Vladno zidarjenje
23. november 2007 ob 11:00 | Jani Sever |Predsednik vlade je pred časom odslovil tri ministre. Tudi ministra za promet Janeza Božiča. Razlogi niso bili jasni. Premier je govoril o tem, da so vsi ministri delali dobro. A v primeru ministra za promet je bilo po kuloarjih jasno, da ne odhaja zaradi nesreč (na gradbišču na obvoznici in na nezavarovanem železniškem prehodu) - glavni razlog naj bi bila njegova prevelika popustljivost gradbenemu lobiju. Predvsem je bil problem šentviški predor, katerega cena se je ves čas višala, odmikal pa se je tudi rok njegove izgradnje. Včeraj se je v Šentvidu končno premaknilo. Ampak drugače kot bi lahko pričakovali.
Novi minister Radovan Žerjav je takoj zamenjal prejšnje vodstvo Darsa. Tudi zato, ker naj bi bilo preveč povezano s SCT - centrom gradbeništva v Sloveniji, ki ga vodi, kot je danes moderno reči, tajkun Ivan Zidar. Čeprav prejšnji minister in prejšnji direktor Darsa SCT-ju nista hotela priznati vseh plačil, ki jih je Zidar zahteval za izgradnjo predora med Šentvidom in Kosezami - najdražjega slovenskega avtocestnega objekta. Potem je ob nedavnem glasovanju o zaupnici predsednik vlade napovedal boj proti tajkunom. Zdelo se je, da se bodo nasprotja med Darsom in Zidarjem še dodatno zaostrila.
Nato se je zgodila realnost. Včeraj je Dars za šentviški predor SCT-ju odobril plačila, ki mu jih prejšnja odstavljena cestna oblast ni hotela priznati. Podpisana je bila pogodba za dodatnih 24 milijonov evrov. Vrednost celotnega odseka tako sedaj znaša okoli 185 milijonov evrov. Tajkun je torej zmagal. Takole, skoraj mimogrede. In celotna zgodba o zamenjavi ministra, pa tudi napoved predsednika vlade o boju s tajkuni, je bila v hipu postavljena v povsem drugačno perspektivo. Zdaj se zdi vse jasno. Vlada se bo s tajkuni borila tako, da jim bo popuščala. Vsaj nekaterim.
Novi direktor Darsa Tomislav Nemec je svoje delo prevzel pred dobrima dvema tednoma. In potem je pohitel. Zelo pohitel. Predor je bil prioriteta. Dilema je bila enostavna. Ali popustiti Zidarju ali ne. In rešitev je bila prav tako enostavna. V Financah so zapisali, da naj bi novi direktor Darsa na štirih sestankih z Ivanom Zidarjem presedel najmanj šestnajst ur, medtem ko svojih strokovnih služb v pogajanja niti ni vključil. Iz tega je mogoče sklepati, da je Nemec pač mož s poslanstvom in da se drugače kot se je, pač ni mogel odločiti. Pogajanja bi lahko konec koncev zaključil že prej.
Tako ali tako je vseeno. Zidar je dosegel vse. Kakšen je bil torej sploh smisel pogajanj? Nikakršen - konec koncev zanje ni vedela niti javnost, da bi ji jih lahko predstavili kot naporne. Ob njihovem zaključku in podpisu nove pogodbe je tako videti, da je bila težava Janševe vlade že nekaj časa na strani bivšega ministra in ne na strani tako imenovanega avtocestnega lobija. Vlada ima jasno začrtan strateški načrt izgradnje avtocest. Gre za enega osrednjih ciljev, ki si jih je zastavila. Avtocestni križ mora biti zgrajen do konca njenega mandata. To je imperativ. Ne glede na vse.
Podvig bo vsekakor impresiven. S pomočjo kreditov in ob fascinantno povišani gospodarski rasti bo Slovenija dobila avtocestni križ kar nekaj let prej, kot je bilo načrtovano v času prejšnjih vlad. Le kdo bi temu nasprotoval? Potovanja bodo hitrejša. Gneče manjše. In morda bo na slovenskih cestah tudi manj mrtvih. Za takšne cilje je včasih potrebno tudi kaj žrtvovati. Denimo boj s kakšnim tajkunom. Ali nekaj deset ali morda nekaj sto dodatnih milijonov evrov. Ali nekaj desetink odstotka višjo inflacijo. V Sloveniji imajo ljudje avtomobile zelo radi in gotovo bodo znali spoštovati napore pri gradnji cest.
