Projekti liberalizma

Avtor Jani Sever | 21. avgust, 2007 @ 11:02

Na Brdu pri Kranju so se včeraj skrivoma sestali predstavniki Deutsche Bahn ter predstavniki Luke Koper, Interevrope in Slovenskih železnic. Še prej so se dobili s predsednikom slovenske vlade in finančnim ministrom. Obisk je potekal na visoki ravni. V Slovenijo sta prišla predsednik uprave Deutsche Bahn in direktor logistike te nemške družbe. Deutsche Bahn naj bi zanimal lastniški vstop v Luko Koper, Interevropo in Slovenske železnice. Vendar menda ne v tem vrstnem redu.

“Premier Janez Janša je izrazil zadovoljstvo nad potekom pogovorov o potencialnem sodelovanju med Deutsche Bahn in slovenskimi logisti ter pojasnil, da je zaradi hitrejšega razvoja logističnih storitev in modernizacije Slovenskih železnic sodelovanje s strateškim partnerjem zelo zaželeno. Izrazil je prepričanje, da je mogoče najti ustrezen poslovni model, ki bo prinesel koristi in dolgoročni razvoj vsem vključenim družbam.” To so sporočili iz kabineta predsednika vlade. In kako naj si to sporočilo razlagamo?

Vlada je pred časom napovedovala, da bo Slovenija postala svetilnik. Dobro - napovedi so eno, realnost nekaj drugega. In vendar, če napoveduješ razcvet, se nekaj nujno mora zgoditi. Eno je visoka gospodarska rast, ki se je že zgodila - ob neprijetnih spremljevalnih simptomih inflacije - nekaj drugega so konkretni projekti, ki so vidni in vzpodbujajo optimizem. Izgradnja avtocest in posodobitev železnic sta vsekakor cilja, ki se ju ne bi branila nobena vlada. Sta mega projekta, za kakršne je potrebno zastaviti marsikaj. Tudi kakšno tvegano potezo.

Pospešena gradnja avtocest je super kul. Ampak posodobitev železnic bi bila vredna še precej več. Na Slovenskih cestah je preveč vozil. Predvsem preveč tovornjakov. Če bi del bremena prevzele železnice, bi bilo to izjemno koristno za dvig ekoloških standardov in gotovo tudi za varnost na cestah. No, zgraditi nove proge, ki so praktično muzejske, je menda še bolj zahtevno kot asfaltirati avtoceste. Tudi zato v Sloveniji dolga desetletja v železniško infrastrukturo ni bilo nobenih omembe vrednih vlaganj.

Vlada Janeza Janše se je odločila, da bo to spremenila. Najprej se je samo šušljalo, da sta se nemška kanclerka Angela Merkel in Janša nekaj dogovarjala. Potem se je začelo zares in sestanki so pripeljali do včerajšnjega visokega obiska, o katerem je znanega pravzaprav presenetljivo malo. Nemce naj bi predvsem zanimala Luka Koper, do katere naj bi prišli v vezani trgovini z nakupom deleža Slovenski železnic. To kupnino naj bi potem slovenska vlada investirala v posodobitev tirov in v izgradnjo drugega tira Koper - Divača. Interevropa Nemcev menda ne zanima pretirano.

To je tudi vse, kar je pricurljalo z včerajšnje konspirativke na Brdu. Če informacije držijo, se zdi, da se je slovenska vlada ponovno znašla v škripcih, saj takšen scenarij ni videti niti najmanj privlačen. Pomenil bi namreč, da vlada proda Luko Koper (Nemce zanima večinski delež), najbrž najbolj pomembno podjetje v državi, ki mu gre za povrh zelo dobro. V zameno pa dobi možnost financiranja sanacije železniških tirov, ki bi jih Nemci, v tem primeru, prav tako kupili, z denarjem od kupnine za te iste tire.

Scenarij je za nemške investitorje vsekakor ugoden. Kaj pa za slovenske partnerje? Vprašanje kako posodobiti železnice se zdi brez nemške ali katerekoli druge “pomoči” praktično nemogoče rešiljivo. Torej - je cena modernih železnic pač odprodaja edinega pristanišča? In če to drži, ali se takšna kupčija izplača? Za liberalne ekonomiste je odgovor na to vprašanje povsem enostaven. Za koga drugega - in slednjih je v Sloveniji veliko - gotovo precej težji. Tega se, kot kaže, zaveda tudi slovenski premier, saj informacije govorijo o tem, da se dogovori z Deutsche Bahn zapletajo.

Predsednik vlade bi najbrž dejal, da je vse odvisno od mere. Od tega koliko Nemci dobijo. Oziroma od tega na kako liberalen pristop k prodaji svetinj “nacionalne ekonomije” je pripravljena slovenska vlada. Na začetku svojega mandata je napovedovala zelo liberalen pristop, ki se je kasneje povsem sfižil. V zadnjem letu svoje oblasti se kot kaže deloma vrača k liberalizmu. Oba dva velika projekta, katerih usodo bo določila vlada: Igralniško mega zabavišče v Novi Gorici in privatizacija ter posodobitev železnic, sta nedvomno liberalna.

Jani Sever


Članek je bil objavljen na Vest: https://vest.muzej.si

URL naslov članka: https://vest.muzej.si/2007/08/21/projekti-liberalizma/