.

    Živele nebuloze.

  33. marjan pravi:

    matej ka si ti pijan? vsi ti “živeli”…

  34. Medo pravi:

    Tudi sam mislim da je nepravično, da bom moral ceste ki so bile zgrajene tudi z davki, ki sem jih sam prispeval , pa jih skoraj ne uporabljam, zdaj dodatno plačati 50 €, zato ker se enkrat maja in drugič avgusta peljem proti primorski, ali biti prisiljen voziti po magistralki ker se mi bo zdelo skrajno neumo za eno vožnjo plačat 60€, drugi ki pa jih bodo nonstop uporabljali pa bodo lepo poceni prišli skozi.
    To je tako, kot če bi šel v gostilno naročil 2dcl radenske potem pa bi oštir potegnil skupaj pa bi vsak plačal 50€. Lepo za družbo, ki bi cel večer tolkla koktejle, precej slabše zame, ki bi pil radensko.

  35. Medo pravi:

    Bravo tudi za to, da bodo vinjete potrebne za vožnjo po AC obroču okrog ljubljane, to bo zagotovo pripomoglo k “manj prometa v središču Ljubljane”.

  36. Davor pravi:

    Včeraj sem ujel del prenosa seje državnega zbora, ko je poslanec B. M. Cvikl oporekal uvedbi vinjet.

    Najprej se mi zastavlja vprašanje, zakaj sploh gradimo avtoceste?
    - ker boljše ceste pomenijo manj smrtnih žrtev
    - ker je promet s tem bolj tekoč in manj obremenjujoč za okolje
    - ker na ta način približa periferijo prestolnici in na ta način blaži posledice vse večje centralizacije države
    - itd.

    Če so navedeni vzroki resnično relevantni, potem si po drugi strani želimo, da se že zgrajene avtoceste čim bolj uporabljajo. Če primerjamo obstoječ sistem cestninjenja z sistemom vinjet ugotovimo, da imajo vinjete več pozitivnih učinkov:
    - višja pretočnost, ker ni več ustavljanja na cestninskih postajah in s tem manj izpustov plinov v okolje in manj nesreč
    - večja uporaba avtocest, saj se vozniki ne bodo več izogibali cestninskim postajam in zapuščali avtoceste (npr LJ-KR promet preko Brnika), da bi na ta način prihranili denar za cestnino

    Glede navedb, da bodo vinjete bremenile tujce:
    Res je, vinjete sorazmerno bolj obremenijo tujce. In ravno to je pozitivno.
    Domačin prispeva direktno ali indirektno za ceste:
    - ko plačuje svoje prispevke na osebne in druge dohodke
    - ko kupuje izdelke in storitve
    - še posebno, ko kupuje gorivo
    - ko kupuje vozilo
    - ko registrira vozilo
    - ko plača cestnino za uporabo avtocest
    Tujec, ki Slovenijo samo prečka v tranzitu, razen cestnine za uporabo avtocest (da ne govorimo o obremenitvi okolja) ne prispeva na noben drug način za ceste v Sloveniji. (če ne kupi pri nas goriva, drugih izdelkov ali storitev). Zato je prispevek domačina za uporabo in izgradnjo cest neprimerljivo in nesorazmerno višji, kot pa je prispevek tujca. Edino vinjetni sistem lahko to nekoliko ublaži. To so Avstrijci spoznali že davno in kljub temu, da so pomembna končna turistična destinacija, so se zavedali, da je edini način, da se vsaj delno povrnejo sredstva, ki jih morajo sami investirati zaradi posledic tranzitnega prometa, ravno vinjetni sistem. Če se primerjamo z drugimi državami, se moramo s primerljivim!

    Pravilna opozicijska drža bi torej bila, da se kljub temu, da so sami v času, ko so bili v vladi in so zamudili uvedbo tega sistema, zdaj raje ukvarjali s tem, kako predlog vlade izboljšati, kot pa s tem, da svoje slabe odločitve zagovarjate do zadnjega diha.

    Predlagali bi recimo lahko, kot stranka, ki ji je veliko do sociale, da bi se lahko vinjete kupovale tudi na obročno plačilo, saj bo mesečni strošek za socialno šibke bolj sprejemljiv, na ta način pa bi dosegli, da bi tudi ti lahko uporabljali avtoceste.

    @Medo: tudi v bar greš in plačaš konzumacijo, kot vstopnino, potem pa lahko žuliš eno pivo ali pa porabiš toliko kot je konzumacija. konzumacija je v tem primeru neomejena!

  37. Samsam pravi:

    Janiju SDS zgleda plača, da tale prispevke piše? lol?

  38. bojan pravi:

    Pi* jest grem na avtocesto 3x na leto… res se mi ne da vinjete kupovat… se bom furu in delu guzvo na starih cestah…

  39. dumsištm pravi:

    jest grem pa na avtocesto 1x na leto (na morje, čez 3 dni pa nazaj), na lj. obvoznico pa ne grem nikoli,
    v službo v lj. se pripeljem 35km daleč od tega 10km po luknasti gozdni cesti, kjer ni možno peljati več kot 15/h, pa dobim za vožnjo 150 eur na mesec, ostale plače z vsemi dodatki pa še 556 euru. ja pa pr registraciji moram isto tud plačat za uporabo cest,
    pa me zanima, če bom tud morala kupit vinjeto, pa koliko me bo stala?

  40. dumsistm pravi:

    zakaj je pa moj komentar izbrisan?

Komentiraj