Šentviški predor naj bi bil odprt 30. junija 2008 - tako je bilo sporočeno po Zidarjevi zadnji zmagi. Z velikansko zamudo, a še vedno v pravem času. Razbremenil bo promet mimo Ljubljane že pred vrhuncem prihodnje turistične sezone. In avtocestni križ bo zgrajen pred prihodnjimi volitvami - morda bodo manjkali le še kakšni zanemarljivo kratki odseki. Če bo seveda Ivan Zidar tako hotel.
Jani Sever
23. november, 2007 ob 11:15
[…] PS: po nekaterih drugih virih je država za predor trenutno zmetala 185 milijonov evrov. še vedno … preveč. v branje priporočam komentar na vesti. […]
23. november, 2007 ob 11:25
ps. s tem, da vsi ti “sct-dars-prasci” skrivajo podatke o denarju …. zavajajo … saj smo plačali samo 120 milijonov … na koncu pa bo celoten znesek 240 milijonov … evrov seveda …. pa se sprašujem ali v sloveniji res ni junaka, ki bi poštimal te zadeve??
23. november, 2007 ob 11:56
Samo da bodo pred koncem mandata lahko prerezali čim več trakov, pa naj stane kar hoče. Ali ni bilo vedno tako?
23. november, 2007 ob 12:58
Vsi nimate niti najmanjšega pojma, kakšni so pogoji gradnje v predoru. To ni navadno kopanje “luknje v peskovnik”. Med gradnjo so naletel na takšne težave, da so zaradi varnosti moral podkrepit cev, zamenjat vrsto betona, dodat sidranje… O tem nihče ne govori, ampak samo kako bo to dražje.
23. november, 2007 ob 13:08
Zaresovskim manipulatorjem vse prav pride. Če bi Sever ob pisanju vedel tudi za namero vlade o uvedbi takse za promet v središču Ljubljane, bi pa tajkuna Jankovića postavil za žrtev maščevanja. Brez veze!
23. november, 2007 ob 13:10
Simunitius, pogoje gradnje, stroka zna predvideti ob pravem času, “stroka” pa je opremljena z aneksi k aneksom, k aneksom k aneksom,…..in cena narašča in rok se daljša in cena še narašča in leta tečejo, plačamo pa tak mi ne?
No ja je blo mau poenostavljeno
23. november, 2007 ob 13:26
Ah Ervinator, si malo mimo brcnil!
Takse ne zahteva tajkun Janković, ampak Evropska unija. Daj vsaj prav preberi. Pa tudi na PopTV o taksi ni razkladal Zoki, ampak državni sekretar na MOP Radovan Tauzes.
23. november, 2007 ob 13:43
@Mirjana
Pogoje gradnje ne morejo predvidet za 10m pod zemljo, kaj pa sele pri kilometerskem kopanju v hrib, kjer so razmere veliko manj predvidljive in je gradnja 1000x bolj zahtvena… Naj navedem primer: zraven moje pisarne gradijo nov objekt - stanovanjski blok in so med kopanjem na polovici zemljišča naleteli na ilovico, kar pomeni, da so morali na tem delu zemljišča dodatno zabetonirati 3 betonske ploskve, ki bodo sluzile kot stabilizator za objekt… kaksne stroske in zamude to potegne zraven si verjetno lahko predstavljas…
23. november, 2007 ob 13:44
Roka tako, roka tako. V gradbeništvu se denar najlažje opere in žehte je veliko. Interžehta.
