Kaj je tole? Od tu lahko uporabite povezave na Spletnih skupnostih in shranite Simbolni projekt na skupne zaznamke ali uporabite E-poštni vnos in pošljete povezavo prek e-pošte.

Social Web

E-pošta

E-mail It
junij 19, 2008

Simbolni projekt

Objavljeno v: komentar

Všečna novost je pred vrati. Uvajanje je v polnem zamahu. Vinjete so natisnjene. Cestninske postaje se prilagajajo. Zastoji, ki spremljajo nujna dela, so samo kolateralna škoda končne koristi. Za ljudi in za vlado.

Vinjete imamo večinoma radi. Zelo radi. Razen manjšega dela manj aktivnega prebivalstva. In seveda razen tujcev, ki jih novi sistem plačevanja uporabe avtocest diskriminira. Prihranek povprečnega uporabnika avtocestnega omrežja bo enormen. Pa tudi tisti, ki bodo morda zaradi tega na slabšem, ne bodo izgubili ravno veliko. Težave z vinjetami so seveda povsem drugje. Predvsem v odnosu do tujcev. Te so realne in precejšnje. Zato je pravzaprav težko verjeti, da bo sistem zdržal dolgo časa. Vsekakor pa bo deloval med jesenskimi volitvami.

Evropa je jezna. Predvsem sosednje države. Razlogov ni potrebno posebej naštevati. Samo za enkratni tranzit plačati polletno vinjeto vsekakor ni nekaj, kar bi kdorkoli storil z veseljem. Si predstavljate, da bi kaj takšnega storili Italijani, Hrvati ali Avstrijci? Slovenija bi bila v šoku. Skoraj zagotovo precej večjem od tistega, ki ga doživljajo naši sosedje danes. Poleg tega gre za povsem načelno opredelitev, da znotraj EU diskriminacija enostavno ne more biti dopuščena nobeni izmed njenih držav članic.

Ampak tudi slovenska vlada ima dva argumenta, ki nista od muh. Prvič: ukrep naj bi bil začasen. In drugič: cene vinjet so tako nizke, da so primerljive s cenami avtocest za enkratni tranzit v sosednjih državah. Sprejemljiv se zdi predvsem drugi. Čeprav najbrž na načelni ravni Evropske komisije ne more prepričati. Prvi je po drugi strani bolj racionalen, a ima veliko pomanjkljivost. Zaradi tehnološke zapletenosti in cene kratkoročno na skorajšnjo uvedbo satelitskega cestninjenja, ki ga za avtomobile niso uvedli še nikjer, ni mogoče računati.

Vinjete bodo torej postale dolgotrajna začasnost. Njihov sistem, ki omogoča nakup le pol in eno letnih nalepk, pa najverjetneje ne more postati sprejemljiv za sosednje države in Evropsko komisijo. A s tem, kako res dolgoročno organizirati zaračunavanje vožnje po avtocestah se bo ukvarjala prihodnja vlada. Tako kot tudi s tem, ali bo v proračun z vinjetami priteklo dovolj denarja. Tako ali tako se bo šele z uvedbo vinjet videlo, kakšne so posledice novosti in koliko ljudi jih bo kupilo tako domačinov kot tujcev.

Nekaj učinkov je kljub temu mogoče predvideti. Vinjete nagrajujejo domače aktivno prebivalstvo. Kar je vsekakor dobro. Najbolj pa so neprijazna do revnih in malo mobilnih. Kar vsekakor ni dobro. Podobno neprijetna bi bila lahko njihova uvedba za obmejna območja. Tam se bojijo, da se bo zmanjšal čezmejni promet. Čeprav je argument dvomljiv, saj pri obmejni komunikaciji uporaba avtocest res ni najbolj nujna. Podobno neprepričljiv je argument, da bi se zaradi vinjet občutno zmanjšal tranzit, saj alternative gotovo niso cenejše.

Ob vsem tem je mogoče samo ponoviti, da so vinjete politični zadetek v polno. Tudi opozicija, ki je jim je na začetku z vsemi mogočimi pomisleki nasprotovala in se iz njihove uvedbe celo norčevala, je svoje pomisleke precej relativizirala in znižala decibele. Ob razpoloženju javnosti je to pravzaprav edina razumljiva reakcija. In kakšne bodo posledice vinjet za odločanje volivk in volivcev na jesenskih volitvah? Tema je v resnici minorna. Vendar ima kljub temu pomemben simbolni pomen, ki ga ni mogoče prezreti.

Opozicija piše programe, oziroma jih je nekaj že spisala. Ampak enostavnih in kratkih obljub nekaj najbolj pomembnih projektov, na katere stavijo, še vedno ni. Ali kdo ve kaj obljubljajo? to, da je sedanja vlada uvedla vinjete bodo vedeli vsi.

Jani Sever


Nazaj na: Simbolni projekt