Čut za umetnost
18. oktober 2007 ob 10:57 | Jani Sever |Premier ima res občutek za umetnost. Pretanjen občutek resničnega poznavalca. Pred obrambnim ministrstvom stoji kip Rudolfa Maistra in sedež SDS krasi podoba Jožeta Pučnika. Po teh umetninah bi lahko sklepali, da je predsedniku vlade v umetnosti ljub realizem. Nekoliko naiven. Preprost. To dokazuje tudi reakcija na kip Jožeta Pučnika, ki ga je ustvaril Metod Frlic ob razstavi Enotni v zmagi. Frlicev Pučnik je bil za okus predsednika vlade preveč odštekan. Zato je bil umaknjen. Kipar pa je napravil novega. Bolj enostavnega. Ampak Janez Janša in Ministrstvo za kulturo menda še vedno niso zadovoljni.
Prvi kip Jožeta Pučnika je bil najprej razstavljen na otvoritvi razstave Enotni v zmagi na Ljubljanskem gradu. Ampak kmalu je bil odstranjen in prestavljen v Muzej novejše zgodovine. V kot na stopnišču. Otvoritev razstave je letos poleti razburjala duhove, ker je ljubljanski župan Zoran Janković razstavi odpovedal gostoljubje. Pučnikov kip je ob tem ostal v ozadju, čeprav nikakor ni bil neopažen. To enostavno ni šlo. Kajti podoba je tako zelo izrazita, da je ne more spregledati nihče. Pučnik z razpraskanim obrazom, znotraj katerega se smeji še en čist in prijazen obraz, je preveč izrazit, da ga ne bi opazili.
Opazil ga je tudi Janez Janša in kip mu ni bil prav nič všeč. Pučnikova podoba je predsednika vlade celo tako zelo razburila, da je posredoval. Tako vsaj pravi avtor. In Ministrstvo za kulturo je zahtevalo, da se kip umakne. Logično ne? Če premieru neko umetniško delo ne sede, ministrstvo za kulturo poskrbi, da se ga odstrani, oziroma vsaj umakne na nek skrit prostor. Enostavno. Ali nismo to že nekje videli? No, v poznem socializmu se to ni več dogajalo. Ampak v revolucionarnih časih je bilo to nekaj dovolj običajnega in v Severni Koreji se podobne reči najbrž lahko zgodijo še danes.
Veliki vodja ima pač najboljši občutek za vse stvari. Tudi za estetiko. Konec koncev je estetika osrednji del revolucije. I feel Slovenia. I feel love. In krvaveče srce v podobi Triglava. In predsednik vlade na Triglavu s kapico, na kateri piše I feel Slovenia. Velika Pučnikova slika, ki krasi prireditev ob otvoritvi letališča Jožeta Pučnika. Državne proslave, na katerih mladi rajajo ob zvokih popularnih pesmi, ki si jih lahko požvižgavajo množice. In seveda kipi, ki jih strokovnjaki radi kritizirajo. Bolj ko so do njih kritični, bolj jih ljubi predsednik vlade. Umetnostni kritiki pač ne razumejo “ljudskega okusa”.
“Ljudski okus” najbolje čuti predsednik vlade in seveda Ministrstvo za kulturo. Pučnikov kip Metoda Frlica ima enostavno smolo, ker ni v skladu s tem okusom. In smolo ima, da je razstava Enotni v zmagi spet odprta. Drugače bi lahko sameval v kotu na stopnišču in vse bi bilo pozabljeno. Tako pa… Ministrstvo za kulturo je neizprosno. Kip mora biti umaknjen. Predsednik vlade in Ministrstvo za nadzorovanje korektnosti umetnin sta odločna. Zoprno. Ampak takšna je pač naša oblast. Ve kaj ji je všeč in kar ji ni, enostavno poskuša izbrisati. Da ne bi motilo nje in vseh, za katere jo iskreno skrbi.