23. november, 2007 ob 13:50
re:mirjana:
Na začrtku gradje je SCT ocenu težavnost gradje z 1 od 10(če je 10 najtežji pogoj gradnje). Potem so prišli geologi in spremenil oceno na 4. Za njim so prišl Avstrici in iskopal preiskovalni tunel in spremenil oceno na 7. Ko se je gradnja začela pa so oceno spremenil na 9. (glej notranjo glasilo SCT). Potem so imel problem z vodo, ki je negativno vplivala na beton in so mel celo ustuje cevi. Potem so odebelil cev in za okol 2x povečal sidranje. Tako, da prosim ne pričakovat, da se gradnja ne bo podražila, oz. bi bila cenejša od zastavljene cene.
23. november, 2007 ob 14:05
Igor, kaj pa, če bi ti “vsaj prebral”? Pisal sem o nameri vlade.
23. november, 2007 ob 14:07
Igor, še tole - če niti tega o taksah nisi razumel, ti resno predlagam, da se ne trudiš s celim odstavkom.
23. november, 2007 ob 14:17
Sedanja vlada povzroča in se hkrati vsepovsod zavzema za same križe, rimokatoliške in cestne! Ampak, bog pomagaj, za kakšno ceno! V zgodovino se bo vseeno zapisalo: V času JJ smo dobili novo letališče (Jožeta Pučnika) in cestni križ, ki je rešil vse prometne težave….. Naj mi bo proščeno, ker drugih dosežkov in presežkov ne navajam.
@ Igor, zdi se mi, da je Ervinator povedal podobno kot ti.
23. november, 2007 ob 14:51
Ah, vlada se bo borila le proti tajkunom, ki ji niso zvesti. Za svoje pa bo skrbela še naprej… ;)
23. november, 2007 ob 15:09
Simonitius, a se ti ne zdi, da je ocena 1 od 10 povezana s tem, da je bil SCT najcenejsi na razpisu in zato tudi izbran kot izvajalec? ko je bil izbran, so pa ugotovili, da je zadeva veliko bolj zahtevna. Nakljucje? Verjetno je tudi nakljucje, da je km slovenske avtoceste drazji od zahodno evropskega. Seveda je nakljucje tudi to, da se SCT zmoti vsakic, ko se prijavi na razpis za milijone EUR. Kako da ti ves kaksne so tezave z gradnjo tunelov, pri SCTju se jim pa niti sanja ne in zahtevajo extra 100 milijonov, ko pride do teh tezav? V normalnem svetu se vsaka stvar, ki je ne mores narediti ravno v 5 minutah planira in projektira, naredijo se scenariji poteka ipd. Ocitno v gradbenistvu oz. za SCT veljajo drugacna pravila.
23. november, 2007 ob 15:21
@ Simonitius
Za šentviški predor je bil zvrtan poizkusni tunel (v katerem sem bil), katerega osnovni namen je bil da se ugotovi stanje na terenu in obnašanje zemljine in betona itd. Pred tem je bil zgrajen tudi predor Golovec, kar sicer ni enako ampak izkušnje pa so (upam) dobili. Ker se kljub dobrim podatkom ne da izdelat 100% natančnega predračuna se to predvidi v nepredvidenih delih (20 do ??? % od vrednosti projekta odvisno od težavnosti objekta)!! Do tu vse lepo in prav!!
Problem nastopi ko kljub vsem tem podatkom nekdo dobi posel ker je bil na razpisu očitno najcenejši, nato pa med gradnjo konkretno dvigne ceno!!! In to menda za mnogokratnik!! (priznam ne poznam začetne cene)
Seveda imajo tu predvsem gospodje iz DARSa veliko zaslug, saj odobrijo prvič razpisno dokumentacijo, ki je bila očitno podcenjena in drugič vse podražitve!!! Tudi oni bi morali imeti nek (vsaj grob) predračun in s tem okvirno številko koliko bo to v resnici stalo!
Kje je torej problem??
1/ V projektantu (od izvajalca in predvsem od DARSa) ki je narobe predvidel ceno gradnje? - torej stroka - in ta po mojem tudi nosi del krivde
2/ V DARSu in sistemu, ki še vedno omogoča, da na razpisu zmaga nekdo z očitno prenizko ceno in potem razliko nadoknadi z aneksi!! +ali se niso do sedaj še nič naučili, ker Šentvid ni prva tovrstna zgodba!! - torej politika
Zanimivo je tudi to, da DARS Italianom, ki so gradili tunel na Trojanah ni tako zlahka odobril (če sploh je) dodatnih aneksov za nepredvidena dela!! Pa je bilo tudi tam težko kopati!! Al pustmo to!! Res me zanima če je v npr Avstriji vsak projekt na koncu, glej ga zlomka, občutno dražji kot so to predvideli na začetku??!
