Wednesday 20. November 2024 - Zadnja sprememba ob 21:38:32
 
politika

O EU pogodbi

14. januar 2008 ob 18:00 | Vest |

POZIV K RAZPRAVI;
Legitimnost nove evropske pogodbe

Dne 13. 12. 2007 sta naš premier g. Janez Janša in zunanji minister g. Dimitrij Rupel v Lizboni podpisala t.i. Lizbonsko pogodbo, ki spreminja Pogodbo o Evropski Uniji in Pogodbo o ustanovitvi Evropske skupnosti. Postopek ratifikacije le-te naj bi v posameznih državah članicah EU potekal v letošnjem letu, predvidoma do oktobra. Slovenija želi biti kot predsedujoča država prvega polletja pri tem vzgled in vzor, zato namerava kar se da pohiteti z ratifikacijo pogodbe, že v mesecu januarju, saj hoče tako izkazati vso zvestobo in poslušnost »velikim gospodarjem«. “Nekako se spodobi, da Slovenija kot predsedujoča kar hitro izpelje ta postopek, računam na januarsko sejo, če bo želja po zgodnejši izredni seji, pa tudi to,” je pojasnil pred nedavnim g. Cukjati. Januarsko redno zasedanje Državnega zbora se začne 28. januarja in konča 1. februarja.

Poslankam in poslancem je bilo gradivo razdeljeno že pred novoletnimi prazniki, a vprašanje je, če ga je sploh kdo prebral ali bolje, ali je pogodbo kdo preučil, analiziral in ugotavljal številne pravne in strukturne razsežnosti, ki jih bo le-ta prinesla na nacionalnem nivoju (v odnosu do pristojnosti nacionalnih institucij), na mednarodnem ali transnacionalnem nivoju, na nivoju udejanjanja neposredne demokracije in predvsem v odnosu do državljank in državljanov, ki bomo z ratifikacijo pogodbe avtomatično postali tudi državljani EU. Državljanke in državljani Republike Slovenije o vsebini pogodbe ne vemo praktično nič, razen tistih kratkih notic v medijih, ki pa se ponavadi omejujejo na golo povzemanje izjav in priložnostnih slavospevov o zgodovinskosti dogodka ključnih akterjev. »Voditelji držav in vlad so soglasno potrdili nova pravila, ki urejajo obseg in način delovanja Evropske unije v prihodnosti. Pri tem so upoštevali politični, gospodarski in družbeni razvoj ter poskušali izpolniti želje in pričakovanja Evropejcev. Lizbonska pogodba bo tako omogočila prilagoditev evropskih institucij in njihovih metod dela, okrepila bo demokratično legitimnost in utrdila temeljne vrednote Evropske unije«(1). Kdo je nas Evropejce in Evropejke vprašal o naših željah in pričakovanjih, kdaj smo imeli možnost predstaviti jih ali predlagati pobude k vsebini pogodbe in kako so oblikovalci Lizbonske pogodbe prišli do njih, da nam jih sedaj poskušajo pričarati?

Nihče ni šel dlje in preko tega površinskega in površnega predstavljanja ter se z lastnim umom prepustil branju 287 strani vsebine, da bi se prepričal, razumel in morda povzel ključne novosti ter spremembe, ki se nam obetajo. Očitno se zadovoljimo že s tem, da nam g. Barosso, skupaj z drugimi vidnimi evropskimi politiki, ob prikimavanju naših nacionalnih predstavnikov zagotovi, da je to edina prava pot in da bolje ne bi moglo biti. V Sloveniji ni bilo praktično nobene širše javne razprave na to temo. Takšne, kjer bi lahko ljudje izvedeli, vprašali, predlagali, razpravljali in dobili odgovore ter tako vedeli in razumeli. Pravzaprav se vsa politična elita takšnih razprav načrtno in spretno izogiba in se jim izmika, verjetno iz bojazni in strahu, da bi se lahko porušile njihove hišice iz kart. A to je že ustaljena in preizkušena strategija, ko gre za temeljne odločitve, ki jih sprejema v imenu demokracije in nas – državljank in državljanov – ter za tiste tako opevane nacionalne interese, v katere se lahko skrije vsakokratne interese lobijev in elit. Ljudi se poskuša odvrniti vstran od aktivne participacije s tem, da se jih demoralizira, depolitizira, naredi brezbrižne in nezainteresirane ter tako poskrbi, da se ne vtikajo in vmešavajo preveč v zadeve, ki zadevajo velike, močne, mogočne, da pustijo in prepustijo Oblasti oblast, tudi ali predvsem, nad samimi seboj. In tako se ljudje ne zavedajo, da je moč na njihovi strani. Bolj natančno – moč imajo takrat, ko ne opazujejo nemočno, kaj politične in gospodarske elite počno v njihovem imenu. S tem spoznanjem bi prisilili oblastnike, da odgovorno izvršujejo naloge v korist državljank in državljanov in jim služijo, ne pa da z njimi in nad njimi gospodujejo.

