Hrvati niso kritični
12. junij 2007 ob 16:36 | Adela Vuković |Ob razstavi Hrvaško oblikovanje 040506, ki so jo včeraj odprli v ljubljanski Jakopičevi galeriji, je tako o razmerah na podorčju oblikovanja na Hrvaškem menila Ira Payer, predsednica Hrvaškega oblikovalskega društva (HDD), ki je postavitev pripravilo. »Trenutno imamo na Hrvaškem izredno veliko in stalno rastočo oblikovalsko produkcijo, ki pa je ne spremljata kritika in teorija. K oblikovalski produkciji je treba pristopiti bolj kritično, vsako delo presoditi znotraj pravega, lokalnega konteksta, preizprašati in ovrednotiti tako njegove oblikovne odlike kot raven odgovornosti, ki jo je v njem mogoče odčitati. Izbor 040506 sledi tem načelom.«
Zato so v selekcijsko žirijo pregledne razstave oblikovalskih dosežkov med letoma 2004 in 2006 namesto dejavnih oblikovalcev, kot je bila praksa doslej, povabili tri »nepraktike« s področij teorije, kritike in izobraževanja. Eden izmed selektorjev Mirko Petrić, »strokovnjak na področjih medijev, teorije kulture, oblikovanja in družbe ter semiotike«, je pojasnil, da je okoli sto razstavljenih del razdeljenih v štiri skupine: korporacijsko oblikovanje, oblikovanje za male proizvajalce, oblikovanje za kulturne prireditve in družbeno angažirano oblikovanje. Po njegovih besedah moramo zadnjega iskati pod drobnogledom, kar je tudi odraz aktualnih družbenih razmer na Hrvaškem. Ko sva se sprehajala po razstavi, se je njegova teza dobesedno potrdila. Iskanje edinega tovrstnega dela na razstavi je bilo dolgo.
Z razstavo, ki bo na ogled do 10. julija, se tako v Sloveniji prvič celovito seznanjamo s hrvaškim oblikovanjem. Obenem je triletni pregled reprezentančnih del sodobnega hrvaškega oblikovanja uvertura v 3. bienale vidnih sporočil Slovenije, ki ga Fundacija Brumen odpira na isti lokaciji 23. oktobra. Za vse, ki bi se na bienale želeli prijaviti, je časa dovolj - do 5. septembra. S (samo)kritičnostjo.