Morda se bo vlada sedaj zaradi tega, ker je zgodba prišla v javnost - o njej je pisal Dnevnik - sicer umaknila. Saj si seveda ne želi, da bi bila razumljena kot totalitarna. Ampak kip Jožeta Pučnika bo najbrž na koncu vseeno pristal nekje, kjer ne bo dražil estetskega čuta množic. In bo spet vse kul. Enostavno in lepo. Po okusu Janeza Janše. Po prefinjenem okusu velikega vodje.
Jani Sever
18. oktober, 2007 ob 11:00
Janšastan je verodostojnejši kot Sanadergrad.
18. oktober, 2007 ob 11:23
Jo, kako je v naši domovini biti mlad!
18. oktober, 2007 ob 11:31
Čakam, da Ljubljano preimenuje v Ljubljanša!
18. oktober, 2007 ob 11:59
Kako lahko sploh kdo dvomi v to, da ima Janša vedno prav.? Vsi “mali Janši” to dobro vejo, zato ga brezpogojno ubogajo. Potem se “sončijo v očetovi slavi, dobijo košček njegove moči ali pa se vsaj izognejo njegovi jezi in kazni”….Oni že vedo, kako in kaj. Kaj pa mi “spodaj”? Potrebujemo vodjo? Malika? Pranje možgan? Do kdaj? Zanima me ali bo “veliki vodja” proglašen za blaženega v času življenja ali posthumno,postumno……
18. oktober, 2007 ob 12:48
Res ne vem zakaj tak cirkus zaradi skulpture nekega zakotnega letališča ;)
18. oktober, 2007 ob 12:50
Nekako imam občutek, da vsi skupaj že krepko pretiravate s teorijami avtoritativne osebnosti, totalitarizma in absolutnega nadzora v tej naši Sloveniji, s katerimi vas pumpajo določeni mediji, mnenjski wannabe voditelji, profesorji, novinarji, kdorkoli že. Med drugim tudi Jani S. Ne vem, kaj točno je hotel povedati s to zgodbico o kipu. Sam verjamem, da se tak kip ne zdi odštekan samo Janši ampak tudi večini ljudi, za kar ni potrebno imeti diplome iz umetniške zgodovine. Vsi, ki pa tle pišete o nekih velikih vodjih, Janšistanih itd. vam pa priporočam, da v življenju preberete še kaj drugega kot Mladino, sicer bosta vaš besednjak in razumevanje sveta okoli sebe zelo omejena. Ali pa vsaj Nežmaha ne preskočite.
18. oktober, 2007 ob 13:33
Nežmaha ne preskočit? kaj pa če ga kar naskočimo?
Sploh pa farad, v tvojem postu si si pravzaprav odgovoril sam ter hkrati potrdil bistvo predhodnih postov.
Derg…poleg Ljubljanše, predlagam spremembo logosa “I fell nafilan/a”, pa bo slika popolna.
Šalo na stran, …meni je še najboljši simbol Slovenije bil tisti stari mat kurja,…a kaj ko se pri tem bojimo izpasti smešni, ..(temu bi jaz rekla izvirni in duhoviti)….pri vsem ostalem pa nas niti najmanj ne moti, če se nam vesoljni svet smeje.
18. oktober, 2007 ob 13:36
Konjenik pred ministrstvom je usmiljenja vreden diletantizem. V primeri z njim je v Pučniku vsaj neko sporočilo….
18. oktober, 2007 ob 13:48
Nekaj malega vem o umetnosti zato bom tudi jaz malce pokomentiral.
Za predigro je potrebno vedeti, da je bila umetnost skozi zgodovino vedno TUDI orodje politike, še posebej arhitektura (gradovi, razkošne palače, dvojčka v NY, štadioni, katedrale,…).
Zadnje obdobje umetnosti, ki je dajalo največji pomen prav ljudskemu okusu je bil t.i. realsocializem (preblisk: danes morda ”turbokultura”). V Sloveniji ter s tem Jugoslaviji je bilo to obdobje cca prvih 10 let po 2.svetovni vojni (1945-1955), zatem se je zadeva nekoliko umirila čeprav ne čisto povsem.
