Friday 22. November 2024 - Zadnja sprememba ob 21:38:32
 

Projekti liberalizma

21. avgust 2007 ob 11:02 | Jani Sever |

Na Brdu pri Kranju so se včeraj skrivoma sestali predstavniki Deutsche Bahn ter predstavniki Luke Koper, Interevrope in Slovenskih železnic. Še prej so se dobili s predsednikom slovenske vlade in finančnim ministrom. Obisk je potekal na visoki ravni. V Slovenijo sta prišla predsednik uprave Deutsche Bahn in direktor logistike te nemške družbe. Deutsche Bahn naj bi zanimal lastniški vstop v Luko Koper, Interevropo in Slovenske železnice. Vendar menda ne v tem vrstnem redu.

“Premier Janez Janša je izrazil zadovoljstvo nad potekom pogovorov o potencialnem sodelovanju med Deutsche Bahn in slovenskimi logisti ter pojasnil, da je zaradi hitrejšega razvoja logističnih storitev in modernizacije Slovenskih železnic sodelovanje s strateškim partnerjem zelo zaželeno. Izrazil je prepričanje, da je mogoče najti ustrezen poslovni model, ki bo prinesel koristi in dolgoročni razvoj vsem vključenim družbam.” To so sporočili iz kabineta predsednika vlade. In kako naj si to sporočilo razlagamo?

Vlada je pred časom napovedovala, da bo Slovenija postala svetilnik. Dobro - napovedi so eno, realnost nekaj drugega. In vendar, če napoveduješ razcvet, se nekaj nujno mora zgoditi. Eno je visoka gospodarska rast, ki se je že zgodila - ob neprijetnih spremljevalnih simptomih inflacije - nekaj drugega so konkretni projekti, ki so vidni in vzpodbujajo optimizem. Izgradnja avtocest in posodobitev železnic sta vsekakor cilja, ki se ju ne bi branila nobena vlada. Sta mega projekta, za kakršne je potrebno zastaviti marsikaj. Tudi kakšno tvegano potezo.

Pospešena gradnja avtocest je super kul. Ampak posodobitev železnic bi bila vredna še precej več. Na Slovenskih cestah je preveč vozil. Predvsem preveč tovornjakov. Če bi del bremena prevzele železnice, bi bilo to izjemno koristno za dvig ekoloških standardov in gotovo tudi za varnost na cestah. No, zgraditi nove proge, ki so praktično muzejske, je menda še bolj zahtevno kot asfaltirati avtoceste. Tudi zato v Sloveniji dolga desetletja v železniško infrastrukturo ni bilo nobenih omembe vrednih vlaganj.

Vlada Janeza Janše se je odločila, da bo to spremenila. Najprej se je samo šušljalo, da sta se nemška kanclerka Angela Merkel in Janša nekaj dogovarjala. Potem se je začelo zares in sestanki so pripeljali do včerajšnjega visokega obiska, o katerem je znanega pravzaprav presenetljivo malo. Nemce naj bi predvsem zanimala Luka Koper, do katere naj bi prišli v vezani trgovini z nakupom deleža Slovenski železnic. To kupnino naj bi potem slovenska vlada investirala v posodobitev tirov in v izgradnjo drugega tira Koper - Divača. Interevropa Nemcev menda ne zanima pretirano.

To je tudi vse, kar je pricurljalo z včerajšnje konspirativke na Brdu. Če informacije držijo, se zdi, da se je slovenska vlada ponovno znašla v škripcih, saj takšen scenarij ni videti niti najmanj privlačen. Pomenil bi namreč, da vlada proda Luko Koper (Nemce zanima večinski delež), najbrž najbolj pomembno podjetje v državi, ki mu gre za povrh zelo dobro. V zameno pa dobi možnost financiranja sanacije železniških tirov, ki bi jih Nemci, v tem primeru, prav tako kupili, z denarjem od kupnine za te iste tire.

Scenarij je za nemške investitorje vsekakor ugoden. Kaj pa za slovenske partnerje? Vprašanje kako posodobiti železnice se zdi brez nemške ali katerekoli druge “pomoči” praktično nemogoče rešiljivo. Torej - je cena modernih železnic pač odprodaja edinega pristanišča? In če to drži, ali se takšna kupčija izplača? Za liberalne ekonomiste je odgovor na to vprašanje povsem enostaven. Za koga drugega - in slednjih je v Sloveniji veliko - gotovo precej težji. Tega se, kot kaže, zaveda tudi slovenski premier, saj informacije govorijo o tem, da se dogovori z Deutsche Bahn zapletajo.

Predsednik vlade bi najbrž dejal, da je vse odvisno od mere. Od tega koliko Nemci dobijo. Oziroma od tega na kako liberalen pristop k prodaji svetinj “nacionalne ekonomije” je pripravljena slovenska vlada. Na začetku svojega mandata je napovedovala zelo liberalen pristop, ki se je kasneje povsem sfižil. V zadnjem letu svoje oblasti se kot kaže deloma vrača k liberalizmu. Oba dva velika projekta, katerih usodo bo določila vlada: Igralniško mega zabavišče v Novi Gorici in privatizacija ter posodobitev železnic, sta nedvomno liberalna.

Jani Sever

Objavi na Facebook-u, pošlji po e-pošti in več...
Zapri
  • Skupnosti
  • E-pošta
   Natisni Natisni    Pošlji prijatelju Pošlji prijatelju     RSS objav Vest RSS 
 
Komentarji - 12 x komentirano
  1. drnjoh pravi:

    Torej, kaj točnosi hotel povedati?

  2. kakfirbec pravi:

    Po dopustu delamo v rokavicah, ali kaj?