Ravno pred kratkim sem vzela v branje knjigo Noama Chomskega, kjer sem dobila veliko izhodiščnih točk za pričujoče razmišljanje in na mnogih mestih sem svoje misli prepoznala v njegovih besedah. Sledeči citat se mi zdi zelo zgovoren in še kako velja za temo, ki jo obravnavamo. »Zelo pomembno je, da prebivalstvo odkrije, kaj načrtujejo z njim. Napori Vlad in medijev, da bi vse skupaj držali pod preprogo, z izjemo obveščanja njihovih »domačih strank«, so povsem razumljivi. Toda omejene ovire so bile že kdaj v preteklosti presežene z energično javno aktivnostjo, in tako je lahko tudi zdaj.«(2)
»Lizbonska pogodba vzpostavlja stabilno institucionalno ureditev, ki prinaša lažje in preglednejše odločanje, demokratičen nadzor in spoštovanje odločitev, sprejetih na ustrezni ravni. Državljani bodo lahko bolje razumeli pristojnosti in razloge za ukrepe Evropske unije na določenem področju.«(3)
Zelo daleč smo od teh idiličnih obljub, kjer se zdi, da bi nam vsem moralo biti bolje, lažje in lepše. Stabilna institucionalna ureditev bo takšna le za tiste, ki imajo oblast in bodo lažje odločali o nas ter namesto nas, pri tem pa poskrbeli za ustrezen nadzor ljudi (zapleteni postopki in obširna birokracija, ki bo odvračala ljudi od aktivne neposredne participacije in političnega aktivizma) – tega bodo seveda poimenovali „demokratičen“. Odločitve Vrha bodo morale biti spoštovane, saj bodo ustrezne ravni poskrbele za to in od nas zahtevale prilagajanje ter sprijaznjenje. Kako bomo državljani vse skupaj razumeli (politiko in ukrepe), pa je veliko vprašanje; oziroma ali se sploh želi, da bi razumeli, ali ni namen prav ta, da bi preprosto sprejeli in sprejemali. Vse se tako zdi, da ni zaželeno, da bi razumeli in spoznavali, ampak da bi se prepustili zavajanju in dezinformiranju.
Potrebno je velika mera zbranosti, vztrajnosti in tudi kar nekaj »pravnega« razumevanja, da se sploh lahko prebijete skozi vse člene in priložene protokole, ki so sestavni del pogodbe. Mnogo členov kar nadalje napotuje na druge pravilnike in pravne akte. Ustava RS je v tem pogledu Prvo berilo za osnovno šolo. Lizbonska pogodba ne samo, da je veliko daljša in obširnejša, ampak tudi dokaj nepregledna in neposvečenim težko razumljiva. Zato se postavlja vprašanje o legitimnosti ali upravičenosti takšne pogodbe, če je povprečen državljan ne razume. Komu je pogodba namenjena, za koga je spisana, če ne za državljanke in državljane, ki bi od nje morali znati razbrati svoje pravice in razumeti demokratičnost postopkov ter nenazadnje način in možnosti za soudeležbo pri oblikovanju politik. Mar lahko sklepamo, da sta nepreglednost in slaba razumljivost Lizbonske pogodbe namerna, da se skozi nedostopen pravni žargon uveljavlja politika manjšinskih elit, predvsem pa vladavina kapitala?
Kapital s poslovnimi strategijami svoja zavezništva sklepa s političnimi elitami in pravnimi družbami, ki ga oskrbujejo s prikladnimi pravnimi interpretacijami, da se lahko izmuzne v pravnih prazninah ali zaobide in prikroji veljavno zakonodajo. Vse težje je kapitalu kljubovati z nekomercialnimi in demokratičnimi silami in na trenutke se zdi to celo nesmiselno ter utopično. Tako kot pravi Robert W. McChesney: »… neoliberalizem deluje ne samo kot ekonomski, ampak tudi kot politični in kulturni sistem… deluje najbolje, kadar obstaja formalna volilna demokracija, zato pa se prebivalstvo odvrača od informacij, dostopa in javnih forumov, ki so nujni za pomembno sodelovanje pri odločanju.«(4)
Demokracija lahko dosega svoje učinke in namene le skozi aktivno participacijo državljank in državljanov, ki se povezujejo v različne organizacije in si v njih izmenjujejo mnenja, oblikujejo stališča ter uresničujejo interese. »Živa politična kultura potrebuje družbene skupine, knjižnice, javne šole, sosedske organizacije, zadruge, javne prostore za sestanke, prostovoljne zveze in sindikate, da državljanom ponudi oblike sestajanja, komuniciranja in vpliva na druge državljane.«(5)
Državljani bodo prvič imeli tudi možnost, da s podpisi enega milijona državljanov iz več držav članic Evropsko komisijo neposredno spodbudijo, da pripravi pobudo v njihovem interesu na določenem področju pristojnosti EU.(6) Pri tem ni znano, kaj oz. koliko pomeni »iz več držav« in ali je to edini možni postopek ali način za neposredno podajanje pobud in predlogov s strani civilne družbe.