Bistvo take umetnosti je bilo čim bolj jasno, predvsem pa enosmerno! predstaviti ”kaj je pesnik hotel povedati”. Ne dopušča interpretacij svobodne volje ali vsaj malih odstopanj od glavnega sporočila. Kar pa je odlično orodje politike (sploh povojne ter očitno tudi današnje…jeba!).
Primer v Sloveniji so (in tega sploh ni malo) so skulpture partizanov, delavcev, 2.2m in več visokih iz brona ali granita, pleksus širok 1 meter, mišice, katere zavida celo Švarci, v pozi, ki sama od sebe pravi STRELJAJTE!!!
Ali pa kip pretežno istih proporcij z iztegnjeno desnico proti soncu ter s pogledom v sijočo prihodnost (spomnite se kakšen je bil kip Sadama Huseina, katerega so po koncu ameriških ”večjih vojaških opreacij” zrušili).
Pri takem kipu ti je vse jasno na prvi pogled a te s tem osiromaši razmišljanja o njem ter boljšega razumevanja zakaj. Seveda se, da tudi tu razložiti zakaj, a takrat to ni več vprašanje (likovne) umetnosti temveč umetnosti politike.
Proti utež tej smeri je abstraktna umetnost katera ima že v sebi vgrajeno svodobno interpretacijo. Vsak laik si lahko interpretira, če si želi, po svoje. S tem pa, ko ga skuša si razložiti ga s tem obogati z lastnim razmišljanjem (aka notranja rast, če želite).
Če to kar sem napisal drži, potem je jasno zakaj ta ”zmaličen” oziroma obe skulpturi Pučnika nista všeč oblasti. Sporočilo je preveč posredno (zakaj brazgotine na obrazu, ter od kje potem zraven še ta nasmeh, zakaj se druga skulptura kar ”topi”- morda zaradi današnjega izkrivljanja Pučnikovega lika…).
Pomoje je umetnik opravil svoje delo. Ti ki bereš bodi pazljiv/a na besedno zvezo ”po moje”, to je namreč bistvo ter dopušča, da si tudi sam/a ustvariš svoje mnenje.
Zato to ni vprašanje estetike, dekorja temveč sporočilnosti!!!
In še to dekor (latinski izraz) pomeni ustreznost in ne lepo oblikovanje.
Sicer je pa vseeno kak kip je postavljen, bistvo je da kip je (hehe). Ko ga postavijo postane dokument! časa. Zato ne se morebiti zavzemati rušenja teh ali onih skulptur v prostoru ker so del naše zgodovine. In narod, ki nespoštuje svoje zgodovine,…sej veste.
Zdi se mi, da bi bilo najlažje narediti naslednje (prosim ne vzemite tega resno): odrezati glavo enemu od partizanskih skulptur ter namestiti čim bolj realno skulpturo Pučnika. Tako bi zadovoljili oblast, dobili bi pravo podobo Pučnika kot si jo želijo, odstranili oz zakrili bi ‘ta ardečo govno’, stroški bi bili minimalni, narod itak boli kurac, umetnosti kritiki pa bi dobili novo kost za glodat.
Volk sit, koza cela.
hehehehhehehehehhehe……………. želite totalno vojno?
18. oktober, 2007 ob 13:49
Kvečjemu bi lahko to rekli za tvoj komentar, andlen. Če ti v ˝konjeniku˝ pred MORS-om ne vidiš nobenega sporočila oz. se ti v glavi ob pogledu nanj ne utrne kakšna asociacija, ti je pač za zelo pomemben del slovenske zgodovine preprosto vseeno ali pa si o njem nepoučen/a. Žalostno.
18. oktober, 2007 ob 14:55
Seveda se ablast boji, da bi kdo ob modernističnem Pučnikovem kipu zasanjal k Picassu.
18. oktober, 2007 ob 16:18
Ploh pa ni bilo nikoli nobenega govora o tem, da kip ni bil po volji Janši! Ministrstvo za kulturo je zahtevalo umik spornega kipa z rastave na Ljubljanskem gradu in kasneje tudi z razstave, ki je v Muzeju novejše zgodovine.