  3. andrej pravi:

    Če je Slovenija v najboljši kondiciji, če je gospodarstvo v zagonu, potem je prodajanje infrastrukturnih podjetij neupravičeno. Pri železnicah gre zares za velik investicijski zalogaj, ki pa ga že desetletje nismo sposobni izvesti izključno zaradi pomanjkanja znanja in sposobnosti postavitve strategije razvoja železniškega omražja v Sloveniji in navezujoč se na Evropske koridorje. Desetletje so se odgovorni za železniško infrastrukturo ukvarjali s posodobitvijo kretnic, posodobitvio signalno varnostnih naprav, ne pa z novimi koridorji, z modernizacijo omrežja in s terminskim in tehničnim prilagajanjem na EU koridorje. Denarja za dobre, realne in preverjene projekte je vedno dovolj, tako v Evropskih skladih, v EBRD, v komercialnih bankah, tudi v doamčem proračunu, povsod je pogoj samo to, da je projekt zrel in dodelan. In ker takih železniških pojektov Slovenija v vsej svoji samostojni zgodovini ni uspela sestaviti, ji tudi denar od prodaje družinske srebrnine ne bo prinesel pričakovanih učinkov. Tudi v primeru, če država proda vse “logiste”, še vedno nima izdelane strategije razvoja železniške infrastrukture. Zaradi tega je velika debata o možnih poslovnih modelih, ki bodo prinesli koristi obema stranema pesek v oči. Nemškim železnicam, ki bodo vozile po stari infrastrukturi, osvajale trg in se širile na JV bi že moralo uspeti, vseh perečih vprašanj železniške infratrukture SLovenije pa ta posel ne bo razrešil.

  4. Tomaž Štih pravi:

    “Slovenija v najboljši kondiciji, če je gospodarstvo v zagonu, potem je prodajanje infrastrukturnih podjetij neupravičeno”

    Kako ti kaj zveni tole, nekoliko manj kategorično stališče -
    “Prodajanje podjetij je upravičeno, če se z njimi dosega boljše rezultate od sedanjih.”

  5. Tomaž Štih pravi:

    Aja, Andrej, ali je preveč če prosimo za predstavitev s polnim imenom in priimkom. Nek Andrej ima namreč svetovalno podjetje in služi od državne lastnine teh podjetij in dobro je imeti disclosure pisca komentarja.

  6. Rob pravi:

    Po mojem mnenju je poteza precej pametna(javno zasebno partnerstvo),edino nekaj mi je zanimivo in sicer,da bi Nemci kupili v Interevropi in Luki Koper 75% delež.Država bi obdržala 25%+1 delnico. Potemtakem bi bila privatizacija končana v že v 1 rundi.Je to dobro? Če pogledam kaj se je dogajalo(in se še vedno) z prodajo NLB,si odgovora ne znam predstavljati. Drugače je bil pa že čas,da vlada iz rokava privleče skrite adute,ki ji bodo dvignili priljubljenost(volitve prihajajo kmalu!)

  7. siruche pravi:

    Siemensu v 4 mesecih ni uspelo postaviti zapornic na železniškem prehodu pri Cirkovcih, kjer so v nedeljo umrle 3 osebe (med njimi 4-letna deklica), mi pa sanjamo, da bomo nekega dne svetilnik sveta. Te sanje se bojo na žalost zelo zavlekle. Siemensu v vsem tem času ni uspelo spisati potrebnih dokumentov, sedaj obljubljajo, da jim bo v enem mesecu. Pa smo spet pri administrativnih postopkih in državi.
    Vsa ta leta je bilo investirano večinoma v avtoceste, pri železnicah pa je šlo večino “investicij” za plače in nekaj vagonov.
    Nimam nič proti prodaji železnic podjetju Deutsche Bahn, samo naj se dogovorijo o prenovi infrastrukture in razvoju. Če bojo železnice še naprej v rokah države, je bolje, da pustimo, da tire preraste trava; WD40 pa uporabimo za kaj bolj koristnega. V tem primeru se je država izkazala za zelo slabega gospodarja.
    Zanimivo je, da bo v Ljubljani zgrajen sodoben potniški terminal, tiri bojo pa isti.
    PS Na celotno stvar lahko gledam pozitivno. Dobro je, da nismo investirali veliko v železniško infrastrukturo, ker bi bila inflacija še večja.

    Srečno!

  8. Rob pravi:

    No,sej v bistvu je Siruche povedal,tisto,kar sem pozabil sam napisati,državi se ne bo potrebno zadolžiti za železnice,prejeto kupnino lahko uporabi za zmanjšanje dolga,nove investicije,posledično nove zaposlitve itd. Pač sama prodaja bi še dodatno povečala rast BDP-ja,skrbi o prodaji “srebrnine” so pa po moje (skoraj) odvečne,saj je Hrvaška odličen primer razprodaje “srebrnine” in neracionalne porabe kupnine. Sej smo se nekaj naučili od njih kajne?

  9. alen pravi:

    Prodajalo se bo podjetje SŽ in ne tirno omrežje!!!

  10. medek pravi:

    Saj pravim, Janezek naj raje Japonce odpelje na Brdo pri Kranju. Bodo ob Lokvanjih našli duševni mir, tam je res najlepši gozd. Me je enkrat jelen pretrašil, ma skor za posrat, ampak res lepa žival, upam da je še živ. No, uglavnem železnice in Japonci ni tolk nemogoče. Sanjam, a ne :)

  11. Rob pravi:

    SŽ se pa vozijo po čemu? Magistralki LJ-Grosuplje?

  12. ED pravi:

    Bo Janez pomagal zgraditi nemški most do Jadrana… Najprej Splošna plovba Piran, zdaj Luka Koper in Intereuropa, jutri…. Kdo ve? Jasno, ne pozabimo na ‘elektronske ceste’ Telekoma….

Komentiraj