»Kot pravi Chomsky, če ravnaš tako, kot da ni možnosti za izboljšanje, zagotavljaš, da spremembe na bolje ne bo. Izbira je naša, izbira je vaša.«(7) Mi pa lahko temu dodamo, da je naša tudi dolžnost in odgovornost. V kolikor ne bomo znali ali hoteli ustrezno ukrepati, bomo zato seveda morali nositi tudi vse posledice, ki bodo iz teh ne-dejanj izhajale.

Na Vladnih spletnih straneh naletimo na številne trditve o tem, kaj vse novega in dobrega prinaša nova reformna pogodba, a ko jih le dobro premislimo in če seveda preberemo člene te pogodbe ugotovimo, da so predvsem zavajajoče ali vsaj sum vzbujajoče. Prav zato, ker so nam vse dosedanje(8) kratke predstavitve in poenostavljeni povzetki številni novosti, ki naj bi jih pogodba prinašala, zdeli sumljivi ali bolje, nas niso prepričali, smo se lotili podviga branja celotne pogodbe. In dejansko smo prišli do ugotovitve, da so mnoge opevane novosti, izboljšave in prednosti, daleč od obetajočega. Mogoče se računa prav na to, da bo le malo tistih, ki bodo pogodbo dejansko prebrali, še manj pa tistih, ki jo bo tudi razumelo. Tudi sama, čeprav sem jo prebrala dvakrat, ne morem trditi, da jo razumem ali še več, da mi je vse jasno, saj je pogodba napisana dokaj nepregledno, mnogi členi so le premetani in preštevilčeni iz prejšnjih dveh pogodb in veliko je takih členov, ki za svoje razumevanje zahtevajo od bralca nadaljnje branje specifičnih protokolov in drugih pravnih aktov. A vendarle lahko dobimo vtis, da ni in ne bo vse tako preprosto, kot se želi prikazati, ter v kar se nas želi prepričati. Pozivam državljanke in državljane, da si vsaj vizualno ogledajo zajetnost pogodbe, če je že ne nameravajo prebrati, tako da bodo vsaj dobili minimalno predstavo o čem govorimo. Vsekakor si že na tej osnovni ravni težko zamišljamo splošno uporabnost in priročnost pogodbe za preproste ali če hočete, povprečne državljane. Trditve, da Lizbonska pogodba prinaša bolj demokratično in preglednejšo Evropo, ter da povečuje učinkovitost institucij, so – najmanj kar lahko rečemo – neprepričljive.

Če se povečuje vloga Evropskega parlamenta, ki si za določena področja dodeljuje izključno zakonodajno pristojnost, se mora nujno, vsaj za te pristojnosti, vloga nacionalnih parlamentov proporcionalno zmanjšati. Seveda se njegova vloga zmanjšuje tudi na drugih področjih, na katerih si pristojnosti delita z Evropskim parlamentom. Evropski parlament in Svet Evrope bosta pošiljala v vednost in na znanje zakonske predloge nacionalnim parlamentom. Le ti bodo torej izgubili svojo suvereno in avtonomno vlogo zakonodajalca in bodo postali nekakšni servisi, posredniki, usklajevalci.

Tudi zagotavljanje, da se bo povečala učinkovitost institucij se zdi skoraj za lase privlečena. Vsak, ki je imel bližnje srečanje, stik ali pogled v delovanje različnih EU institucij in programov, ve kakšna ogromna birokracija stoji ali živi za vsem tem. In seveda z birokraciji nujno povezani dodatni stroški administracije, prevajalcev, pravnikov, potnih stroškov, nastanitev,…. Nenazadnje pa veliko na novo vzpostavljenih institucij, kontrol in raznih agencij, ki skrbijo za črpanje sredstev iz strukturnih skladov ter vzpodbujajo k skladnemu razvoju v skladu z Evropskimi uredbami, direktivami, smernicami, priporočili. Lahko rečemo, da je le vprašanje časa, kdaj bomo državljanke in državljani RS začeli ugotavljati številne strukturne podobnosti, ki nas bodo asocirale na SFRJ, nad katero ureditvijo so prav današnji vodilni politiki imeli ostre kritike. Če se vam trditev zdi neprimerna ali pretirana lahko za ilustracijo povem droben praktičen primer. S strani pobude EQUAL smo imeli dve leti financirano partnerstvo UFO. Vedeli smo, da moramo na vseh uradnih dopisih, fasciklih, produktih partnerstva ter v pisarni označiti oz. napisati naše financerje. Tega smo se tudi dosledno držali, vsaj tako smo bili prepričani. A glej ga zlomka, že ob prvi zunanji kontroli, so nam dali vedeti, da smo v hudem prekršku, ki nas posledično lahko tudi zelo veliko stane. In sicer na vseh fasciklih smo imeli le velik napis EQUAL, ne pa tudi rumenih EU zvezdic. Ravno tako ni bilo zvezdic na stolih in mizah, ki smo jih kupili iz tega vira. Kar pa je bilo najhuje, je bilo dejstvo, da smo imeli logo EQUAL zgolj na vhodnih vratih v pisarno in ne tudi v osrednjem prostoru pisarne, kjer bi morali imeti na vidnem mestu plakat EQUAL s pripadajočimi dvanajstimi zvezdicami, ki označujejo stare EU članice. Sprva smo mislili, da gre za šalo ali nasvet, ki nam ga priporočajo, a sta nam revizorki dali vedeti, da gre za pomemben člen pogodbe, ki ga gre dosledno upoštevati, če se hoče ohraniti financiranje. Pri tem mi je nič slabega sluteč asociacija padla na čase, ko je v vsakem javnem prostoru morala viseti slika tovariša Tita.