Na ministrsvu so strokovnjaki, ki so tam zaposleni ocenili, da kip ni primeren, ne pa Janez Janša.
Vsako stvar, ki se pripeti v slovenskem prostoru je najbolše pripisati predsedniku in potem vspodbujati govorice o Ljubljanši in podobno…
18. oktober, 2007 ob 16:32
@Katarina
Zakaj je kip (tudi po tvoje) sporen?
Res je, da so na ministrstvu strokovnjaki, je pa res, da so tam tudi politiki.
V nekaterih primerih pa so celo politiki strokovnjaki in obratno.
@Ljubljanš-istom
”Ljubljanša” je lahko (in pomoje tudi je) samo domiseln, hecen izraz namenjen le smešenju, zagotovo pa nemore biti argument v debati.
Odloči se: smeši ali debatiraj!
18. oktober, 2007 ob 18:11
Bravo, Jani, za ta komentar! Odlično!
18. oktober, 2007 ob 18:33
Samo kip je res neokusen!!
18. oktober, 2007 ob 21:25
‘Svoboda izrazja’ proti nedotakljivosti ikonične osebnosti.
S slednjim se načeloma strinjam (g. Pučnik je nenazadnje eden najbolj pomembnih slovenskih politikov, kakorkoli že obrnemo stvar), vendar se ob shizofrenosti slovenske politike to ne bo dobro končalo.
Zdi se mi, da se mora doseči skupen, splošen družbeni konsenz, da je g. Pučnik kot ena najpomembnejših in integralnih osebnosti slovenske države ‘nedotakljiv’… dokler tega ne bo, se bodo take smiselne debate nadaljevale.
Beseda ‘nedotakljiv’ mi ni všeč, ker spet preveč aludira na avtoritarnost… tu ne gre za avtoritarnost. Nekaj ideološke igre tu zadaj gotovo je, ampak ni bistvena. Gre preprosto za spoštovanje. Kot karikatura ali eksponat v kotu nekega ‘obskurnega’ (da ne bo pomote - karikiram, in to ne izraža direktno mojih pogledov) modernega muzeja je takšna skulptura lahko primerna. Kot integralen del razstave o slovenski samostojnosti pa gotovo ne.
G. Janša (kot ga predstavlja g. Sever) ima vsaj do neke mere prav, ker je splošnega spoštovanja v slovenski javnosti do g. Pučnika še vedno definitivno premalo - pretiravanja o avtoritarnosti sedanjega ‘režima’ pa prav tako. Sicer se z večino politike te vlade ne strinjam, vendar ne čutim, da bi bila svoboda ljudi v Sloveniji kakorkoli omejena… vsaj ne zaradi njene politike ali dejanj. Bolj me skrbi dejstvo, da v svojem stanovanju v Ljubljani (!) ne morem dobiti širokopasovnega interneta zaradi Telekomovih mahinacij - kar pa (v to sem prepričan) definitivno ni in ne more biti produkt te vlade…
Vprašanje je, kakšna alternativa nam potem še sploh ostane. Za zdaj še zaupam Mattel-u, inshaa’ Allah…
18. oktober, 2007 ob 22:24
Škot, kot prvo je zame imenovanje letališča po g. Pučniku prvo osmešenje njegove osebe,…le kaj ga tu sračka nek mrtvi pilot …bi rekel Prevert…. Isto se mi vrinja ob ponesrečeni izbiri imena objekta, ki s simboliko imenovanja nima prav nič skupnega.
………………
Sicer se z večino politike te vlade ne strinjam, vendar ne čutim, da bi bila svoboda ljudi v Sloveniji kakorkoli omejena…….
to ne čutiš ti, morda ker si Škot, a vidiš, zelo rada bi čutila tvoj občutek svobode, pa žal nekako ne gre. In kar je še huje, spoštovanje človekovih pravic, v navezi z zakonodajo, sodstvom…šepajo kod nikoli prej…pa nisem rosno mlada, da bi govorila o teoriji preteklega obdobja.
18. oktober, 2007 ob 23:34
Gospodar
Če se neb prklanju
kdo b po glavi me trplou
kako bi vedu kaj sploh delat
če neb mi on prepovedvou.