23. november, 2007 ob 15:24
aja
SCT je po mojem samo tisti ki izkorišča ponujeno!! je pa res da ima striček Zidarček veliko prijateljev na pravem mestu!!
23. november, 2007 ob 16:44
Mi glodamo kost, meso, ki so ga pojedli drugi, bodo plačevali še zanamci. Pa tudi vso svinjarijo prometnega koridorja bomo dobili kot kolateralno škodo.
23. november, 2007 ob 19:28
mah, saj jih bo holesterol pokončal
23. november, 2007 ob 19:50
@optimist:
ali to ali pa jim bodo pravnuki ves kapital po žilah dol pognali…..
23. november, 2007 ob 21:19
Gospod Jani? Nekaj sto milijonov evrov več? Saj je bila “stvar” že od začetka tako zastavljena.
Tu ima predsednik vlade prav! O centrih moči. Ker vlada in “kadri” poberejo drobtine. Debele najbrž, a vendar… drobtine!
Pa kaj bi se sekirali. Kazenska odgovornost za kupčije z orožjem so zastarale, tudi kupčije z avtocestnim križem in predori bodo, preden bo kaki generalni tožilki uspelo domisliti, da bi morala kaj narediti. Ko bodo naši vnuki bentili in plačevali napake, pa bodo akterji, senilni ali ne, greli jajčka in obresti “debelih drobtin”… pod kakim prijaznim, toplim soncem!
24. november, 2007 ob 4:03
Za tiste ki ne veste: v privatnem sektorju izvajalci iz previdnosti ze v startu navijejo ceno, ker se zavedajo, da jim bo (privatni) investitor na koncu ceno iz taksnih in drugacnih razlogov konkretno oklestil (30% odbitek ni nobena posebnost).
No, ko je investitor drzava, se zacetna dokumentacija prilagodi, ponudi se smesno nizka cena, takoj ko je razpis za tabo, pa se zacnejo aneksi, dodatna dela, nove ocene tezavnosti… in koncna cena (namesto -30%) poskoci na +200%.
Cetudi je zacetno pogodbo (z obojestransko figo v zepu) podpisala prejsnja vlada, bi Janseva vlada morala zatreti SCTjeve poskuse napihovanja cene, oz. ga mastno iztoziti, ce bi odstopil od izvedbe del. Tako se to dela v privatnem sektorju. Investitor je kot kupec in mora voditi igro, ne pa se pustiti pohoditi mrhovinarju, ki tako deluje izkljucno zato, ker je tako neovirano deloval 40 let.
Zaradi tovrstnih neuspehov J.J. nepovratno izgublja tisto tretjino volivcev, ki razmislja s svojo glavo (torej tistih, ki nimajo opranih mozganov z levo oz. desno ideologijo).
24. november, 2007 ob 9:45
V moji ex firmi smo ponudbe obravnavali tako,
Odprli smo vse ponudbe..izstopajočo najnižjo in najvišjo umaknili in se pogovarjali o ostalih.
Jasno je simonitius, da se tako velikih posegov ne da predvideti v detajle. Vendar, pri vsej stroki, analizah, ocenah…kiksniti za večkratnike je pa le malo preveč…..in to se permanentno dogaja pri drugih izvedbah istega izvajalca…torej res malo čudno, se ti ne zdi?
Spomnem se cimosove hale v Kopru, v stari jugi,…ko je izvajalec dobil delo z argumentom, da je imel daleč najnižjo ponudbo, (bilo je jasno, da ni realna).
Poleg tega so bili roki tako kruti, da smo na dan tehničnega pregleda, svetlobne kupole samo postavili na streho (ni bilo časa za montažo), da jih je bilo videti. Prav v trenutku, ko so gospodje bili v hali se je vlilo kot s škafa, in smo bili mokri kot cucki.