Evropski parlament naj bi predstavljal nacionalne interese držav članic oz. predstavniki držav članic sestavljajo Evropski parlament in s tem ali tako naj bi bil zagotovljen demokratičen pristop in participacija prebivalstva posameznih držav članic ter enakopravnost med njimi tudi, če bi za hip lahko verjeli, že bežen pogled na sestavo Evropskega parlamenta, kjer ima Slovenija sedem predstavnikov, le Luxemburg jih ima manj, šest, nasproti državam, ki jih imajo 29,27,… vzbudi dvom o enakopravnosti in enakovrednosti posameznih držav pri participaciji in odločanju. Nadalje pa je dejstvo, da Evropski predstavniki, izvoljeni v posamezni nacionalni državi ne predstavljajo nacionalnih interesov, ampak kot člani evropskih strank zastopajo in zagovarjajo stališča, načela in vrednote ter seveda tudi s tem povezane interese posameznih EU strank znotraj EU parlamenta. In kaj nenazadnje sploh je nacionalni interes, kako se definira, kako in kdo ga določa; ali pa je le prikladen konstrukt za mistifikacijo in prodajanje megle. Ko spoznamo kdo definira nacionalne interese, lahko razumemo in ugotovimo čigavi so ti zasledovani interesi, ali so dejansko interesi v korist vseh ali pa le nekaterih tistih, ki so jih kot take poimenovali. Stranke v EU parlamentu pa so le v manjši meri primerljive z našimi strankami. Stališča in vrednote ter dinamika evropskih strank, pa so, za večino Evropejk in Evropejcev popolnoma nepoznana. O tem kaj zastopajo in kaj počnejo naši EU poslanci in poslanke v EU parlamentu smo se že spraševali in ostali brez odgovorov. »A kakorkoli obračamo, na koncu ugotovimo, da pravzaprav državljanke in državljani ne vemo ničesar o tem, kako naši EU poslanci v našem imenu, za naš račun in - dejansko - namesto nas odločajo v Bruslju. Kaj pravzaprav počno tam? Ali ste kdaj slišali kakšno odprto razpravo med g. Pahorjem, g. Brejcem, g. Peterletom, ga. Novak, ga. Murko, g.Kacinom in ga. Jordan Cizelj? Vemo, da niso predstavniki nacionalnih delegacij, ampak člani evropskih političnih grupacij, in ravno zato bi nas bili dolžni še toliko bolj obveščati, osveščati in kdaj pa kdaj seveda kaj povprašati o tem, kakšno Evropo si želimo. Podobno velja tudi za vladne predstavnike v Svetu ministrov, ki praktično odločajo kar mimo nas, postavljajo nas le pred izvršena gotova dejstva.«(9) G. Pahor in g. Peterle, kot dva najbolj vidna ali medijsko izpostavljena izmed EU poslancev imata dovolj in preveč dela na domači medijski sceni in v slovenski politični areni, da pozabljata kadarkoli kaj povedati, poročati ali nas obveščati o njihovem početju in sprejetih odločitvah v EU parlamentu. Da sta EU poslanca pa jima pride prav in se spomnita le takrat, ko je to retorično primerno, da se sklicujeta na Evropsko širino, ki jo premore njuna politika in se pohvalita koliko naredita za zastopanje in zavzemanje za uveljavitev nacionalnih interesov države.

G. Brejca ni nikjer zaslediti, tudi sestanek z njim je nemogoče dobiti. Tudi g. Kacin o teh temah ne govori. Gospo Mojco Drčar Murko pa smo zadnje mesece videvali močno angažirano v predsedniški kampanji g. Gasparija. Ostaneta nam še EU poslanki ga. Jordan Cizelj in ga. Ljudmila Novak, ki blestita v populističnem besedičenju v oddaji Piramida. Če le vidiš njun nivo in stopnjo njunih argumentacij, ti postane nerodno in se ustrašiš kaj govorita v EU parlamentu. Mogoče je skrivnost ta, da sta tam tiho in morata svoj molk in molčečnost nadoknaditi v domačih medijskih šovih. Ne glede na to, da je vseh 7 EU poslank in poslancev članov različnih nacionalnih strank, pa jim je skupno, da nihče o svojem delu ne govori in nič ne pove. Kot bi bila funkcija EU poslanca dober finančni vir, obstransko delo, ki omogoča ležerno aktivnost na drugih področjih. Računov jim ni treba polagati, državljanke in državljani od njih tega ne zahtevajo. Zakaj je temu tako zna biti vprašanje zase.