Vsakdo nuca gospodarja
vsakdo nade mentorja
pa če tud je nekoristn
nekdo ga uporablat zna.
Ah! Gospodar
še en zamah.
Kako bi sploh pršu čez cesto
če ne bi mi kazu pot
ab našu si nevesto
če ne bi on me daju spat?
Vsakdo nuca gospodarja
vsakdo najde si boga
pa če tud ne ve za čustva
nekdo ga rad ima.
Ah! Gospodar
še en zamah.
Za koga bi lahk um’ru
če ne bi on biu vse kar mam
kako lahko bi se zaniku
če ne bi on me učiu lagat.
Vsakdo nuca gospodarja
vsakdo najde si voditelja
pa če tud ne zna lagat in dihat hkrati
za nekoga gre lahko umret.
Ah! Gospodar
še en zamah
Da lahko povem to pesem
mi je dovolu gospodar
ko sem sreču ga v sanjah
in mu sebe dau v dar.
Vsakdo nuca gospodarja
vsakdo najde firerja
pa če tud ne ve za nič
tud zanga se bo našu bič.
Ah! Gospodar
še en zamah
še en elektrošok …
18. oktober, 2007 ob 23:35
ŠVERCAR Z OROŽJEM JANEZ JANŠA GO HOME!
18. oktober, 2007 ob 23:42
Meni se zdi Pučnik tragična figura, s spoštovanja vredno uporniško biografijo, in tudi, kot pravijo, človek precej na mestu, ampak o izjemni veličini in zgodovinskem pomenu me bo pa nekdo moral šele prepričati. Meni se zdi zadeva precej proizvedena, za potrebe notranje mitologije tiste stranke, ki se je odpovedala Cankarju. Tisto skrpucalo od kipa pa je zelo, prav izjemno grdo, samo kaj ima neko ministrstvo s tem, razen da se počuti poklicano varovati “lik in delo” ….
19. oktober, 2007 ob 0:53
danes, ko sem videla razstavo o enotnosti v zmagi (krivi so bili Pankrti) lahko rečem, da kaj tako neuglednega že dolgo ni bilo pred našimi očmi. Neke izložbene lutke, ki upirjajo cevi v nas, našopirjene v tihožitju nekakšnega obramboslovnega listja, kretenska simbolika čevljarjev…skratka, če kje obstaja lahko kakšna enotnost je lahko le v tem, da bi zaradi spoštovanja in časti (ne le zgodovine in muzeja) morali odstraniti kaj več kot le omenjeni kip. (Real) socializem je bil pesem v primerjavi z diletantizmom, ki ga gosti Dežman.
19. oktober, 2007 ob 1:33
Ne vem, če vsi veste, vendar je Metod Frlic priznan slovenski umetnik, kipar svetovnega formata, kar pričajo njegovi dosedanji uspehi in dosežki (saj drugače sploh nebi dobil naročila za Pučnika, kaj ne!?) in je nedvomno pred njim velika kariera…. in kdo so mali poniglavi aparatčiki, kot berem, z ministrstva za kulturo, da bi lahko osporavali kakovost njegove umetnine oz. od kod mandat ali pa izobrazba J.J.-ju za ocenjevanje umetniške produkcije, ki je, ne ne-razume (ker umetnost se ne razumeva), ampak je ne čuti in je zelo očitno, da ni bil vzgojen -za umevanje umetnosti je predvsem pomembna vzgoja, um in senzibilnost-, da bi jo čutil , s čemer ni nič narobe, ko si nebi dovoljeval presoje in sodbe…..
In še : poslanstvo umetnine ni, da samo ugaja….., temveč da razburi, vibrira, gode, boža, prestraši, osupne, preveva, priskuti, olajša, zaziba, jezi, in še in še…
Ah…, SANCTA SIMPLICITAS! - sta edini besedi, ki ju lahko izdavim v krču gneva….
19. oktober, 2007 ob 10:27
revolucionarni časi ?! heheheheh
Jani, get over it