No, nekako je tehnični pogojno “šel skoz”, seveda smeha ni manjkalo…a na kraju, ko je izvajalec dostavil masten aneks, je direktor z levo roko podpisal.
Rezultat, ..predstavnik investitorja, ki je naivno verjel, da bo naredil dobro delo in to poceni,…je iz gastritisa prešel na ulkus, meni pa je vse skupaj šlo že na smeh.
24. november, 2007 ob 14:09
Ervinator,
super interpretiraš politiko. Se popolnoma strinjam s tvojo prvo opazko - le priznati si še moraš. In ni v igri Jankovič, ampak predvsem urbana okolja, ki so mimogrede množično izrazila nezadovoljstvo s sedanjo vlado bodisi preko pred. volitev ali referenduma. (EU tega pa tega ne zahteva, ampak podpira.)
25. november, 2007 ob 3:02
Mogoče se pa gre za mastne podkupnine in zato tako narašča cena. Kdo bi vedel?
25. november, 2007 ob 18:51
Ne vem, če je res ali ne , vendar od nekdanjega SCT-tejevega visoko kotirajočega delavca sem slišal, da se mora že pred pričetkom večjih del postaviti tudi kakšna hišica, na račun SCT. Ni razloga, da nebi verjel. Tudi dogodki okrog predora dajejo slutiti, da je verjetno nekaj takšnega vmes.
Mislim pa, da pri teh javnih razpisih ni to nič novega. To, da investitor oziroma naročnik ne sme zahtevati točno določenega artikla je lep razlog za manipolacijo z ceno. Kajti če naročiš točno določen izdelek poznaš tudi njegovo ceno in lažje nadziraš končno ceno, sicer pa se dobavitelj lahko poigrava s kvaliteto le tega in tudi s ceno.
Vsaj tako jaz mislim.
25. november, 2007 ob 20:14
Ah,pri poslu se gre kdo je močnejši in pametnejši. In v Zidarjev brlog se pošilja ovce,da ga premagajo in to vsezkozi. Kdaj bomo poslali v brlog svojega medveda?
25. november, 2007 ob 21:44
Jani, tole na popu, 25. 11., je bilo bedno! Vem… zblojeni Makarovič in i… Grims, sta bila v večini. pa vendar! Cinični nasmešek… preprosto… ni dovolj!
Edo (Pucer) je bil v pogovoru car! Z enim samim podvprašanjem je rešil domačo nalogo in svojo… verodostojnost. čeprav ni podpisal peticije!
25. november, 2007 ob 22:31
Anton,moram Ti reči, da si me malo prehitel s svojo izjavo glede Janija. Od urednika, ki urejuje tako zanimivim novicam in sporočilom bi pričakoval neprimerno več, sploh pa se čudim, da je podpisal peticijo. V njegovih sporočilih ja ni niti malo milosti glede vlade. Mislim, da ga lahko pridružim k tistim pri katerih je poslanec, ki je marca vprestopil k Pahorjevim ,samo zato, da bo tako lažje rušil vlado JJ, tako je vsaj izjavil za časopis Večer v Mariboru.
Res sem razočaran nad njegovim ciničnih nasmehom oziroma nastopu.
26. november, 2007 ob 9:13
se pridrozujem antonu in rozinku. Tudi mene je g. Sever vceraj na Pop TV razocaral. Lahko bi predivideval kaj ga bodo vprasali in se malo pripravil, ali pa odklonil sodelovanje. Gledalcem je dal obcutek, da je bila peticija BZ, ker ni znal navesti niti enega primera cenzure. Dovolj bi bilo ce bi navedel enega butastega, saj je bil Grimsov tudi butast.
26. november, 2007 ob 10:21
Hej! Jani! Zakaj si bil sinoči tako nežen z Goebbelsom???
29. november, 2007 ob 13:45
Zidar je ta prav. Poglejte kaksno cerkveno prireditev. Zidar v prvi vrsti??? Zakaj že?
Cerkve pa SCT obnavlja,..gradi,…dograjuje.
SCT bo ta denar itaq vrnil. V Nsi, SDS, Opus Dei,..nekam ze.