Že med predsedniško kampanjo mi je kmalu postalo jasno, da se o vsebini ter posledicah Lizbonske pogodbe preprosto noče govoriti. Vsakič, ko sem med soočenji odprla to temo je nastal molk ali pa so jo spretno obšli, čeprav so štirje kandidati bili ali pa bi morali biti veliko bolj kompetentni o tej temi od mene. Prav neverjetno se zdi, da obstaja tak medijski molk ali ignoriranje teh vprašanj, ko se hkrati toliko govori, po mojem mnenju veliko manj relevantni temi, kot je ekološko-ribolovna cona, saj z vidika razsežnosti in vpliva na demokratičnost vsakdanjega življenja državljank in državljanov.

A kocka še ni padla in še vedno je čas, da ne pade tako kot bi želeli oblastniki. Še je čas, možnost in priložnost, da se o vsebini in smiselnosti takojšnega podpisa povpraša ljudi. Tiste, ki bomo neposredno čutili vpliv posledic sprememb, ki ne obetajo možnosti neposrednega vpliva na politiko. Zato pozivam intelektualce/intelektualke, aktiviste ter vse državljanke in državljane, da zahtevajo, da se nam pove kaj se namerava z nami. To so dolžni storiti in v to jih moramo prisiliti. Preprosto ni vmesne poti, če nočemo, da nas imajo za norce.

(1) http://europa.eu/lisbon_treaty/take/index_sl.htm
(2) Noam Chomsky: Profit pred ljudmi, Neoliberalizem in globalna ureditev, Založba Sanje 2005, str. 172
(3) http://europa.eu/lisbon_treaty/take/index_sl.htm
(4) Noam Chomsky: Profit pred ljudmi, Neoliberalizem in globalna ureditev, Založba Sanje 2005, str. Str. 17
(5) Ibid. Str. 19
(6) http://europa.eu/lisbon_treaty/faq/index_sl.htm#1
(7) Noam Chomsky: Profit pred ljudmi, Neoliberalizem in globalna ureditev, Založba Sanje 2005, str. str. 25
(8) Z izjemo članka Marjana Horvata, Evropski dom z demokratičnim deficitom, v Mladini, št.01, 4.1.2008, ki je bil objavljen ravno med pisanjem pričujočega članka.
(9) Elena Pečarič, Pred bližnjim predsedovanjem EU: http://www.elena-priloznosti.com/index.php?categoryid=9&p2_articleid=100&p2_page=2

Elena Pečarič

Objavi na Facebook-u, pošlji po e-pošti in več...
Zapri
  • Skupnosti
  • E-pošta
   Natisni Natisni    Pošlji prijatelju Pošlji prijatelju     RSS objav Vest RSS 
 
Komentarji - 14 x komentirano
  1. Jožef pravi:

    Podprite pobudo Zveze domoljubnih Društev Hervardi, za referendum o Lizbonski pogodbi! Ne pustite, da nam vzamejo demokracijo! http://www.hervardi.com/referendum2008.php

  2. Inki pravi:

    http://www.brusselsjournal.com/node/2773

  3. zderi pravi:

    Nevem no, meni se zdi pretirano izpostavljanje naše wannabe demokracije in iz tega sem vesel, da smo šli pod dežnik EU ker v končni fazi kot Evropejec imaš vsaj možnost, da svoje pravice uveljaviš po pravni poti, napram obstoječi politični. Bojite se pa lastne sence, ker ali se bo EU povezala še bolj in ne zgolj kot gospodarska skupnost, ali pa je obsojena na propad. Očitno pa marsikomu ni jasno, da nam standard raste tudi ker smo šli v EU in prevzeli evro. Delavci, ki delajo za najnižje plače pa naj končno rečejo NE Semoliču, ki bi v kapitalizmu po komunistično vodil sindikate, ter se postavijo za svoje pravice.

    P.S. evoposlance imate take kot ste jih izvolili, ter so tipični predstavniki Slo naroda - težko bi našli bolj tipične.

  4. BOTA pravi:

    Zakaj se vsi bojijo referendumov v zvezi z Lizbonsko pogodbo? Zakaj imam občutek, da ljudje ne verjamejo zagotovilom, da je Lizbonska pogodba tisto pravo in potrebno? Koliko pasti se skriva v tistih 287 straneh pogodbe, ki jih nihče očitno ni pripravljen ali zmožen razložiti navadnim ljudem? Koliko naših politikov, vključno z zunanjim ministrom in predsednikom vlade jih sploh razume?
    Hmm in zakaj naj bi jaz verjel vanje? In vi?

