Glasba kot ideologija

Avtor Slavoj Žižek | 20. januar, 2008 @ 9:39

Zdi se, da izvrstni posnetek [1] Schubertove [2] Winterreise [3] Hansa Hotterja iz leta 1942 zahteva anahronistično branje: povsem enostavno si je predstavljati nemške oficirje in vojake, kako poslušajo ta posnetek v stalingrajskih rovih tiste mrzle zime 42/43. Tema Winterreise se enkratno ujame z zgodovinskim trenutkom. Ali ni bila celotna [4] stalingrajska ofenziva orjaška Winterreise, v kateri bi vsak nemški vojak sam zase lahko izrekel prvi verz cikla?:

Sem prihajam kot tujec,
In kot tujec odhajam.

Mar naslednje vrstice ne predstavljajo njihove temeljne izkušnje?:

Zdaj je svet tako otožen,
cesta je prekrita s snegom.

Tu imamo neskončni nesmiselni marš:

Gori pod mojimi nogami,
čeprav hodim po ledu in snegu;
nočem zajeti sape
dokler ne bom več mogel videti zvonikov.

Sanje vrnitve domov spomladi:

Sanjal sem rože vseh barv,
kako v maju cvetijo.
Sanjal sem travnike zelene,
in petje veselih ptic.

Nervozno čakanje na pisma:

S hribčka poštni rog zatrobi..
Zakaj tako visoko si poskočilo, moje srce?

Šok jutranjega topniškega napada:

Oblak razburjenje razblini,
vse naokrog strašno razdejanje.
In grozljivi rdeči plameni
švigajo naokrog sem in tja.

Do konca izčrpanim vojakom odrekajo celo tolažbo smrti:

Utrujen sem, da bi se zgrudil, smrtno ranjen sem,
ah, neusmiljeno zatočišče - me zavračaš?
No, naprej torej, še dalje, moja zvesta pehota
!

Kaj lahko v takšni brezupni situaciji storimo drugega, kot da nadaljujemo z junaško vztrajnostjo, zatisnemo ušesa za tožbe srca, da prevzamemo težko breme vere v svet, ki ga je bog zapustil?

Če sneg naletava v moj obraz,
ga bom znova otresel.
Ko moje srce govori v mojih prsih,
pojem glasno in veselo.
Ne slišim, kaj mi govori,
nimam ušes, da bi poslušal.
Ne čutim ga, ko jadikuje,
pritoževanje je za nore.
Veselo preko sveta
v obraz vetru in vremenu,
če ni boga na zemlji,
potem bogovi smo mi sami!

Očitni protiargument je, da gre samo za umetno vzporednico: čeprav gre za odmev vzdušja in emocij, gre za dva popolnoma različna konteksta. Pri Schubertu pripovedovalec pozimi tava naokoli, ker ga je zapustila ljubljena, medtem ko so bili nemški vojaki na poti v Stalingrad zaradi Hitlerjevih vojaških načrtov. Vendar prav ta prestavitev vsebuje temeljno ideološko operacijo: nemški vojak je lahko prenesel to situacijo le tako, da ni mislil na konkretne socialne okoliščine, ki bi postale vidne skozi refleksijo (kaj za vraga so počeli v Rusiji? kakšno uničenje so prinesli v to deželo? zakaj ubijati Jude?). Namesto tega so se vdajali romantičnemu objokovanju bedne usode, kot bi velika zgodovinska katastrofa zgolj materializirala travmo zavrnjenega ljubimca. Ali ni to najvišji dokaz čustvene abstrakcije, [5] Heglove ideje, da so emocije ABSTRAKTNE, beg iz konkretne socio-politične mreže, do katere lahko seže le MIŠLJENJE.

Čisto na koncu, kljub vsemu, ostaja dvoumno upanje: “[6] Der Leiermann” izkazuje napetost med obliko in sporočilom.

Sporočilo je najglobji obup zapuščenega ljubimca, ki je dokončno izgubil vsako upanje, vključno s samo sposobnostjo obžalovanja in obupa, in se je poistovetil s človekom na cesti, ki avtomatično igra na svoj glasbeni stroj. Vendar, kot so opazili mnogi lucidni komentatorji, je to zadnjo pesem mogoče brati tudi kot znak prihajajoče odrešitve: medtem ko vse ostale pesmi predstavljajo junakovo notranje iskanje, se tu prvič junak obrne navzven in vzpostavi minimalni kontakt, emfatično identifikacijo z drugim človeškim bitjem – pa čeprav je to le identifikacija z drugim obupanim poražencem, ki je prav tako izgubil sposobnost žalovanja in je zveden na nekoga, ki izvaja slepe mehanične gibe. Morda pa moramo, še vedno nič manj anahronistično, to pesem prebrati kot opis nemškega vojaka, ki sreča izgubljenega sestradanega Rusa?

Slavoj Žižek

[7] Franz Schubert: Die Winterreise /
vokal: [8] Matthias Goerne
klavir: [9] Graham Johnson

Prevedel Jani Sever, opremil Jonas Žnidaršič


Članek je bil objavljen na Vest: https://vest.muzej.si

URL naslov članka: https://vest.muzej.si/2008/01/20/glasba-kot-ideologija/

URLs in this post:
[1] Schubertove: http://en.wikipedia.org/wiki/Franz_Schubert
[2] Winterreise: http://en.wikipedia.org/wiki/Winterreise
[3] Hansa Hotterja: http://en.wikipedia.org/wiki/Hans_Hotter
[4] stalingrajska ofenziva: http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Stalingrad
[5] Heglove: http://en.wikipedia.org/wiki/Georg_Wilhelm_Friedrich_Hegel
[6] Der Leiermann: http://publish.bsu.edu/mgdoublestei/MusEd355/artifacts/Der%20Leiermann.htm
[7] Franz Schubert: http://en.wikipedia.org/wiki/Franz_Schubert
[8] Matthias Goerne: http://www.matthiasgoerne.de/
[9] Graham Johnson: http://www.hyperion-records.co.uk/artist_page.asp?name=johnson