Živele vinjete
Objavljeno v: komentar
Upam, da je informacija točna. Vlada bo uvedla vinjete za osebne avtomobile po švicarskem modelu. Letne in polletne. Cena – malenkost. Napoveduje se med 50 in 60 evri na leto in okoli 40 za pol leta. Enostavno in učinkovito. In zelo všečno. Malo je voznikov, ki ob sedanjem cestninjenju za vožnjo po avtocestah ne porabijo precej precej več. In malo je voznikov, ki ne bi bili na leto pripravljeni plačati takšne cene. Celo finančno naj bi bila takšna rešitev vzdržna. Pomislekov torej skoraj ni, oziroma so zanemarljivi. Predvsem je zoprno, da bodo cestninske postaje ostale tam kjer so.
To je pač nujno, ker tovornjaki ne bodo dobili vinjet. Jim jih ne bi mogli dovolj zaračunati. Podirati polovico cestninskih postaj pa tudi ne gre. Sploh so s tovornjaki težave, ker ne marajo ABC cestninjenja. Zadovoljni naj bi bili šele s satelitsko različico, a ta ne bo na vrsti pred koncem prihodnjega leta. Pa še to je precej optimistično. Sicer pa, zakaj sploh uvajati satelitsko cestninjenje, ob vinjetah za 60 evrov ali celo manj letno. Nepotrebno in potratno. Naj enostavno cestninijo na ta način tovornjake in naj jim mastno zaračunajo za onesnaževanje in obrabo cest, avtomobili pa lahko lepo vozijo z vinjetami.
Če gre v Švici, zakaj ne bi šlo v Sloveniji? Na koncu je treba samo še podreti cestninske postaje in vsi bomo zadovoljni. No, ne čisto vsi. Opozicija je ob vladni napovedi uvedbe vinjet začela govoriti o nepravičnem cestninjenju. Ampak ob tako nizki ceni, kot se napoveduje, ta argument izpade precej smešno. Posebej ker tudi doslej cestninjenje še zdaleč ni bilo pravično in ker bo satelitsko cestninjenje tudi nekaj stalo. Aparatura, ki naj bi ga omogočala vsekakor ne bo brezplačna. In tisti, ki se jim zdi 60 evrov za letno vinjeto veliko, je gotovo ne bi kupili z veseljem, če bi sploh jo.
Vinjete so kul. To je bilo jasno ves čas. Kljub vsem mogočim pomislekom. Je satelitsko cestninjenje res toliko boljše? Gotovo je dražje. Cenejše vsekakor ne more biti. Poleg tega gre pri satelitskem cestninjenju za nadzor gibanja, ki vzbuja pomisleke, ki nimajo ničesar skupnega z učinkovitostjo pobiranja denarja. In mimogrede, nikjer nismo slišali, da bi se Švicarji ali Avstrijci odločali, da opustijo vinjete, ker bi bile neučinkovite, nepoštene ali ker ne bi pripomogle k odpravljanju zastojev na avtocestah. Zdi se torej, da je še najbolj očitna pomanjkljivost ideje o uvedbi vinjet, da je prišla tako pozno.
No, še nekaj neprijetnih podrobnosti bi se našlo. Denimo ta, da bodo cestninske postaje ostale tam, kjer so, še vsaj eno leto. Kar je zoprno, a ker se tam ne bo več potrebno ustavljati, kljub vsemu precej manj moteče kot danes. Izgledalo bo nekako tako kot nekdanje meje z EU, ki jih ni več, vendar tam še vedno stojijo kabine za carinike in nadstreški. Zardi tega se nihče pretirano ne pritožuje. Na avtocestah bo to nekoliko bolj moteče. Ampak takšni pomisleki so zanemarljivi ob ceni, ki bo večini dramatično znižala stroške, ter času potovanja, ki se bo gotovo vsaj nekoliko skrajšal.
Vladna poteza je zadetek v polno. Njeno priljubljenost so ankete pokazale še preden je bila v obtoku današnja domnevna cena letne vinjete. Tudi ko se je govorilo o skoraj trikrat višjih cenah, je bila večina nad vinjetami bolj ali manj navdušena. Zdaj bo nasprotnikov najbrž zgolj peščica. Najverjetneje se bodo kljub vsemu pojavili pomisleki glede tega ali lahko Dars s sistemom vinjet pobere dovolj denarja in kaj to pomeni za proračun. A ti izračuni so v vsakem primeru lahko samo hipotetični, saj so povsem odvisni od tega, koliko vinjet bo prodanih. Ob tako nizki ceni kot je napovedana vsekakor veliko.
Opozicija, ki je z vsemi mogočimi pomisleki nasprotovala vinjetam in se iz njihove uvedbe celo norčevala, je hudo udarila mimo. Zdaj lahko vladi samo ploska ali pa se še globlje zaplete v iskanje protiargumentov za potezo, ki je izjemno všečna.
Jani Sever
Nazaj na: Živele vinjete
Social Web