    Samo ni problema, vlada bo odločila v našem imenu in za zgled ostalim. Malo nerodno je le, da ne bo prva, saj jo je Madžarska že prehitela. No če bo tudi Lizbonska pogodba propadla, vsaj ne bomo izpadli prvi Kljukci.

  5. zeleni spam pravi:

    mal mal predolgo vse skp. si bom uzeu po kosih in mogoče preberem v enem tednu.

  6. EU pravi:

    Sent: Monday, January 14, 2008 4:17 PM
    Subject: Legitimnost nove evropske pogodbe

    Spoštovana gospa Pečarič,

    seznanjen sem z vašim pozivom k razpravi o legitimnosti nove evropske
    pogodbe. Dovolite mi, da vam posredujem nekaj kratkih pojasnil - v želji,
    da bi tovrstne razprave, do katerih bo po vsej verjetnosti še prihajalo,
    temeljile na dejstvih.

    Pogodba, ki je bila podpisana 13. decembra lani v Lizboni, je rezultat
    dolgoletnih razprav, v katere je bila vključena doslej najširša evropska in
    tudi slovenska javnost. Vsekakor drži, da ta pogodba prinaša nekatere
    pomembne novosti na področju institucij EU, načina odločanja, vloge
    Evropskega in nacionalnih parlamentov, državljanske pobude ipd. A vse te
    novosti niso nastale za zaprtimi vrati, v ozkem krogu vladnih
    predstavnikov. Nasprotno. V največji meri gre za odločitve, ki so bile
    oblikovane že na Konvenciji o prihodnosti Evropske unije. Ta je delovala v
    letih 2002 in 2003, sestavljena je bila iz vladnih predstavnikov,
    predstavnikov nacionalnih parlamentov, Evropskega parlamenta in Komisije.
    Vse njene seje so bile javne, prav tako vsi njeni dokumenti in nastopi
    članov konvencije. Še danes je celotno delo konvencije dosegljivo javnosti,
    med drugim tudi na svetovnem spletu.

    Slovenski člani konvencije in njihovi namestniki smo vzporedno z delom
    konvencije v Bruslju organizirali tudi nacionalni forum, ki se je redno
    sestajal v Ljubljani in razpravljal o vprašanjih evropske prihodnosti. Tudi
    delo tega foruma je bilo javno, vanj pa so bili enakopravno vključeni
    številni predstavniki civilne družbe.

    Javne razprave so se nadaljevale po koncu konvencije, zlasti v času
    ratifikacije Pogodbe o ustavi za EU. Kot je znano, v dveh državah članicah
    postopek ratifikacije te pogodbe ni uspel. Sledilo je obdobje razmisleka,
    ki je prav tako bilo obdobje javnih razprav o tem, kako naprej. V teh
    razpravah je prevladala težnja po ohranitvi čim več institucionalnih in
    funkcionalnih pridobitev, ki jih je oblikovala že konvencija. Za to se je
    javno, transparentno in dosledno zavzemala tudi slovenska vlada, v skladu z
    dejstvom, da je naš Državni zbor ustavno pogodbo ratificiral. Državni zbor
    je takšen pristop vlade tudi večkrat potrdil.

    Naša prizadevanja so bila uspešna, saj nova pogodba, kot rečeno, ohranja
    bistvene institucionalne in funkcionalne rešitve, ki jih je v široki in
    javni razpravi oblikovala konvencija. Relativno zapleteno besedilo nove
    pogodbe je pač posledica pravil nomotehnike in ne spreminja dejstva, da gre
    za rešitve, o katerih se je razpravljalo z vključevanjem mnogo širše
    javnosti kot kdajkoli prej v zgodovini EU.

    O vseh teh vprašanjih so tudi lani potekale številne razprave, med drugim
    je o predlogu Lizbonske pogodbe razpravljal Državni zbor, na javni seji, še
    preden je bil o njej dosežen končni dogovor na zasedanju Evropskega sveta
    oktobra v Lizboni. Prav tako smo skupaj z Odborom za zadeve EU Državnega
    zbora RS v začetku decembra organizirali javno razpravo o novi pogodbi,
    torej še preden je bila ta podpisana. Želeti bi bilo le, da bi bila
    udeležba na tovrstnih dogodkih večja, kot je dejansko bila.

    S spoštovanjem,

    Janez Lenarčič
    državni sekretar

  7. Elena pravi:

    Spoštovani gospod Janez Lenarčič,

    vaš odgovor je prav dobrodošel, če ravno se ne dotika in ne odgovorja na
    moje vsebinske in druge argumente problematike legitimnosti nove
    Lisbonske pogodbe. Celo več, v bistvu prav potrjuje ravnanja institucij oblasti
    o katerih sem dvomljivogovorila.

    Vaše pisanje razumem kot tipično formalistično pisanje državnega uradnika,
    ki mora ščititi ravnanje oblasti v preteklosti mimo državljank in državljanov RS,
    pod domnevnim argumentom in iskanjem opravičila sodelovanja širše javnosti,
    ki je sploh značilno v zadnjem vladnem mandatu.

    Glede na to, da že pri običajnih zakonodaji, ki se sprejema v našem DZ RS
    širša javnost in civilna družba sploh v zadnjem času izjemno težko in ovirano
    sodeluje, potem sploh ne vzdrži, da je pogodba rezultat dolgoletnih
    razprav pri katerih je sodelovala širša javnost in državljani.

    Tudi sama se zelo dobro spomnem Konvecije o prihodnosti Evropske unije v
    kateri so lahko sodelovali zelo ozki elitistični krogi vključujoč tudi ta del civilne družbe.

    V bistvu bi pričakovala, da se boste odzvali na vsebinske pomisleke legitimnosti
    nove Lizbonske pogodbe in se ne sklicevali na neke splošne dogodke, ki so si
    sledili, saj je vsebinska problematika zelo aktualna za vse državljanje in državljanke,
    ki jih zanima ali bomo bolje živeli ali se bodo nadaljevali trendi vse slabšega življenja
    in omejitev ter restrikcij….

    S spoštovanjem,

    Elena Pečarič

  8. Mladi evropski federalisti pravi:

    Spoštovana ga. Pečarič

    “… pripadajočimi dvanajstimi zvezdicami, ki označujejo stare EU članice.” - Ne drži!

    Število zvezd na zastavi nima nič skupnega s številom držav članic, temveč je število dvanajst v različnih izročilih predstavljeno kot simbol popolnosti (dvanajst mesecev, dvanajst dnevnih in nočnih ur, dvanajst apostolov, dvanajst Heraklejevih del); krog, ki ga tvorijo zvezdice, pa je simbol enotnosti ter povezanosti med evropskimi narodi. (vir: www.evropa.gov.si)

    Dejstvo je, da Reformna pogodba (izraz mi je ljubši kot Lizbonska pogodba) prinaša več ali manj stvari, ki bi bile danes že v veljavi, če ne bi bilo negativnih rezultatov referendumov na glasovanju o Ustavni pogodbi (Pogodbe o ustavi za EU, če vam je ta izraz ljubši) v Franciji in na Nizozemskem, ki sta bila v danem trenutku predvsem odsev negativne nastrojenosti volilnega telesa nasproti takratnim vladajočim strukturam v omenjenih državah in manj odklonilen odnos do samega dokumenta, ki je bil predmet referenduma.

    Pavšalne trditve, da civilna družba ni bila vključena v pripravo osnutka Ustavne pogodbe so obžalovaja vredne. Tisti predstavniki civilne družbe, ki s(m)o ŽELELI svoje mnenji izraziti, s(m)o to priložnost tudi dobili. Če pa je kdo čakal na to, da se ga bo osebno povabilo pa je čisto možno, da tega vabila ni dočakal.

    To je sploh problem širše slovenske javnosti, ko govorimo o odnosu od EU. Deluje/mo namreč premalo proaktivno. Koliko (ne)osnovanih predlogov in kritik pride na dan, ko so zadeve že sprejete/zaključene, namesto da bi ravno ti predlogi našli svoje mesto na kateri o razprav o prihodnosti EU (morda ne ravno pod tem imenom), ki so s strani različnih akterjev organizirane preko celega leta.
    Ampak kaj ko je lažje kritizirati in podirati kot pa graditi. EU Slovencev pač ne zanima, dokler ne potrebujemo grešnega kozla za *izpolnite-po-želji*, saj je zelo enostavno reči, da krivda za to in to leži v evropskih direktivah, smernicah, priporočilih.

    Zgolj kot zanimivost pa vam sporočam, da lahko aktivnosti slovenskih evroposlancev lahko preverite tudi sami na spletni strani EP (http://www.europarl.europa.eu/members/public/geoSearch/search.do?country=SI&language=SL), ter se hkrati zahvaljujem vsem evroposlancem, da ne organizirajo tiskovnih konferenc, kjer bi nam sporočali kaj vse so naredili prejšnji teden. Tega imamo tako ali tako že vrh glave s strani nacionalnih poslancev.

    Še dobro, da smo v EU vsi združeni v različnosti.

  9. BOTA pravi:

    Lizbonska pogodba ni sveto pismo, v katerega dvom ni zaželen, da ne rečem prepovedan. Lizbonska pogodba je pravni akt. Zato je še kako pomembno, kaj je tam zapisano in še zlasti, kako je zapisano. Kako je zapisano v bistvu še ne vemo točno, ker bo to pokazala pravna praksa. Nedvomno dejstvo pa je, da se z Lizbonsko pogodbo krepi položaj močnejših članic, ki imajo poleg formalnega tudi zelo močan neformalni vpliv. Z možnostjo večinskega odločanja se bo ta še okrepil.

    Sicer pa, ustavna pogodba je padla zaradi nasprotovanja Francije. Ali bi lahko padla zaradi nasprotovanja Slovenije? Ali bo padla tudi Lizbonska pogodba? Oziroma boljše vprašanje. Ali smo vsi skupaj v Evropski zvezi že zreli za tako pogodbo? Preden si vsi skupaj odgovorimo na to vprašanje, se moramo odločiti, kaj Evropska zveza sploh želi postati. Zveza kapitala ali nadnacionalna država.

  10. klemen pravi:

    mladi evropski federalisti razmišljate s svojim programom, ki vas zavezuje, navadni državljani pa s obče človeškimi principi, ne gre za podiranje, gre za to, da se jasno pove bobu bob, kaj nam to prinaša v vseh pogledih, ne pa da gre za dogovor uresničevanja želja elit mimo državljanov, če bi želeli ljudi vprašati bi bil za to primeren referendum, ker pa bi bile neke take ideje ogrožene potem pač reagirate tako. Ne gre za to kdo je bil povabljen, resnično povabljenih je bilo malo, še v nacionalnem parlamentu, ko se je šlo za osnovni zakon ga. Pečarič niso omogočili udeležbe, na balkon so pa stopnice, torej nehajte s klobasanjem o rušenju. Poslušal sem profesorja v okviru 5. evropskih pravniških dnevov, ki je povedal, da EU ni država, torej, če ni država, zakaj potem institucije, zakaj je potrebno spoštovati zadeve, ki so v škodo slovenskega naroda, ki v EU čedalje težje živi, če smo prenesli suverenost na nadržavo, je potem to obris IV. Reicha, že slovenski jezik ni enakopraven, kaj šele kaj drugega.

  11. Hervard pravi:

    http://www.hervardi.com/referendum2008_10_tock_anthony_coughlan.php

    10 najpomembnejših sprememb, ki jih prinaša Lizbonska pogodba

    Vodje držav Evropske unije so 13. decembra / Grudna 2007 podpisali novo evropsko pogodbo, Lizbonsko pogodbo. Ta pogodba daje Evropski uniji ustavno obliko države. Predstavljamo 10 najpomembnejših sprememb, ki jih bo povzročila Lizbonska pogodba:

    1. S pravnega vidika nova pogodba ustanavlja povsem novo EU, ki je ustavnopravno nadnacionalna evropska država.

    2. Vsi postanemo državljani EU.

    3. Pogodba pooblašča to novo EU, da ta deluje (oblastveno) kot država v odnosu do drugih držav in do lastnih državljanov.

    4. Zato, da bi nam prikrili ogromne spremembe, ki jih vnaša Lizbonska pogodba, so obdržali enako ime (Evropska unija), čeprav Lizbonska pogodba korenito spreminja temelje ter pravno in ustavno naravo EU.

    5. Nova pogodba ustanavlja Zvezni Parlament za državljane EU.

    6. Pogodba ustanavlja Kabinet Vlade nove EU.

    7. Pogodba ustanavlja novega Predsednika EU.

    8. Pogodba ustanavlja nov zakonik o državljanskih pravicah za državljane nove EU.

    9. Z novo pogodbo si EU popolnoma podredi nacionalne parlamente.

    10. Pogodba novi EU omogoča, da si (za naprej) sama povečuje lastne pristojnosti in oblastvene pravice. Nadaljnjih širitev ni več mogoče zavreti.

  12. zderi pravi:

    A parlamenti pa sedaj niso podrejeni? Hint: direktive, uredbe, mnenja. A odločbe sodišča ES nimajo učinka ab initio in erga omnes - do sedaj je pristojnost de facto širilo sodišče ki je v nepomembnih primerih razsojalo o funadmentalnih problemih in posegalo na nova področja. Dejstvo je, da že sedaj ima EU oz. ES nadnacionalni značaj in PES je nad ustavo, dasiravno bi me HC ustavni pravniki sedaj linčali. In pravzaprav je za banana republike kot je Slovenija edino pravilno, da lokalna politična organizacija izgubi s tem velk del moči in se ukvarja bolj ko ne sama s sabo.
    Dalje EK (in sodišče) že sedaj deluje oblastno do članic če ga lomijo. In pravzaprav evropsko državljanstvo oz. evropski potni list dobite lahko že sedaj torej kdo sedaj klati tepke?

  13. klemen pravi:

    Zelo dobro pojasnilo, torej naddržava, zakaj smo se potem borili za Slovensko samostojnost, za svojo državo, za svojo zastavo, za svoj denar, ….

    Če prav razumem zgoraj napisano je ta naddržava, država Kapitala elit, pa naj mi še kakšen slovenski politik od sedaj naprej klobasa, da smo samostojna, neodvisna in suverena država, zakaj smo se borili za meje, se slovenski državljani strinjamo s tem, nas je kdo kaj vprašal kakšno Slovenijo želimo ali so nas naši posvečeni predstavniki prodali, odpira se še mnogo mnogo vprašanj.

  14. 1tastar pravi:

    Ven iz EU in nazaj na Balkan!!!

    :(

Komentiraj